Alimentatie: half-time versus full-time

7quovadis
Topic Starter

Alimentatie: half-time versus full-time

#1 , 31 jan 2014 12:31

Beste
Voor de scheiding (en ook na de feitelijke scheiding) werkte ik (man) full-time (€ 2000) en mijn huwelijks partner (vrouw) part-time (€ 1400)
We leven momenteel feitelijk gescheiden
Ikzelf (man) met onze dochter, mijn partner (vrouw) alleen.

Kan mijn partner part-time blijven werken, en alimentatie eisen voor haar zelf?
Mijn partner wil niet full-time gaan werken, maar wil wel alimentatie van mij ontvangen!
Momenteel wil ze slechts heel beperkt bijdragen (€ 50/ maand) in de kosten voor onze dochter, welke bij mij woont!

Voor mij lijkt het logisch dat mijn vrouw full-time gaat werken en alimentatie betaald voor onze dochter? (+/-€ 310/ maand)
Als ze dit niet wil, moet ik haar toch geen alimentatie betalen?

Mijn partner (vrouw) moet nu alleen voor zichzelf zorgen

Alvast bedankt

Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 31 jan 2014 12:41

U partner kan werken hoeveel ze wil en kan eisen wat ze wil.
Of u dat moet geven en of een rechter haar dat zal toekennen, is een andere zaak.
Partneralimentatie wordt steeds minder toegekend en er moeten al hele goede redenen voor zijn.
Men zou kunnen redeneren dat uw ex parttime is gaan werken om meer in te staan voor het gezin en haar daarom partneralimentatie toe te kennen (maximum voor de duur van het huwelijk!).
Men zou ook kunnen redeneren dat die behoefte er nu niet meer is, aangezien jullie dochter niet meer bij haar verblijft en ze dus gerust full time zou kunnen gaan werken.

Dat staat trouwens volledig los van de kinderalimentatie (bevoegdheid JEUGDrechter).
Die gaat onder meer kijken naar de verblijfsregeling (bij 50/50 meestal geen alimentatie, en andere alimentatie voor de ouder waar het kind het meest verblijft), de financiele mogelijkheden van de ouders, ...

Zijn jullie van plan te scheiden? EOT? Rechtszaak? ...?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2014 12:52

U moet een onderscheid maken tussen (1) de toestand waarin u zich nu bevindt, nog steeds gehuwd en (2) de periode na de echtscheiding.

1) Nu houdt de rechter die uitspraak doet over de alimentatie normaal rekening met de thans bestaande toestand.

2) Na echtscheiding zal de rechter ook rekening houden met het verdienvermogen. Hij kan voor een bepaalde tijd die nodig is voor mevrouw om een voltijdse baan te vinden (bijvoorbeeld één jaar) alimentatie toekennen omdat ze maar halftijds werkt en beslissen dat ze na één jaar geen alimentatie meer krijgt omdat ze dan voltijds kan werken als ze dat wil.

Reclame

Franciscus

#4 , 31 jan 2014 14:24

En u vraagt de gebruikelijke alimentatie voor de dochter.

7quovadis
Topic Starter

#5 , 31 jan 2014 15:10

U partner kan werken hoeveel ze wil en kan eisen wat ze wil.
Of u dat moet geven en of een rechter haar dat zal toekennen, is een andere zaak.
....

Zijn jullie van plan te scheiden? EOT? Rechtszaak? ...?
Een notaris gaf ons het advies om te proberen, eerst een overeenkomst, over de roerende en onroerende bezittingen te bereiken,
Dan zouden zouden we dit willen voorleggen aan een Scheidingsbemiddelingsdienst of notaris

Voorlopig zijn we gestart met het idee van: EOT

Nu is ieder zijn mening/wensen tot uiting aan het brengen
Gr

leeuwke1969

#6 , 31 jan 2014 17:26

Ik heb 1 vraagje, die 310€/maand is dat voor 1 kind ? :shock: en wat met de bijzondere kosten ? Heeft u deze al in dat bedrag verrekend of komt dat nog eens extra ?

Het is maar dat ik 270€/maand krijg voor 2 kinderen in het middelbaar onderwijs en mijn ex verdient meer dan 1400€/maand. De buitenschoolse kosten zijn wel nog eens apart te verrekenen.

Ik weet niet of het bedrag dat u van uw ex eist redelijk kan genoemd worden.

Dit in de kantlijn :wink:

scorpioen

#7 , 31 jan 2014 18:31

Het is maar dat ik 270€/maand krijg voor 2 kinderen in het middelbaar onderwijs en mijn ex verdient meer dan 1400€/maand. De buitenschoolse kosten zijn wel nog eens apart te verrekenen.
Hoe zit het met de verblijfsregeling?
Wat zijn uw inkomsten?
Ook dat zijn elementen waarmee rekening moet worden gehouden

7quovadis
Topic Starter

#8 , 12 feb 2014 10:04

Ik heb 1 vraagje, die 310€/maand is dat voor 1 kind ? :shock: en wat met de bijzondere kosten ? Heeft u deze al in dat bedrag verrekend of komt dat nog eens extra ?

Deze berekening is met onderstaande website gemaakt
http://calc.oletr.net/renard.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ons kind zit op de universiteit
Ik reken in dit bedrag alle kosten (inschrijvingsgeld, boeken, vervoer met auto), behalve bv 1 jaarlijkse vakantie

7quovadis
Topic Starter

#9 , 12 feb 2014 10:04

Deze berekening is met onderstaande website gemaakt
http://calc.oletr.net/renard.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ons kind zit op de universiteit
Ik reken in dit bedrag alle kosten (inschrijvingsgeld, boeken, vervoer met auto), behalve bv 1 jaarlijkse vakantie

Terug naar “Echtscheiding”