Scheiding en hypothecaire lening

Jelleke
Topic Starter

Scheiding en hypothecaire lening

#1 , 13 mei 2014 22:08

2 jaar geleden hebben mijn toenmalige vriend en ik een huis gekocht. Wij hebben hiervoor meer geleend dan de waarde van ons huis.
Nu zouden we wegens scheiding ons huis verkopen, natuurlijk zal er een restsaldo blijven op de hypotheek.
Weet er iemand of deze in maandelijkse termijnen kan betaald worden of dient hiervoor een persoonlijke lening aangegaan te worden?
Bedankt voor jullie reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 mei 2014 22:55

Bank zal de volledige terugbetaling vragen, wat ook niet meer dan logisch is, aangezien het onderpand, de woning, hier niet meer voor kan dienen. Hoe u dit doet is aan u.

Motard

#3 , 15 mei 2014 06:50

De bank zal inderdaad de volledige terugbetaling eisen en zal niet ingaan op maandelijkse aflossingen daar het onderpand (garantie voor de bank) er niet meer is. Het zal geen evidentie zijn om hiervoor een krediet (persoonlijke lening) te krijgen vermits het hypothecaire krediet gemeld staat op de Nationale Bank en de banken of andere krediet verstrekkers hier naar kijken om de lasten te berekenen. Alles hangt af van de maandlast van de hypotheek.

4jaar geleden wou ik ook scheiden van mijn vrouw door eigenlijk een futiliteit en opeenstapeling van stress en andere factoren. Ook wij hadden meer geleend en bij een verkoop was er ook een enorme restschuld + andere kosten die dienden ingecalculeerd te worden. Bij ons was de maandlast ook heel scherp en door deze reden heb ik dan ook nergens een krediet gekregen omwille van bovenvermelde reden ook al had ik een goed loon. Een borg is echter ook geen oplossing om dit op te lossen want de borgsteller dient rechtstreeks te maken te hebben met het te financieren bedrag dus ook daar was/is geen oplossing. De banken of andere krediet verstrekkers houden ook nog rekening met een fix bedrag aan huur (ook al betaald u dat niet) toch houden ze hier rekening mee en tellen ze dit op bij het bedrag dan kan voorzien worden in lasten.

Mijn goede raad naar iedereen die wil verkopen met een restschuld is dan ook: denk er zeer goed over na en indien mogelijk probeer eruit te geraken met je partner want in deze materie zijn de gevolgen enorm als je de restschuld niet hebt. Mijn vrouw en ikzelf hebben het opnieuw geprobeerd en we zijn er alleen maar sterker uitgekomen en opnieuw naar elkaar toegegroeid met alles erop en eraan.

Mocht je nog verdere vragen hebben wil ik u hierop altijd een antwoord geven.

Reclame

moonlady

#4 , 15 mei 2014 08:53

bij mij is er onrechtstreeks ook een restschuld bij mijn ex. ik weet ook niet hoe dit op te lossen. De schatter plakt een bedrag van 245.000€ op het huis, welk ik wil terugkopen met preferentiële toewijzing. ikzelf ben 3/4 eigenaar en mijn ex is 1/4 eigenaar. ik dien hem dus 245.000€ : 4 te betalen = 61.250€. De huidige schuld van de hypothecaire lening is momenteel 109.000€, welke voor ieder 50% is omdat deze lening voor een half huis is + wat extra geleend voor beschrijf en verbouwingskosten. 109.000€ : 2 = 54.000€. Ik ga mijn ex-man uitkopen door ZIJN schuld van de bank over te nemen. En dan zou ik nog 61.250€ - 54.000€ = 7.250€ moeten aan hem betalen. Doch, ik ben al 4 jaar en 4 maanden de hypothecaire lening alleen aan het afbetalen (905€ per maand). Hiervan dient hij mij de helft terug te betalen. Rekeninghoudend met de bewonersvergoeding die ik hem dien te betalen, voor de periode dat ikzelf in de woning woonde, nadat hij uit de woning gezet is door de politie, en rekening houdend met wat hij me nog dient te betalen van rekensaldo van mij op datum huwelijk, nog tegoeden van voor het huwelijk welke ik na het huwelijk getrokken heb,........ wanneer ik het rekensommetje maak, dient hij aan mij 35.000€ te betalen en neem ik zijn schuld bij de bank over van 54.000€. Doch het probleem is, dat mijn ex NIETS heeft. Hoe dien ik dan ooit nog aan die schuld van hem te geraken van 35.000€ (en dan te weten dat daar elke maand 450€ bijkomt en het einde nog lang niet in zicht is.

Terug naar “Echtscheiding”