vereffening vastgelopen - hoe woning verkopen ?

dix_55
Topic Starter

vereffening vastgelopen - hoe woning verkopen ?

#1 , 23 apr 2014 13:33

Na een jarenlange lijdensweg om na echtscheiding de woning en enkele geoderen te verdelen hadden we eindelijk termijnen verkregen bij de notaris.
Eerder waren er schattingen van de woning en enkele goederen.
mijn ex heeft de termijnen allemaal laten voorbijgaan en heeft niets gevraagd (en ook niks betwist)
Mijn advocaat heeft een nota neergelegd met vraag om de woonstvergoeding en toekenning van een oude erfenis. Dit werd dus niet beantwoord door m'n ex.

Nu ontving ik een staat van de notaris waarin die vergoeding voor de erfenis wordt verworpen bij gebrek aan bewijs en ik een vergoeding moet betalen voor de eerder geschatte goederen (waarvan mijn ex dus geen vergoeding vroeg).

Ik krijg de woonstvergoeding, das al iets...

we hebben een tweetal weken om dit te beantwoorden. Hoe moet dit verder ?

1) kan de notaris zomaar zaken afwijzen die niet werden betwist of zaken toewijzen die mijn ex naliet te vragen ?
2) hoe moet het verder met de woning ? Moet ik die openbare verkoop in gang zetten of doet de notaris dat automatisch ?

graag toch wat toelichting, ik overweeg om van advocaat te veranderen, maar de tijd is heel kort...

Hans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 24 apr 2014 13:05

u bekomt een woonstvergoeding, dus veronderstel ik dat uw ex nog in de woning woont. wie betaalt nu dan de hypothecaire lening? indien uw ex de lening alleen aan het afbetalen is, dan dient u dit ook terug te vergoeden aan haar. voor de woonstvergoeding kan u als spildatum nemen, de datum dat jullie effectief feitelijk gescheiden zijn, ofwel de datum dat jullie adressen niet meer op één adres stonden, ofwel de datum dat de echtscheidingsprocedure is ingezet. indien u een woonstvergoeding krijgt van uw ex, en geen hypothecaire lening dient terug te betalen, dan kan u beter als spildatum nemen, de dag dat jullie effectief feitelijk gescheiden zijn.
normaal gezien dient de notaris aan jullie te vragen, of één van de beide partijen de woning zelf willen terugkopen. je kan dit doen met préférentiële toewijzing. indien geen van beide partijen de woning zelf willen terugkopen, dan kan je aandringen bij de notaris om de woning zo snel mogelijk openbaar te laten verkopen. ik snap niet goed, indien u wenst over te gaan tot openbare verkoping van de woning, waarom het dan geschat is door een schatter?
betreffende uw erfenis, dient u te bewijzen dat het geld op een rekening gezet is en is blijven opstaan. dat het geld niet opgekocht is door u. of dat u dat geld gebruikt heeft om er grond mee te kopen of in jullie woning gestoken heeft, en dan dien je hiervan facturen voor te leggen

dix_55
Topic Starter

#3 , 24 apr 2014 14:48

dank voor je antwoord - misschien was ik niet zo duidelijk: ex woont in de woning - we betalen beiden de hypotheek verder.
schatting is uitgevoerd omdat zij eerst de woning wou overnemen, maar daar naderhand van afzag...
ik hoef de woning niet, maar ze woont daar nu wel al ettelijke jaren geheel gratis. Alle onderhandelingen sprongen uiteindelijk af omdat ze eerst wel en later niet akkoord ging. schatters werden geweigerd

ze reageerde niet op de nota van mijn advocaat, negeerde de afgesproken termijnen en ze maakte dus geen enkele 'officiële' aanspraak - ik vrees om alles te rekken ...
samengevat: ze gaat met niets akkoord en zal ook niet akkoord gaan met een (openbare of gewone) verkoop.

ik vind het wel nogal sterk dat de notaris dan eerder geschatte goederen (enkele schilderijen die ik heb, maar die mijn advocaat ook niet gevraagd heeft tav de notaris) in haar voordeel verrekent, nu ze zelf geen compensatie of vergoeding hiervoor vraagt én elke vooruitgang al jaren blokkeert. Maar tot daar aan toe...
ik ben vooral bang dat we opnieuw moeten procederen om de woning verkocht te krijgen... of kan de notaris dat opleggen ?

Reclame

moonlady

#4 , 24 apr 2014 15:33

wanneer geen van beide partijen de woning wensen te kopen, dan kan u de notaris de woning openbaar laten verkopen. normaal gezien staat dit zelfs al in uw echtscheidingsakte dat de woning openbaar zal verkocht worden. in uw geval laat u de spildatum die ze nemen voor de vereffening-verdeling best nemen de dag dat u de echtelijke woning verlaten hebt, omdat zij dan vanaf die datum aan u een woonstvergoeding zal moeten betalen. indien u de datum zou nemen dat de echtscheiding is ingezet, dan gaat u maanden woonstvergoeding kwijtspelen.
wanneer u officieel gescheiden bent, kan één ieder ten allen tijden eisen dat de woning openbaar dient verkocht te worden. het enige dat dit kan tegenhouden is préférentiële toewijzing van de woning door één van beide partijen. dit is hier niet het geval. dus laat uw advocaat er eens wat achter zitten dat hij de notaris werk laat maken van de openbare verkoop van de woning.
u schrijft dat zij daar al jaren woont. hoe komt het dan dat de procedure zo lang duurt??? doet de notaris niet verder????? zaken die zij niet vraagt aan de notaris, die kan hij haar toch zomaar niet geven????

Terug naar “Echtscheiding”