Schoolkeuze

Veronique1983
Topic Starter

Schoolkeuze

#1 , 26 nov 2013 15:09

In september mag onze dochter naar het kleuterklasje maar mijn grootste zorg is hoe ik dit ga regelen met haar papa.
Het grote probleem is dat de papa meestal wel heel hard roept dat hij betrokken wil worden bij alle keuzes die er gemaakt worden omtrent onze dochter maar wanneer puntje bij paaltje komt
valt toch alle verantwoordelijkheid op mijn schouders. Dit was al zo voor de geboorte en het is erna niet veel gebeterd :)

Daarbij komt ook nog eens dat mijn ex ooit eens heeft laten vallen in welk dorp hij haar naar school zou willen laten gaan. Maar dat is voor mij 15 à 20 minuten omrijden en onze dochter woont dus grotendeels bij mij. Mijn ex zou in principe 1x in de 14dagen moeten instaan voor het vervoer van en naar school (en dat zal waarschijnlijk voor de grootouders zijn aangezien ex meestal om 5h vertrekt en na 18h pas terug is).

Nu heb ik dus twee vragen:

1) Als ex niet reageert op berichten en mails ivm met de schoolkeuze, kan ik haar dan zelf inschrijven?
2) in mei zouden normaal gezien terug bij de jeugdrechter moeten komen. Houden ze daar rekening met het feit dat ik zulke omweg zou moeten maken?

Graag uw bedenkingen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 nov 2013 15:19

1) Wettelijk? Neen. Praktisch? Ja. Normaal moeten beide ouders samen beslissingen nemen hierover, maar de school mag er van uit gaan dat wat de ene ouder doet, met het akkoord van de andere ouder gebeurt, tenzij de andere ouder duidelijk heeft laten weten dit niet te willen.
Om uw ex voor te zijn, neem ook al contact op met de school van zijn keuze, en laat hen weten dat uw dochter daar niet mag ingeschreven worden zonder uw akkoord (doe dit best ook met een AS).
2) Als uw dochter het grootste deel van de tijd bij u is, zal hier waarschijnlijk wel rekening mee gehouden worden (hoewel een omweg van 20 minuten eigenlijk een peuleschil is).

Veronique1983
Topic Starter

#3 , 26 nov 2013 15:37

Turaki,

1) Ik ga hem natuurlijk op de hoogte houden van alles, zoals bv. kijken, mijn voorkeuren en zijn mening hieromtrent. In't verleden heb ik dit steeds per mail gedaan en zal dit nu ook doen.
stel dat mijn ex haar inschrijft in een school, kan ze toch nog steeds uitgeschreven worden?

2) een peuleschil? misschien. Voor mij is het twintig minuten voor de vader hooguit vijf maar ik moet het wel bijna alle dagen doen en hij slechts 1 op de 14. Er zijn scholen die centraal gelegen zijn waarbij beide ouders evenveel moeite
moeten doen. Lijkt mij gewoon het eerlijkste

Reclame

Turaki

#4 , 26 nov 2013 15:51

1) Tuurlijk dat u haar nog kan uitschrijven, maar als dit voorkomt durven rechters wel eens te beslissen om de school waar een kind reeds ingeschreven is te houden, en dan kan u niet meer uitschrijven. En daarnaast ook beter voorkomen dan genezen, en eenzijdige beslissingen van zijn kant voorkomen (zeker als u het wel eerlijk wil spelen).

2) Over de afstand is dat maar mijn mening. Kijk ook naar de kwaliteit van de school (voor het aansluitend lager), de sfeer, de ligging (landelijk is altijd fijner dan in een centrum voor leeruitstapjes), opvangmogelijkheden, ... Uiteindelijk hebben wij ook voor een school gekozen die een omweg van 15 minuten betekend boven de dichtstbijzijnde 3 scholen, omdat de tijdswinst niet verantwoordbaar was rekening houdend met al de rest.

Terug naar “Echtscheiding”