Beste,
Ik en mijn vriendin hebben plannen om uit elkaar te gaan.
Nu heb ik volgende vragen:
We hebben in 01/2012 samen een huis gekocht en daarvoor samen een hypotheek aangegaan (50/50). Dit hebben we kunnen kopen in klein beschrijf (5% van 180.000 = €9000).
Nu heb ik vernomen dat aangezien we het huis zullen moeten verkopen, we de resterende €9000 (groot beschrijf) moeten opleggen + een boete van 1/3 van dit bedrag, samen €12000.
Dit moet wel door de rechtbank bevestigd worden? En ik heb ook gelezen dat er sprake kan zijn van overmacht... Wordt een scheiding gezien als overmacht of hangt dit van rechter tot rechter af?
Dan het volgende heikele punt is de omgangsregeling. We hebben 2 kinderen (2.5 en 1jaar) Ik wil graag co-ouderschap week/week. Mijn vriendin zal alles doen om dit tegen te houden, hier ben ik zeker van. Hoe wordt dit precies uitgesproken?
Ik vermoed dat dit de jeugdrechter is die hier een uitspraak over doet, waar wordt er dan overal rekening mee gehouden? Want ik ken veel personen die hun kinderen maar 1 weekend op de 2 bij zich hebben, en dit omdat de moeder in dit geval weigerde mee te werken. Zijn er hier bepaalde dingen vastgelegd waarmee men rekening houdt, of is dit natte-vinger werk? Ik denk dat ik best een advocaat onder de arm neem om dit allemaal te proberen regelen voor mij.
En den als derde, wat met de overgangsfase? Want er komt vast en zeker een moment dat we uit elkaar zijn zonder dat er een regeling op papier staat, zijn hier bepaalde dingen vastgelegd, of hang ik in dit geval volledig af van de goodwill van de moeder?
Alvast bedankt om dit te lezen,
Groeten,
Johan!