Buitengewone kosten en de EOT

alainsch
Topic Starter

Buitengewone kosten en de EOT

#1 , 17 okt 2013 20:29

Mijn vrouw is van haar ex-man gescheiden met een EOT.

In verband met de buitengewone kosten staat in de EOT
De heer xxx zal daarenboven aan mevrouw yyy terugbetalen de helft van de buitengewone uitgaven voor het kind die nodig zijn in verband met de gezondheid of de studies, zoals hospitalisatie, uitzonderlijke geneeskundige en tandheelkundige verzorging, sportkampen, reizen naar het buitenland, studieverblijven en dergelijke meer, en dit voor zover deze uitgaven geschieden na voorafgaand gemeenschappelijk overleg en schriftelijk akkoord van de vader en van de moeder en op vertoon van de nodige bewijsstukken van betaling.
De zoon zit ondertussen in het 2e middelbaar. Gelet op de wettelijke omschrijving van "buitengewone kosten" brengen wij dus zijn studieboeken en studiemateriaal in rekening, evenals zijn busabonnement. Dat studiemateriaal en -boeken is een lijst die wij van school krijgen en die de leerlingen dus verplicht moeten aankopen.

Wij bezorgen vader altijd op voorhand die lijst, maar vragen dus niet expliciet om zijn akkoord; we hebben zelf ook niet de keuze om al dan niet die boeken aan te kopen, dus vinden dat vader ook niet echt de keuze heeft.

Vader stelt nu dat hij die buitengewone kosten niet moet betalen, omdat hij nooit zijn schriftelijk akkoord gegeven heeft.

Kan hij dat hard maken? Ik kan aannemen dat we hem zo maar niet mogen opzadelen met de helft van onnodige kosten, maar schoolboeken en studiemateriaal moet toch kunnen zonder toestemming. Of zie ik dat verkeerd en is het akkoord in de EOT bindend?

Alain

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 18 okt 2013 09:24

Ivm de studieboeken: Die zijn uiteraard noodzakelijk. Maar best wordt toch vooraf even overleg gepleegd. Misschien is er een mogelijkheid om ze te huren? over te kopen van een andere leerling? Of kon je ze enkel nieuw kopen? Indien dat laatste, zal de vader inderdaad de helft meoten bijdragen. Maar wat je ALTIJD moet doen, is op zijn MINST de papieren voor de aankoop kopiëren en aan de vader bezorgen. Hier worden ALLE papieren van de school in één kaft gestoken die heen en weer gaat, zodat élke ouder steeds op de hoogte is van alles. Over dingen die moeten beslist/ingevuld worden, wordt gebeld naar de andere ouder om eventjes af te stemmen of wordt het in het heen-en-weer boekje geschreven als het niet dringend is. Het is toch logisch dat de vader niet plotseling de rekening gepresenteerd wil krijgen? Daarvoor dient net het overleg.

Het busabonnement: Maakt de vader daar ook gebruik van of gebruikt de zoon dat enkel tijdens uw tijd? Indien dat eerste, had u sowieso overleg moeten plegen. Als de vader dat niet mee wou bekostigen, was dat enkel en alleen uw busabonnement geweest en moet vader zelf maar instaan voor vervoer.
Als het enkel tijdens uw tijd gebruikt wordt: Waarom zou vader dan mee moeten betalen?

Naar mijn mening, zal hij schookboeken e.d. dus wel mee moeten betalen, maar busabonnement niet (indien hij er geen gebruik van wenst te maken).

alainsch
Topic Starter

#3 , 18 okt 2013 11:41

Duma,

We hebben er altijd voor gekozen om de meest economische weg te volgen, dus als we ze tweedehands konden kopen, werd dat gedaan. Vader heeft altijd op voorhand een overzicht gekregen. Zo geeft de school in mei/juni al een lijst van benodigdheden voor het volgende schooljaar. Van zodra wij het hebben, krijgt hij een copy.

Nu, voor alle duidelijkheid: 't gaat hier niet om co-ouderschap of bi-locatie. De zoon woont permanent bij ons. Vader heeft volgens de EOT bezoekrecht (weekend om de 14 dagen en helft van de vakanties), maar kiest er zelf voor om daar al meerdere jaren geen gebruik meer van te maken. Er is dus nog nauwelijks contact tussen vader en zoon, met uitzondering van eens een telefoontje om de zoveel weken/maanden.

Er is dus geen sprake van kosten die wij doen en waar vader ook gebruik van zou maken.

Alain

Reclame

duma

#4 , 18 okt 2013 14:23

Dat busabonnement blijf ik een moeilijke vinden: Hoe ver wonen jullie van de school? Is er een mogelijkheid om met de fiets te gaan?
Als hierover op voorhand geen overleg is gepleegd met de vader, hoeft hij dit abonnement niet te betalen.

