Hallo,
Ik en mijn (ex-)vrouw zitten momenteel midden in een echtscheiding (met onderlinge toestemming). We zijn getrouwd zonder huwelijkscontract (volgens wettelijk huwelijksstelsel dus). Vier jaar geleden hebben we samen een woning gebouwd met een bijhorend woonkrediet. Er zijn geen individuele investeringen of dergelijke gebeurd. We zijn beiden overeengekomen dat mijn (ex-)vrouw en haar nieuwe partner, indien mogelijk, de woning zullen overkopen van mij. Ik heb de exacte bedragen niet direct bij de hand, dus stel de volgende fictieve bedragen:
Geschatte waarde woning: 300.000
Lening aangegaan voor: 200.000
Nog af te betalen bedrag van lening: 150.000
In het geval dat mijn (ex-)vrouw alleen de woning zou overkopen is de normale gevolgde regeling vrij duidelijk: waarde woning - nog af te betalen bedrag lening / 2. Dus in dit voorbeeld zou ze mij 75.000 moeten terugbetalen. En aangezien ze al eigenaar was van de woning, zijn de bijkomende kosten zoals registratierechten beperkt.
In het geval dat mijn (ex-)vrouw en haar nieuwe partner de woning zouden overkopen is het ons niet helemaal duidelijk hoe dit geregeld wordt. We veronderstellen dat voor mij er niet veel verandert, ik krijg nog steeds 75.000 voor mijn deel van het huis ((ex-)vrouw betaald 1/4de en partner betaald 1/4de van verschil waarde woning en openstaand krediet). De nieuwe partner zal ook de volledige registratierechten en andere kosten moeten betalen aangezien hij nieuwe eigenaar wordt. Komen er hiernaast nog extra kosten voor mijn (ex-vrouw) en/of haar partner?