niet naleven afspraken gemaakt in EOT

PHP
Topic Starter

niet naleven afspraken gemaakt in EOT

#1 , 05 dec 2013 12:43

Reeds 2j ben ik officieel gescheiden van mijn ex. De kinderen (6 en 9j ) verblijven 1 weekend op 2 bij hem.
Nu heeft mijn ex besloten naar het buitenland te vertrekken voor een aantal jaren. De afspraken in de EOT worden dus niet meer nagekomen, kinderen blijven bij mij. Alimentatie wordt ook niet aangepast.
Kan dit zomaar dat eenzijdig beslist wordt om de EOT niet meer na te leven? De EOT is toch een overeenkomst die je beiden getekend hebt en dient nageleefd te worden?
Kan mij nu zomaar gevraagd worden om de kinderen naar daar te sturen tijdens de vakantie? En is het dan zo dat, als hij na die jaren terugkomt, dat de EOT opnieuw moet uitgevoerd worden?
Heeft hij dan geen verplichtingen na te leven tov zijn kinderen ? Maar kan je enkel je rechten claimen?
Wat moet ik doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 dec 2013 13:10

Is de EOT door de rechtbank bekrachtigd?

duma

#3 , 05 dec 2013 13:12

Wat is zijn idee over heel de zaak nu hij naar het buitenland vertrekt? Hoe wil hij dit regelen?
Is het praktisch mogelijk om de kinderen in zijn weekend nog naar hem te laten gaan? Spanje is iets anders dan Zuid-Nederland uiteraard.
Wie moet er instaan voor het vervoer?

Als de kinderen in zijn weekend niet meer naar hem zullen gaan: aanpassing vragen van de alimentatie (jij zorgt meer voor de kinderen dan) én herziening van de verblijfsregeling. De feitelijke regeling kan best altijd weerspiegeld worden in een vonnis of gehomologeerde overeenkomst. Dit om miscommunicatie en spanningen te vermijden. Indien dit onderling niet kan geregeld worden, naar de jeugdrechtbank stappen.

Indien de kinderen wel nog naar hem gaan, maar de afstand groter wordt, zou ik ook durven vragen voor een herziening van het vervoer. Je ex beslist om verder weg te gaan wonen, jij niet, dus hoef jij ook niet op te draaien voor de extra kilometers. Ik zou dus vragen dat hij het vervoer op zich neemt en dus zowel de kinderen komt halen als brengen.

Zolang het EOT de laatst gehomologeerde overeenkomst is, moet die uitgevoerd worden. Pas als er een andere, recentere overeenkomst is, overschrijft die het EOT.

Reclame

PHP
Topic Starter

#4 , 05 dec 2013 16:33

De EOT is reeds 2 jaar door de rechtbank bekrachtigd.

Ik moest enken aanhoren: dan vertrek ik. De kinderen gaan niet meer in zijn weekend, want veel te ver (vliegreis nodig).
Onderling wou hij geen aanpassingen doen aan EOT of aan alimentatie...
dus enkel een uitweg bij jeugdrechtbank ?
moet ik ze laten gaan als hij dat wil ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2013 17:36

Hangt af van heel wat elementen.
Waar woont hij nu... hoe zit het met halen en brengen?
Als hij naar buitenland vertrekt en u zou moeten halen of brengen dient u dat te doen NAAR het adres dat in het VONNIS staat.
U laat dan vaststellen(AANGIFTE) in PV dat betrokkene blijkbaar niet meer op dat adres woont... waar hij woont DAT hoeft u niet te weten. (Hopelijk meldt hij dat niet officieel aan u).
U doet dan MELDING dat hij de kinderen niet is komen ophalen eveneens bij de politie.

Indien geen alimentatie meer betaald vanaf 2de maal AANGIFTE bij politie wegens familieverlating.

Deze elementen zijn er nodig voor de strafrechtelijke vervolging.

Wat het echtscheidingsvonnis betreft dus de voorwaarden die opgenomen zijn in dat vonnis is de rechtbank bevoegd die het vonnis heeft uitgesproken.
Indien alleen over kinderen jeugdrechtbank.

De gevolgen van de strafprocedure kan u gebruiken voor de burgerlijke rechtbank.
Dat zijn twee verschillende procedures.

PS een EOT is STEEDS een beslissing bij een rechtbank. Wat het meestal behelst is de onderlinge overeenkomst die via notaris tot stand is gekomen in een authentieke akte. De bekrachtiging is dus rechtbank en het vonnis wordt overgeschreven in de registers burgerlijke stand binnen de twee maanden. Een notarisakte zal nooit worden ingeschreven.

PSPS: laat nu al registreren bij de gemeente dat het adres van uw kinderen NIET mag gewijzigd worden zonder uw toestemming en zonder politieonderzoek. Neem het vonnis mee.
Verwittig ook uw kwartierinspecteur. In principe is dat een melding in de gegevens van het RijksRegister: geen adreswijziging zonder toestemming gezien vonnis.
Ik heb meegemaakt dat de ambtenaar letterlijk zei tegen een vriendin ' medam me een vonnis dor houden we geen rekening me'... gelukkig bestaat er nu GSM dus vriendin naar mij en een kort telefoontje naar diensthoofd bleek voldoende om 'medan plots wel te helpen'.

PHP
Topic Starter

#6 , 06 dec 2013 14:39

Dus als ik het goed begrijp kan ik maar een procedure in gang steken als ik eerst telkens melding doe bij de politie dat hij de kinderen niet komt ophalen.
het feit dat hij in momenteel buiten Europa is, en dus onmogelijk de regeling kan respecteren, is niet voldoende?

je staat er alleen voor, de ander trapt het af, en dan is het precies allemaal nog niet evident....

Turaki

#7 , 06 dec 2013 15:01

De meldingen dienen om aan te tonen dat hij de kinderen niet komt ophalen, en vormen dus bewijsmateriaal dat u kan gebruiken om de regeling te laten aanpassen naar de werkelijkheid. Andere vormen van bewijs kunnen natuurlijk ook, maar hoe meer u heeft, hoe beter.

duma

#8 , 06 dec 2013 15:11

Wie staat er nu in voor het vervoer?

Gaat hij zich ginder domicilieren? Is dat al gebeurd?
Misschien dat je met verandering van domicilie naar het verre land ook al verder kunt.

j.demoor

#9 , 07 dec 2013 08:20

“Art.1288.Zij(=de echtgenoten) zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen: ... 2° het gezag over de persoon en het beheer van de goederen van de kinderen en het recht op persoonlijk contact zoals bedoeld in artikel 374, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek wat betreft de minderjarige ongehuwde en niet ontvoogde kinderen waarvan beide echtgenoten de ouders zijn, de kinderen die zij hebben geadopteerd en de kinderen van een van hen die de andere heeft geadopteerd), zowel gedurende de proeftijd als na de echtscheiding; 3° de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen, onverminderd de rechten hen door Hoofdstuk V van Titel V van Boek I van het Burgerlijk Wetboek toegekend...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘de bevoegde rechter’ is de jeugdrechtbank van de domicilie van de kinderen.

“Art.45.De zaak wordt bij de jeugdrechtbank aanhangig gemaakt : 1. in de aangelegenheden bedoeld in titel II, hoofdstuk II,(=Burgerrechtelijke bepalingen) van deze wet...bij een verzoekschrift ondertekend, al naar het geval door...de vader, de moeder...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming...).

Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. Som daarin omstandig en exact de FEITEN chronologisch op met benadrukking van het belang van het kind. U kan in PRINCIPE dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”