Als hij een copy heeft gekregen van het studiemateriaal, weet hij dus dat dit dient aangekocht te worden. M.i. moet hij hier dan ook de helft tot bijdragen.
Om jezelf volledig in te dekken, kan je hem altijd een AS sturen met daarin de lijst en hoe jij het wenst te doen (zoeken naar tweedehands boeken en de anderen nieuw kopen), geef hem een redelijke termijn om iets anders voor te stellen (hij wil zelf de boeken tweedehands zoeken? kent hij iemand die de boeken heeft?), maar verwijs ook al naar het feit dat deze boeken op tijd aangekocht moeten worden, als jullie zoon degelijk van start wil gaan in het nieuwe schooljaar. Zo zet je wat druk op de ketel. Zet erbij dat je bij gebrek aan antwoord voor datum x ervan uitgaat dat de vader akkoord gaat met jouw voorstel en dat je hem de factuur van deze boeken zal bezorgen zoals bepaald in het hoofdstuk over buitengewone kosten in het EOT.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2013 14:55

Als dat geen gebruik maken van zijn rechten ook gedocumenteerd wordt door o.a. meldingen bij politie.
Kan u bij de rechtbank een andere regeling krijgen. Tenslotte word ondersteld dat vader x weekends + y dagen groot verlof bij zijn vader is... zodat u zo wie zo al meer kosten hebt.
Als hij niet wil dan is dat zijn zaak maar daar moet u niet financieel het slachtoffer van zijn.

alainsch
Topic Starter

#6 , 18 okt 2013 18:08

Duma,

Afstand thuis -> school is 14 km. Voor een kind van 13 lijkt me dat toch niet zo evident om dat met de fiets te gaan doen. Zeker in de winter is het al helemaal geen optie.

Ik vond wel een vonnis van een vrederechter uit 2008, waarin hij stelt dat trein- of busabonnement ook in de buitengewone kosten zit. : http://www.familie-recht.be/onderhoudsverplichting/" onclick="window.open(this.href);return false;

De piste van AS is al lang achter de rug. Hij komt eigenlijk iedere keer met uitvluchten af, zoals bvb tweedehandsboeken wou hij niet mee betalen, want daarvan hadden we geen betalingsbewijsje.

Gezien er ook nog andere achterstand is, denk ik gewoon alles aan de deurwaarder door te spelen, met het idee dat hij wel zal invorderen...

alainsch
Topic Starter

#7 , 18 okt 2013 18:12

Franciscus,

Da's nu net de stap die we achter de rug hebben: verhoging van het onderhoudsgeld, gezien vader al jaren geen gebruik meer maakt van zijn omgangsrecht en bijgevolg de dag-dagelijkse kosten voor 100% voor de moeder zijn. Vader heeft op de rechtbank toegegeven geen omgangsrecht meer te willen (hij heeft een nieuw gezin) en de rechtbank heeft het onderhoudsgeld om die reden aangepast, met behoud van de regeling buitengewone kosten uit de EOT.

Maar hij doet ook al jaren moeilijk om die buitengewone kosten...

We zijn er nog niet vanaf vrees ik...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 okt 2013 18:18

Gezien in een vonnis kan u dat toch afdwingen via DW.

Kindenbelang

#9 , 06 nov 2013 13:03

Aan Alainscj,

Wij zaten in een soortgelijke situatie en ik deel even onze ervaringen op dit vlak mee:

Wij ondervonden dat de exvrouw van mijn partner te pas en te onpas met facturen afkwam waar wij grote bedenkingen bij hadden. Wij ijverden dus voor een vonnis waar duidelijk omschreven stond wat en wat niet diende vergoed te worden door de vader. Het vonnis dat wij uiteindelijk verkregen vermeld: alle buitengewone kosten (school (schoolfacturen), medische (orthodontie, operatie), en onplooiing (hobby) zullen voor de helft vergoed worden door de vader na aftrek van eventuele tussenkomsten als verzekering, mutualiteit en schoolpremie en studietoelagen. Bovendien dienden deze kosten het voorwerp te zijn van voorafgaandelijk overleg en akkoord.

Een schoolfactuur dient aanzien te worden als een buitengewone kost (deze zaken zijn nodig wil het kind zijn educatie naar behoren kunnen vervullen). M.i. kan de vader hier niet rond het vonnis heen. Hij klaagt dan wel dat dit niet voorafgaandelijk met hem overlegd is geweest, maar hier kunnen jullie weinig aan veranderen. Tweedehandsboeken zouden eventueel een optie kunnen zijn, en ook daar zouden jullie rond kunnen communiceren. Feit is wel dat beide ouders verantwoordelijk zijn in betaling bij helften wat de schoolfactuur betreft na eventuele aftrek van tussenkomsten zoals schoolpremie en studietoelagen.

