Co-Ouderschap

harry_joos
Topic Starter

Co-Ouderschap

#1 , 01 jul 2014 12:10

Beste,
Ik ben ondertussen 2 jaar gescheiden met uitspraak voor co-ouderschap en week week regeling.
Dit loopt compleet fout, tegenpartij weigerd op alle mogelijke manieren elke vorm van communicatie. wat mijns inszien een minimum is voor co-ouderschap.
Zo beslist ze eenzijdig over studie van de kinderen, school keuze, buitengewone uitgaves, en noem maar op. Verder wordt de omgangsregeling constant
geblokkeerd door negatieve signalen naar de kinderen toe van tegenpartij, waardoor het opgebouwde respect met de kinderen steeds weer teniet wordt gedaan.
In onze uitspraak van de echtscheiding staan dwangsommen opgelegd voor het blokkeren van het omgangsrecht. Verder is er contactverbod op het moment
dat de kinderen bij de andere ouder verblijven eveneens met opgelegde dwangsommen bij het overtreden van dit verbod.
Dit laatste wordt quasi elke keer overtreden, maar de kinderen zijn opgelegd om steeds hun GSM en chat te wissen, hoe pak ik dit aan.
Ik sta machteloos, wat kan, mag of moet ik hier tegen doen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie
Met vriendelijke groeten,
Harry Joos

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 01 jul 2014 13:05

1) eenzijdig beslissen kan en mag niét. Wat kan u hier aan doen?
- studie + schoolkeuze. Dat is nu misschien al te laat, maar wat had u kunnen doen of wat kan u doen in de toekomst: Een AS schrijven naar de school waar de kinderen ingeschreven zijn dat de kinderen niet mogen uitgeschreven worden zonder uw toestemming. De school waar uw ex vermoedelijk de kinderen heen wil sturen, eveneens AS met hetzelfde over de inschrijving. Scholen mogen uitgaan dat indien ze een aanvraag krijgen van één ouder, dat de andere akkoord gaat, tenzij ze weet hebben van een problematisch situatie (vechtscheiding, een AS van een van de ouders). Zodra ze dus weet hebben van het feit dat een van de ouders mogelijks niet akkoord gaat, mogen ze niet in- of uitschrijven.
- buitengewone uitgaven: U betaalt slechts de helft van buitengewone kosten die met onderling overlegd zijn gepleegd. Dringende medische zaken of overduidelijk onmisbare of onmiddellijk nodige dingen hoeven niet overlegd te worden. (vb: hobby's zijn op voorhand te overleggen, operatie na een ongeval of schoolspullen die de volgende dag nodig zijn, logischerwijze niet. Hier geldt echter nog steeds wel de informatieplicht en kan niet zomaar de volledige kost doorgereken worden indien gekozen werd voor iets duurder dan hetgene gekozen zou zijn indien overleg werd gepleegd. Het voorbeeld van de brilmontuur: dat is nodig, dus daar komt u niet onderuit, zelfs niet als er geen overleg was, maar niet noodzakelijk een van Versace. Indien ex Versace wil, betaalt u de helft van wat een normaal brilmontuur zou gekost hebben, de rest is voor ex.)
Indien de moeder u een bijdrage vraagt, kan u haar duidelijk maken (met een AS liefst) dat u de bijdrage tot de kost voor x ontvangen heeft, dat deze kost echter niet gebeurd is in onderling overleg en dat u dus , naargelang de kost, ofwel niet zal bijdragen, ofwel slecht X zal bijdragen, zijnde de helft van het bedrag dat u aan die kost had willen spenderen.
DUS:
- u betaalt slechts hetgene waarvan u de vraag wordt gesteld en facturen worden voorgelegd. Geenfactuur = geen kost.
- u betaalt medische kosten pas nadat u een bewijs van terugbetaling van het ziekenfonds heeft ontvangen. Geen terugbetalingsbewijs = geen kost.
- u betaalt enkel (de helft van) het bedrag dat in overleg was overeengekomen
- indien geen overleg, betaalt u slechts (de helft van) het bedrag dat u voor ogen zou hebben om aan die bepaalde kost te geven.

