meerwaarde huis?

ratje
Topic Starter

meerwaarde huis?

#1 , 30 okt 2013 09:15

Situatieschets met fictieve bedragen:
Mijn inbreng (vastgelegd in huwelijkscontract): 200.000€
Nog af te betalen hypotheek: 100.000€
Geschatte waarde huis: 250.000€

De advocaat van mijn ex beweerd dat ik hem de helft van 50.000€ moet uitbetalen, als ik in het huis blijf. Het verschil tussen mijn inbreng en de geschatte waarde van het huis.
Naar mijn redenatie zit er nog 50.000€ schuld op het huis. (200.000€ eigen inbreng + 100.000€ hypotheek), dus hoef ik hem niets uit te betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kapa

#2 , 30 okt 2013 14:36

Ik snap je voorbeeld niet helemaal? Als je eigen inbreng 200.000 euro is en er loopt nog een lening twv 100.000 euro (totaal van 300.000 euro); hoe kan het huis dan nog maar 250.000 euro geschat worden? Of is er een reden waarom het huis plots 50.000 euro minder zou opbrengen?
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...

ratje
Topic Starter

#3 , 30 okt 2013 15:14

De grond en het oude huis zijn geschonken aan mij (voor het huwelijk). Het oude huis is volledig platgegooid en er is een nieuw huis op gebouwd. De waarde is vastgelegd in de schenkingsakte en ook in de huwelijksakte (waarin ook vermeld staat dat dit bedrag blijft ook als het goed niet meer zou bestaan).

Reclame

Joeri_J

#4 , 30 okt 2013 15:25

Is het niet het volgende?

Inbreng A = 200.000
inbreng A+B = .... (afbetaald gedeelte lening) + 100.000 (openstaande gedeelte lening)

Woning wordt verkocht aan X voor 250.000€
Hiermee wordt eerst lening afbetaald: => 150.000€ over.

Van deze rest mag A 200.000€ terugnemen.
A krijgt dus de 150.000€ uit de verkoop en B moet aan A nog €50.000.

Indien X nu geen 3de is maar A dient
A dus de lening af te betalen + 50.000 te verkrijgen van B.
(de 150.000€ aan zichzelf laten we dus weg)

Dit is dus los van andere geldelijke verdelingen...

Of vergis ik mij?

KimSe

#5 , 30 okt 2013 15:30

hoe zit de eigendomsverdeling in elkaar?
Wie is eigenlijk eigenaar van huis?
TS zegt dat het haar geschonken is geweest... maar spreekt ook van een huwelijkscontract...

Heb je het huis ingebracht in de gemeenschap?

ratje
Topic Starter

#6 , 30 okt 2013 16:08

De schenking is gebeurd voor het huwelijk.

Het goed (grond + huis) staat in het huwelijkscontract omschreven bij mijn inbreng.
Met volgende tekst erbij:
Als het huidig stelsel eindigt om een andere reden dan overlijden van één van beide echtgenoten, of indien huidig stelsel eindigt door het overlijden zonder afstammelingen na te laten, wordt de gemeenschap verdeeld als volgt:

a) X. heeft het recht, vóór de verdeling, het ingebrachte onroerend goed in natura vooraf te nemen onder last aan de gemeenschap een vergoeding te betalen gelijk aan de meerwaarde van het ingebracht onroerend goed, zijnde het verschil tussen de waarde van het goed nu en de waarde van het goed bij de ontbinding van het huwelijk. Indien het ingebrachte onroerend goed echter niet meer in natura aanwezig is heeft X recht op een vergoeding van tweehonderdduizend euro, welke vergoeding wordt gekoppeld aan de gezondheidsindex.
b) na gemelde voorafneming of betaling, wordt de gemeenschap verdeeld in twee gelijke delen:
Iedere echtgenoot mag dan tegen vergoeding of aanrekening voorafnemen uit de gemeenschap alle roerende goederen die dienstig zijn voor de uitoefening van zijn beroep en die aansluiten bij zijn beroepsuitoefening. Deze vergoeding of aanrekening zal bepaald worden op basis van de waarde van deze goederen bij de ontbinding van het stelsel. De betrokken echtgenoot zal de gemeenschap tevens op dezelfde basis vergoeden voor beroepsgoederen die hem eigen zijn, en die tijdens het stelsel werden aangekocht anders dan in wederbelegging.
c) de waarde van de goederen zal door de echtgenoten in onderling overleg bepaald worden, en bij gebrek aan overeenstemming, door een schatter die de vrederechter van het kanton, waarin de echtgenoten hun laatste echtelijke verblijfplaats hadden, zal aanstellen op verzoek van de meest gerede partij. Tegen deze schatting zal door geen van beide echtgenoten verhaal uitgeoefend kunnen worden.

ratje
Topic Starter

#7 , 04 nov 2013 11:27

Nog iemand die me hier meer info kan over geven? Alvast bedankt.

KimSe

#8 , 04 nov 2013 11:32

In hetgeen je aanhaalde uit het huwelijkscontract staat nergens die waarde van 250.000,00 euro vermeldt...
Dus ik denk dat je het huis effectief zult moeten laten schatten, of onderling overeenkomen (wat mijn inziens moeilijk zal zijn, gezien je het nu al schat op minder dat de inbreng+schuld) en op die schatting verder werken...
Wat een hééél ander beeld zou kunnen geven

ratje
Topic Starter

#9 , 04 nov 2013 14:09

In het huwelijkscontract staat idd de geschatte waarde van het huis niet vermeld, aangezien het huis toen nog niet gebouwd was.

De geschatte waarde die ik nu opgeef is zeer recent. Mijn ex heeft onlangs het huis door een onafhankelijke schatter laten schatten.

KimSe

#10 , 04 nov 2013 14:54

Als we uitgaan van het feit dat het huis verkocht wordt...
Dan zit er in de gemeenschappelijke pot:
A. 250.000,00 euro (opbrengst van de verkoop van het huis)
B. schuld van 100.000,00 euro (hypothecaire lening)
Dan wordt met de pot eerst de hypothecaire schuld vereffend.
Daarna heeft mevrouw recht op de terugname van haar inbreng uit de pot... die eigenlijk niet toereikend is...

Als jij de woning overneemt zou ik dus ook zeggen dat je niet hoeft op te leggen aan meneer... maar dat je zijn aandeel van de hypothecaire lening wel zult moeten overnemen...

ratje
Topic Starter

#11 , 05 nov 2013 10:23

Ik neem idd zijn aandeel in de hypothecaire lening over.

De redenering van zijn advocaat is dat er enkel bij verkoop van het huis rekening moet gehouden worden met de hypothecaire schuld die er nog is. In het geval dat ik verder in het huis blijf wonen, telt die hypothecaire schuld niet mee.
Ik vond het nogal een gekke redenering.

Terug naar “Echtscheiding”