Hoi allemaal,
ik ben een Nederlander maar al 25 jaar woonachtig in Belgie.
Ik ben 5 jaar geleden een relatie begonnen met een Nederlands meisje en we zijn samen gaan wonen in Belgie. Nooit getrouwd of geregistreerd partnerschap o.i.d. Drie jaar geleden werd onze zoon in Belgie geboren.
Vorig jaar hebben wij besloten uit elkaar te gaan. Zij is met onze zoon terug in haar ouderlijk dorp gaan wonen in Nederland. Beiden zijn dus uitgeschreven in Belgie en ingeschreven in Nederland.
In die NL gemeente daar zeggen ze het volgende: een ongetrouwde NL moeder en NL kind woonachtig in Nederland - dat betekent dat uitsluitend de moeder ouderlijk gezag heeft.
In NL moet een ongehuwde vader het ouderlijk gezag met toestemming van de moeder aanvragen net voor of na geboorte bij de gemeente.
Voor zover ik weet is het in Belgie zo dat ik het kind erkend heb (we zijn hem samen gaan aangeven bij de gemeente en mijn naam staat op de geboorteakte als vader) en dus zou ik in Belgie ouderlijk gezag hebben (gehad).
De NLe gemeente zegt nu tegen haar dat zij alleen het ouderlijk gezag heeft, wat zou betekenen dat met een simpele verhuizing het ouderlijk gezag als sneeuw voor de zon verdwenen is?
Kan toch niet kloppen?
Ik vraag dit omdat mijn ex nu inmiddels claimt dat voor verandering achternaam van zoon en schoolkeuze e.d. ze mijn toestemming niet meer nodig heeft wegens geen ouderlijk gezag. We hebben verder overigens al prima afspraken gemaakt over omgang etc. maar ik vind het raar dat mijn ouderlijk gezag opeens weg is.