Anders is het natuurlijk wanneer de moeder zou komen aandraven met facturen (eigen) voor aankoop boekentas, pennenzak, etc.... Dit zijn kosten die dienen betaald te worden met de onderhoudsgelden en alimentatie + de kinderbijslag die aan de moeder toekomt. Indien jullie toch wensen dat de vader ergens in mee betaalt, bijv. fiets of zo ... dan is overleg én akkoord van de vader nodig. Indien de vader niet akkoord gaat, draagt de moeder de kost volledig zelf.

Indien de vader blijft weigeren om de schoolfactuur te betalen en/of enig andere buitengewone kost, dan zou ik een aangetekend schrijven aan hem richten met de mededeling dat u hem in gebreke stelt en tevens ook voor alle mogelijke intresten en kosten die teweeg zouden kunnen worden gebracht door zijn nalatigheid qua medebetaling. U kan hem vragen binnen een bepaalde termijn de som aan jullie over te maken en indien hj halstarrig blijft weigeren dit voor de bevoegde rechtbank te trekken.

Tracht een open communicatie met de vader te bevorderen, tracht hem ook het gevoel te geven dat zijn mening telt in de opvoeding en naar de kosten toe. Een klein voorbeeld:

bij schoolfactuur: is daar mogelijkheid tot tweedehandsboeken aan te kopen? probeer hier samen te zoeken naar de mogelijkheden
bij orthodontie: informeer elkaar, welke orthodont, geconventioneerd of niet? etc...
een operatie: welke arts, welke behandeling, etc...

De vader dient natuurlijk in te zien dat bij sommige buitengewone kosten weinig ruimte is tot overleg en/of akkoord en jullie op sommige vlakken niet kunnen discussiëren over bepaalde kosten.

Ook wat het busabonnement betreft: ook hier hebben wij in het vonnis laten opnemen dat wij voor helften wensen in te staan tot medebetaling. Probeer zoveel mogelijk schriftelijk overleg en vraagstelling naar de vader toe te verzamelen als bewijs, dit kan handig zijn als argumentatie als het uiteindelijk tot een rechtzaak komt.

veel succes!

alainsch
Topic Starter

#10 , 06 nov 2013 13:35

Kinderbelang,

Bedankt voor uw uitvoerige reactie;

Er is in die mate altijd "overleg" met de vader dat wij hem, van zodra wij de info hebben, op de hoogte brengen via mail van nakende schoolkosten zoals omschreven in uw reactie. Het gaat dus idd om de verplichte schoolboeken en door school aangeleverde zaken (zoals cursussen) en busabonnement. Op eigen initiatief koos mijn vrouw ervoor, waar mogelijk, de zaken tweedehands te kopen. Vader reageert nooit op die mails.

Open communicatie ligt nogal moeilijk, omdat vader zelfs op de rechtbank aangaf eigenlijk volledig te willen breken met zijn zoon om verder te gaan met zijn nieuw gezin. Hij onderneemt dus ook geen enkele moeite om nog enig contact met zijn zoon te hebben.

Ondertussen zijn er ook al meerdere aangetekende brieven verzonden, ook zonder gevolg. Het probleem is vooral dat de advocate van de vader blijft volhouden dat hij die kosten niet moet betalen, gezien hij nooit zijn akkoord gaf.

We hebben het plan opgevat om hem nog één keer via een AS in gebreke te stellen en als dit zonder reactie blijft, terug naar de rechtbank te gaan. Jammer, omdat dit altijd nutteloze kosten met zich meebrengt, maar ik vrees dat er ook nu weer geen andere oplossing is.

AlainSCH

Kindenbelang

#11 , 06 nov 2013 14:00

Alainsch,

Graag gedaan! Op dit forum heb ik zelf meermaals veel hulp geboden gekregen, dus als ik zelf mijn bescheiden mening mag geven, graag ; )

M.i. zal de rechtbank de vader verplichten mee te betalen in de schoolfacturen, de rechtbank oordeelt vooral in het belang van het kind, en het feit dat de vader niks meer met zijn zoon te maken wil hebben, spreekt ook niet echt over een respect van vader naar zoon toe. Iets wat een rechter niet onbelangrijk zal vinden en in het nadeel van de vader zal spreken. Ook het feit dat de vader niet of nooit reageert op jullie mails bewijst zijn onverschilligheid.

Jammer dat de zoon zo'n vader heeft, het minste wat jullie kunnen doen is ervoor zorgen dat hij zijn weinige plichten idd nakomt naar zijn zoon toe en het zou niet slecht zijn mocht de rechter hem hierop eens duidelijk wijzen, zodat toekomstige problemen kunnen uitblijven.

Misschien dat dat de vader al wat zal afschrikken om in de toekomst twee keer na te denken. Hij voelt zich misschien nu wel gesterkt door zijn advocaat, maar de rechter beslist uiteindelijk altijd over het eindbesluit!

Gr,

Kindenbelang

Terug naar “Echtscheiding”