domicilie problemen bij echtscheiding

Sigare
Topic Starter

domicilie problemen bij echtscheiding

#1 , 06 sep 2013 13:41

Mijn vriendin is gescheiden (vonnis rechtbank) van haar (nu ex-) man. Zij hadden samen een huis gebouwd. het huis en inboedel zijn nog niet officieel verdeeld. Dit voor de situatie van haar.
Officieel woon ik in een huis dat gehuurd wordt. Ik verblijf (natuurlijk) grotendeels bij haar. Mijn briefwisseling (alles officieel en niet-officieel) komt toe op mijn huuradres. Mijn broer en zijn vriendin zouden ook hun officieel adres op dit huurhuis willen zetten en er ook effectief wonen waardoor ik daar enkel nog op papier zou wonen. Nu gevoelsmatig is er hier geen enkel probleem. Enkel haar ex-man zoekt allerlei zaken om ambetant te doen. Weet iemand of hij in deze situatie mij of mijn vriending enige schade kan berokkenen.

Bedankt voor jullie antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 06 sep 2013 16:55

Als je vriendin gescheiden is ,mag ze doen wat ze wil, dus ook met jou samenwonen.

Maar, als ze een persoonlijke onderhoudsgeld ontvangt van haar ex-man, kan dit bedrag herzien worden, gebaseerd op het feit dat haar lasten zijn verminderd (door samenwoonst, al dan niet officieel).

Samenwonen heeft geen invloed op de verdeling/vereffening. Dir is een boekhoudkundige operatie.

j.demoor

#3 , 08 sep 2013 08:35

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Sigare
Topic Starter

#4 , 18 nov 2013 15:44

Als ik dus door de feitelijke situatie kan aantonen dat ik nog op het huuradres woon (dmv facturen, energiefacturen, inschrijving bevolkingsregister, bevestiging door de wijkagent, ...) dan zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn voor mij en voor haar.
Mijn financiële situatie kan geen invloed hebben omdat we niet officieel (wettelijk of niet wettelijk) samenwonen.
Enkel de geldboete kan een probleem worden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2013 19:54

Als de kwartierinspecteur vaststelt dat u daar NIET meer uw belangen heeft zal hij u ofwel schrappen zonder gekend adres ofwel ambtelijk (laten) inschrijven op uw werkelijke verblijfplaats.
Bij een ambtelijke schrapping/inschrijving buiten de respectievelijk 8 dagen/15 dagen zijn er ook nog een aantal andere zaken die gaan meespelen.
Een zaak is uw SIS kaart wordt ongeldig; U wordt gesignaleerd als op te sporen wegens geen gekende verblijfplaats. Inbreuken op de wegcode worden direct inbaar gezien geen inwoner meer van het Rijk.
enz enz.

Terug naar “Echtscheiding”