kosten buitengewone uitgaven / indexatie alimentatie

Lou
Topic Starter

kosten buitengewone uitgaven / indexatie alimentatie

#1 , 29 dec 2013 00:33

Ik ben sinds een 5-tal jaar gescheiden met EOT, 2 minderjarige kinderen (tieners) ten laste.
De kinderen verblijven continu bij mij, zien hun vader ongeveer 1 keer per maand een paar uur, en gaan ongeveer 1 week per jaar met hem op vakantie, dit in tegenstelling tot wat overeengekomen geweest is in de echtscheidingsakte, maar in praktijk voelt iedereen zich redelijk goed bij deze situatie.

Ik krijg per kind een bepaald bedrag aan alimentatie, dat mijn ex tot nu toe steeds correct betaald heeft. Deze alimentatie is echter nog nooit geïndexeerd geweest, iets wat nochtans expliciet in de akte overeengekomen werd. Ik weet dat dit in praktijk niet altijd gebeurt, dus tot daar aan toe.

Echter, mijn ex weigert systematisch de kosten voor buitengewone uitgaven te betalen, ook iets wat expliciet in de echtscheidingsovereenkomst opgenomen werd. Ik durf gerust te stellen dat ik niet overdrijf met de buitengewone uitgaven. Het enige wat ik aanreken zijn (de helft van) de schoolkosten aan het begin van het schooljaar (nl de aankoop en huur van schoolboeken), bus- en treinabonnement van de kinderen om naar school te gaan, de inschrijving in de sportclub, en de GWP en skivakantie die door de school georganiseerd worden.

Ik heb hem hierover al herhaalde mails gestuurd met de vraag naar het waarom hij niet betaalt. De mails worden wel steeds gelezen (leesbevestiging) maar nooit beantwoord...
Langs telefoon weigert hij hierover te praten, en de zeldzame keren dat ik hem zie (tijdens sportwedstrijden van de kinderen), heb ik niet de behoefte om daar in het openbaar over te gaan ruziën.

Wat kan ik doen opdat hij
1) de alimentatie zou indexeren
2) de kosten voor buitengewone uitgaven zou terugbetalen ?

Alvast bedankt voor jullie raadgevingen !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2013 09:15

begin al met het aangetekend in gebreke te stellen. Zonder dat kan je niet verder naar een vrederechter.

Franciscus

#3 , 30 dec 2013 16:05

http://www.juridischforum.be/forum/view ... limentatie" onclick="window.open(this.href);return false;
als het alimenatie en bijzondere kosten betreft en allen dat burgerlijk de jeugdrechtbank.
Bij niet betalen via politie correctionele RB

Reclame

Lobke

#4 , 17 jan 2014 14:14

Hier was het precies hetzelfde. Ik ben naar een advocate gestapt. Zij heeft een brief gestuurd met een berekening van zijn achterstand en de melding dat het voor rechtbank zou komen als hij de index niet toepaste en de buitengewone kosten niet deelde.

Nu gaat het prima. Brief van de advocaat was al voldoende, rechtbank was niet nodig. Hij weet nu dat ik niet met me laat sollen. Ik wil geen cent waar ik geen recht op heb, maar het vaderschap kent ook plichten en niet alleen plezierweekendjes...

Advocaat heeft me wel 250 euro gekost dus het duurt even voor je er iets aan hebt.

Groetjes,
Lobke

Franciscus

#5 , 17 jan 2014 14:22

Het niet naleven van een vonnis dus ook het niet naleven van de indexaanpassing is een strafbaar feit.
AS met ingebrekestelling dat u -
Ofwel de indexaanpassing vanaf datum x ofwel een PV wegens niet naleven vonnis.
Ook eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ven+vonnis" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”