opvangkosten (verblijfsoverschrijdend of verblijfsgebonden)

defoo
Topic Starter

opvangkosten (verblijfsoverschrijdend of verblijfsgebonden)

#1 , 07 nov 2013 20:28

In mijn vonnis staat dat ik de helft moet bijdragen in de verblijfsoverschrijdende/buitengewone kosten

Mijn vraag nu luidt als volgt: worden opvangkosten gezien als verblijfsoverschrijdende of verblijfsgebonden kosten? Of anders gesteld, dient elke ouder zijn eigen opvang te betalen? of dient elke ouder de helft van het totaalbedrag van de opvangkosten te betalen?
Ik stel de vraag tevens in het licht van het fiscaal co-ouderschap: daar kan het totaalbedrag van de opvangkosten van BEIDE ouders samen immers worden ingebracht, waarna elk de helt van het fiscaal voordeel ontvangt.

((Stel : de ene ouder maakt zeer veel opvangkosten en betaalt alles zelf. Het bedrag wordt fiscaal ingebracht. De andere ouder krijgt dan de helft van het fiscaal voordeel, terwijl eigenlijk de andere alle kosten gemaakt heeft. Is het dan niet logisch om ervan uit te gaan dat de andere ouder de helft van de opvangkosten mee betaalt?....Hiertegen zou men natuurlijk kunnen inbrengen dat de tweede ouder er niet voor gekozen heeft dat de eerste ouder opvang neemt....)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 11 nov 2013 14:43

Normaal gesproken is opvang verblijfsgebonden. Ik ben niet heel vertrouwd met fiscaal ouderschap, maar ik zou daar verwachten dat ook ieder zijn eigen factuur voor opvang kan inbrengen. Je moet dat natuurlijk vragen bij de opvang en hier in de gemeente is dat een standaard procedure. Als je natuurlijk enkel een gezamelijke factuur hebt, kan je slecht de helft inbrengen bij beide partijen.

duma

#3 , 12 nov 2013 17:03

Hier ook fiscaal co-ouderschap.
Wij voorzien opvang, moeder niet.
Wij brengen dat in, moeder niet.

Opvang is zeker en vast verblijfsgebonden, aangezien elke ouder in zijn tijd kiest hoe hij opvang regelt. Als een van de ouders zelf kan instaan voor de opvang, of grootouders kan inschakelen, moet die uiteraard niet meebetalen voor de opvang die de andere ouder betaalt. Uiteraard kan die dan ook niet het fiscaal voordeel hiervan genieten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”