Gift in het huwelijk.

Vandebos
Topic Starter

Gift in het huwelijk.

#1 , 25 mei 2014 13:47

Korte vraag:

Koppel trouwt met scheiding van goederen, echtgenote bezit voor het huwelijk een flat. De huuropbrengsten van deze flat worden gebruikt om een hogere lening te bekomen voor de aanschaf van de gemeenschappelijke woning.

Indien het koppel komt te scheiden, kan de echtgenote dan bij de verkoop van de gemeenschappelijk woning de huurgelden gebruikt voor de afbetaling van de lening inbrengen als eigen inbreng of worden deze beschouwd als een gift binnen het huwelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 26 mei 2014 10:28

Scheiding van goederen, dus flat blijft eigendom van enkel de vrouw + de huuropbrengsten zijn ook enkel van haar.

Er is verder geen huwelijkscontract?

Vandebos
Topic Starter

#3 , 26 mei 2014 11:06

Niet bij mijn weten.

De partner betwist nu de huurgelden als zijnde exclusief de hare en wenst dat deze als gift in de gemeenschap worden beschouwd... Ongeacht het feit dat de bank in kwestie expliciet in de leenovereenkomst de huuropbrengsten van het pand in haar eigendom als noodzakelijke inkomsten voor het verkrijgen van de lening beschouwd.

Reclame

duma

#4 , 26 mei 2014 11:22

Mij dunkt dat als de huurgelden niet door een huwelijkscontract in de gemeenschap werden gebracht en er ook niet op een andere manier die afspraak werd gemaakt, de huurgelden excuslief van haar zijn.

Hoe geraakten die op de rekening van de bank (lening)? Via een gemeenschappelijke?
Werden de huurgelden toch op haar rekening gestort?

Vandebos
Topic Starter

#5 , 26 mei 2014 11:42

De gelden werden vanop haar rekening maandelijks overgeschreven op de gemeenschappelijke.

duma

#6 , 26 mei 2014 12:10

Ik laat het aan Fransiscus om het met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat de man geen poot heeft om op te staan.
(nog snel effe: de mededeling bij de overschrijving?)

Vandebos
Topic Starter

#7 , 26 mei 2014 12:23

Daar heb ik geen weet van.

Terug naar “Echtscheiding”