rechten en plichten kinderpsychiater?

andy666
Topic Starter

rechten en plichten kinderpsychiater?

#1 , 23 feb 2014 11:42

Ik weet niet of ik het onderwerp hier moet posten of in de rubriek medisch...

korte situatieschets:

ex en ik zijn ongeveer 3 jaar geleden gescheiden met EOT en co-ouderschap met week om week regeling waarin duidelijk staat dat alle belangrijke beslissingen gezamelijk moeten genomen worden.

anderhalf jaar geleden heeft mijn ex beslist dat mijn oudste dochter (nu 10 jaar) naar een kinderpsychiater moest. nu deze psychiater is de huis- en thuis psychiater van de familie en iedereen is daar wel al eens in behandeling. In die mate zelf dat de jongste zus van mijn ex op aanraden van die kinderpsychiater sedert haar 12jaar geen school meer gezien heeft.

Nu, na anderhalf jaar is de situatie alleen maar slechter worden. Dochter krijgt echte puberstreken maar bij mij thuis wordt daar tegen op getreden en bij de mama mag alles dus daarom is ze op dit ogenblik ook liever bij de mama. Het is bv. ook zo dat ze bij de mama geen huiswerk moet maken als ze daar geen zin in heeft want dan heeft ze het volgens de mama psychologisch zwaar :-(

Het is ook opvallen dat in mijn weken mijn dochter nooit ziek is en dat in haar weken er altijd wel iets is: buikpijn, tandpijn,...2 weken geleden heeft ze zelfs 3 dagen op spoed gelegen en daarna nog eens 2 dagen waarbij er eigenlijk niets ernstig aan de hand was.

Probleem dat ik heb is dat ik van die kinderpsychiater totaal niets weet. Ze wil mij niet vertellen wat het probleem is met Yana, hoe wij haar kunnen helpen of gelijk wat. op mails antwoord ze niet en als ik bel heeft ze nooit tijd. op anderhalf jaar zie ik dus alleen maar achteruitgang.

Kan iemand mij vertellen wat de rechten en plichten zijn van zowel de kinderpsychiater, mezelf als mijn ex?
Moet de psychiator bepaalde info doorgeven? en mijn ex?
Kan ik weigeren dat mijn kind nog naar deze psychiater gaat en kan ik zelf op zoek naar een 2de opinie?

hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 24 feb 2014 11:40

U heeft evenveel recht op informatie dan de moeder. Stuur een aangetekend schrijven naar de psycholoog dat u hem al op manier x op tijdstip y; manier a op tijdstip b; ... hebt proberen te bereiken om over de behandling van uw kind te spreken. Dat u tot nu toe nog geen reactie gekregen heeft. Dat u te bereiken bent op tel nr en een afspraak wenst te maken om dit alles te bespreken. Dat, indien u geen reactie krijgt na ontvangen van dit schrijven, u genoodzaakt zal zijn om verdere stappen te ondernemen (bv BFP).

De psycholoog mag uw kind behandelen, maar uw ex kan niet verwachten dat u dat ook in u tijd doen. Daar voor moet er inderling overleg geweest zijn waarbij jullie samen konden beslissen wie/wat/hoe/waar. Ook met de factuur moet ze niet afkomen, aangezien er geen overleg was.

Als u van mening bent dat pshychologische behandling niet nodig is OF u een andere psycholoog wenst, is de jeugdrechter beveogd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2014 12:14

Gaat hier zelfs over een psychiater... deze dient BEIDE ouders in te lichten, ongeacht van wie hem betaald of het gevraagd heeft.
Het is UW kind ... neem het vonnis zeker mee.

Reclame

j.demoor

#4 , 25 feb 2014 08:22

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders. Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen...Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan bij de Jeugdrechtbank minstens vorderen dat de raadpleging en behandeling van uw kind door een psychiater gebeuren met wederzijds akkoord.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

andy666
Topic Starter

#5 , 04 mar 2014 16:12

hartelijk dank voor de antwoorden.

Nu, intussen heeft het ziekenhuis waar mijn dochter de laatste keer heeft gelegen zelf een kinderpsychiater aangesteld en volgende week heeft ze daar al een afspraak.
Gisteren belt mijn ex echter om te zeggen dat het ziekenhuis nog 2 extra kinderpsychiaters heeft aangesteld omdat het toch wel 'erg' is met haar.
Heb daarnet naar het ziekenhuis gebeld en daar wisten ze van niets.
Als ik alle feiten even op een rijtje zet begin ik te denken dat ik me meer zorgen moet maken om de geestestoestand van mijn ex.
Ik weet dat het waarschijnlijk zwaar klinkt maar als ik zoiets als Müchhaussen by proxy vermoedt, kan ik dan ergens terecht hiermee? of moet ik dadelijk naar de rechtbank.
(gisteren belde mijn ex in paniek dat mijn dochter haar jongste zusje had willen verdrinken in bad toen ze ze even alleen had gelaten maar later bleek er dan weer geen vuiltje aan de lucht...)

Terug naar “Echtscheiding”