ex partner doet moeilijk - graag advies!

lebedoff
Topic Starter

ex partner doet moeilijk - graag advies!

#1 , 23 feb 2014 20:05

mijn partner die nederlander is verhuist volgende week naar belgie zodat wij kunnen samenwonen. ikzelf heb twee kinderen uit een vorig huwelijk in co ouderschap, hijzelf een dochter uit zijn vorige relatie (niet getrouwd geweest)
tot hier toe is de omgang met de moeder van zijn dochter altijd moeilijk geweest, hij mocht zijn dochter enkel zien elke zondag van tien uur tot 17 uur.
nu door de verhuis wordt dat uiteraard moeilijker en heeft hij een voorstel gedaan om zijn dochter om de twee weken een weekend hier bij ons te houden, wij halen haar en brengen haar zondagavond op tijd terug.
ze heeft hier een eigen plekje, haar speelgoed, kleren, alles staat klaar voor haar.
ze wordt zeven binnen een paar maanden en kijkt er naar uit meer bij ons te kunnen zijn.

nu weigert die moeder dat omwille dat het meisje om maandagochtend naar school moet en dat het niet goed is voor haar enz...men vriend moet maar naar de rechtbank trekken zegt ze.

ik kan dit niet aanzien dat hij zen dochter niet meer zou zien, ze woont ocharme maar anderhalf uur van ons dan dus ver is het alleszins niet en ik beschik over een auto.

welke stappen kunnen wij ondernemen wetende dat wij dan in belgie wonen en de moeder in nederland?

alle advies is welkom, dit verscheurt ons!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2014 23:14

Gezien dochter in Nederland woont zal de Nederlandse kinderrechter hierover moeten beslissen.
" hij mocht enkel zien .... was dat een vonnis?"

Uw vraag ook eens stellen op http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

lebedoff
Topic Starter

#3 , 24 feb 2014 12:55

nee zij is diegene die alles tot hier toe beslist heeft, ze heeft hem op straat gezet, dan heeft hij zen dochter 8 maanden niet mogen zien en dan heeft zij beslist daét hij ze maar op zondag mocht zien van tien uur tot 17u, wat vaak ook niet doorgaat omdat zij er anders over beslist en haar dochter dan laat bellen naar ons. zij is van oordeel dat haar dochter zelf moet aangeven wanneer ze wilt gaan of niet...nu dat hij hier komt wonen vraagt de dochter aan haar , mama waarom mag ik niet naar papa in belgie in de weekends dan? en zij antwoordt haar omdat ze maandag naar school moet gaan.

ze is niet voor reden vatbaar,en weigert nu radicaal, ze heeft tegen men vriend gezegd, trek maar naar de rechtbank, je krijgt haar niet mee om de veertien dagen.

ik vind dit schrijnend zowel voor die kleine als voor men vriend en de reden ontsnapt me...men vriend is een geweldige papa die de kans niet krijgt om een band met zen dochter te hebben.

de vraag is dus welke rechten heeft hij dan nog of zijn dochter? ze draagt zijn naam wel.

de link werkt niet :(

Reclame

Franciscus

#4 , 24 feb 2014 13:26

IS er een vonnis want als er nog geen is dan zal uw vriend dringend moeten zorgen voor een vonnis. Hoe oud is dochter?
Uw vriend kan ( vermoedelijk zoals in België zelfs co-verblijfsouderschap vragen.
Niet vergeten wie betaald wat alimentatie, bijzondere kosten welke en hoe te betalen.

Waar zeker instaat dat er co-ouderschap is - verblijfsrecht duidelijk bepaald met wie wat moet doen.
Dat de identiteitsdocumenten MOETEN meegegeven worden alsook het document voor de ziekteverzekering in België SIS kaart.
Gezien uw vriend zich in België zal inschrijven zal hij hier een EU vreemdelingenkaart krijgen en een SIS kaart ( kan zijn dat die ondertussen ook via EU kaart kan).
Zijn Europees -Nederlands rijbewijs blijft hier geldig MAAR hij moet het wel laten registreren in België. (Indien hij dit niet doet moet hij bij verlies naar zijn laatste woonplaats in Nederland met kans dat hij dan geen RB kan krijgen wegens niet meer ingeschreven).
Nu wel waren blijkbaar aan het up-daten ..heb het later op de avond ook gezien maar nu werkt de link wel.
Zie dat je de vraag al gesteld hebt.

lebedoff
Topic Starter

#5 , 24 feb 2014 13:39

ben er inderdaad ondertussen op geraakt en heb daar de vraag ook gepost.

de dochter wordt zeven in juni., hij betaald 350 euro alimentatie per maand, wat ik op zich een heel hoog bedrag vind, maar goed.

rijbewijs heeft hij niet, dus das geen probleem, inderdaad hij gaat zich hier inschrijven, wonen en werken enz...met co ouderschap bedoelt u samen beslssingen mogen nemen enz...das hetgeen ik zelf heb met mijn ex man, alleen ik heb week/week regeling ook.

al wat wij wensen is dat hij zen dochter kan zien om de veertien dagen van vrijdagavond tot zondagavond, wij gaan haar halen en wij gaan haar terugbrengen.

dit moet toch kunnen, zoveel eisen wij toch niet, gewoon een normale band die hij kan opbouwen met haar.

Franciscus

#6 , 24 feb 2014 13:56

Dus er is in NL nog geen vonnis of authentieke akte ( onderlinge overeenkomst voor notaris)

lebedoff
Topic Starter

#7 , 24 feb 2014 13:59

heb hem net de vraag gesteld, alles is via vonnis en zij heeft ouderschap, blijkbaar is dat de normale gang van zaken in nederland om de moeder zowiezo ouderschap te geven
staat wel in dat over omgang ze samen moeten beslissen, wat in de realiteit dus nie echt is , aangezien zij zegt en hij maar moet uitvoeren

Franciscus

#8 , 24 feb 2014 14:58

Gezien hij vader is , is hij toch ook ouder? of wordt hiermee bedoeld dat het kind bij haar wordt ingeschreven?

Ik zou beginnen met haar aangetekend in gebreke te stellen inzake het omgangsrecht dus duidelijk stellen wat de afspraken zijn en dat ze die dient te respecteren.
Indien geen antwoord zal u vriend in Nederland de aldaar standaard procedure moeten volgen die ik echter totaal niet ken.

lebedoff
Topic Starter

#9 , 24 feb 2014 15:56

ok danku voor de info en het advies, hoop ginder uiteraard ook antwoord te krijgen...het is inderdaad zo dat de wetgeving ginder blijkbaar helemaal anders is dan hier..wat zij heeft is ouderlijk gezag, enigste waar hij mee mag of zou mee mogen over beslissen is het omgangsrecht, wat dus niet gerespecteerd wordt. hij is inderdaad ook ouder maar zo te horen en volgens hetgeen hij me ook verteld hebben vaders in nederland minder rechten dan hier, spijtige, heel spijtige zaak en dan vooral voor zen dochter!

Scorpio

#10 , 06 mar 2014 13:12

Als het omgangsrecht niet gerespecteerd wordt of als je het omgangsrecht wil veranderen, kan je dit best altijd doen via de rechtbank... Zagen helpt niet. Enkel een uitspraak van de rechter. Dit geldt in zowat elk land ter wereld.

Terug naar “Echtscheiding”