Meerwaarde op belegging, bij verdeling vogens wettelijk stel

7quovadis
Topic Starter

Meerwaarde op belegging, bij verdeling vogens wettelijk stel

#1 , 14 feb 2014 22:09

Ben gehuwd volgens het wettelijk stelsel
Het geld van mijn erfenis (geld en geld van onroerende goederen, welke ik eerst verkocht) heb ik belegt in aandelen en aandelen fondsen (met kapitalisatie)
• Bij een verdeling van de goederen blijft dit erfenis geld van de ontvanger van de erfenis?
• De beperkte dividenden vallen in de gemeenschap?
• De (nog niet gerealiseerde) meerwaarde die ik op deze aandelen en aandelen fondsen realiseerde, vallen toch in de gemeenschap van goederen??

Volgens: Art.1405BW. Gemeenschappelijk zijn: de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen
Meerwaarde zijn toch geen vruchten of inkomsten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Contacteer: Website Facebook

#2 , 15 feb 2014 11:18

Zoals onderstaand persoon aangeeft had ik mij inderdaad vergist. Gemeenschappelijk zijn eigen inkomsten en inkomsten uit eigen goederen.
Laatst gewijzigd door my_key op 16 feb 2014 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#3 , 15 feb 2014 13:14

Toch wel. Meerwaarden zijn inkomsten uit vermogen en blijven eigen goederen voor zover aantoonbaar dat ze voortspruiten uit het eigen vermogen dat in dit geval verworven is door een erfenis.

(via gsm)
Fout!!!
Onder het wettelijk stelsel zijn alle inkomsten gemeenschappelijk, ook als die inkomsten voortspruiten uit eigen vermogen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

alicem

#4 , 19 feb 2014 14:57

Klopt. Interesten van eigen goederen zijn gemeenschappelijk !

Hetzelfde geldt ook voor onroerende goederen.
Meerwaarde van eigen woning en huuropbrengsten van eigen woning vormen ook deel van gemeenschap. Maar kapitaalsaflossingen ven een eventuele hypotheek zijn eigen, terwijl interesten op een hypotheek van eigen woning gemeenschappelijk zijn.

Terug naar “Echtscheiding”