U kan ervoor kiezen om naar de jeugdrechter te stappen, met duidelijk bewijs dat ex geen overleg pleegt en eenzijde belissingen neemt. dat al wat u wil, communicatie is in het belang van uw kinderen. Deze zijn er absoluut niet mee gebaat dat twee ouders niet met elkaar spreken. Dat u tevens uw rol als vader wil opnemen en dus mee wil beslissen over de belangrijke dingen in het leven van uw kinderen, wat ook uw recht is. Hoever wil u gaan? U kan bv bemiddeling voorstellen. Zal door de rechter zeker als positief gezien worden, aangezien een rechter vooral wil dat ouders communiceren en samen beslissingen nemen ipv dat hij de beslissingen moet nemen en straffen moet uitspreken.

U kan ook aan de jeugdrechter vragen om voor de school van uw keuze te kiezen. Kans is klein, aangezien de kinderen waarschijnlijk al naar die school gingen en rechter zijn niet geneigd om veranderingen aan een situatie aan te brengen, tenzij u op een manier kan aantonen dat het in het belang van de kinderen zou zijn?

U kan ook een dwangsom eisen indien uw ex beslissingen op eigen houtje neemt.

2) verblijfsregeling
Ik begrijp niet goed waarom die geblokkeerd wordt? U hebt beide de kinderen een week, dus dan is er toch gewoon een verblijfsregeling die goed verloopt. De kinderen worden niet achtergehouden en komen gewoon. Of mislees ik iets? Iig lijkt mij, afgaand op wat u schrijft, er geen reden om de dwangsom te vorderen.

3) contactverbod.
Ik ken de omstandigheden uiteraard niet waarin dit is uitgesproken, maar dat lijkt mij zo extreem! Ik weet ook niet hoe oud je kinderen zijn, maar aangezien je spreekt over chat en GSM, gok ik tch op minstens tieners? Iig, hierbij twee pistes:
- of je kiest om je strikt te houden aan het vonnis en stapt naar de jeugdrechter om de dwangsom te eisen.
- of je leeft je in in de wereld van je kinderen: zij zien élke ouder graag. Iemand die je graag ziet, daar wens je contact mee. Ik zou met alle liefde van de wereld niet aan mijn stiefkinderen kunnen uitleggen waarom ze hun mama niet mogen spreken als ze bij ons zijn. Er moet natuurlijk ook redelijkheid zijn: elke dag hoeft niet en een kort telefoontje kan volstaan. Hier zijn de kindjes nog klein, maar willen ze graag soms iets aan de mama vertellen. Als ze bv de eerste keer in een groot bed sliepen, belden wij naar de mama, zodat ze dat op die moment trots kunnen vertellen. en nee, de relatie tussen papa en mama is hier niet vriendschappelijk (ook geen getrokken emssen), maar hetgeen dat telt, zijn de kinderen. Jouw kinderen zijn groter, dus hebben wel andere dingen die hen bezighouden. Een voorbeeld: examens. Je kan toch absoluut wel begrijpen dat de kinderen een goed examen willen meedelen aan je ex? Een kort telefoontje kan hiervoor volstaan. Je kan bv met hen afspreken dat je contact niet wil verbieden, maar dat de hele dag met de gsm en laptop rondlopen niet aan de orde is en er dus regels over opstellen. Kinderen begrijpen 'regels' en 'beperkingen', want ze weten dat mama en papa niet samen zijn en ze dus ook niet altijd mama of papa kunnen zien wanneer ze dat willen. Maar kinderen verbieden contact te hebben met een ouder? Ik begrijp werkelijk niet dat een rechter zoiets heeft kunnen uitspreken. Tenzij er dus veel info is die we missen, dan mijn excuses voor de raad :) SOWIESO is een goed gesprek met de kinderen hier op zijn plaats. Ze begrijpen meer dan je denkt en zijn best wel in staat om ook naar moeilijke dingen te luisteren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2014 18:45

hier al wat links die kunnen helpen :
Wat school betreft:
Wel een copie van vonnis meesturen naar school ( ingescand kan het via mail met antwoordbevestiging)
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

bijzondere kosten
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vredegerechtheist-op-den-ber ... kosten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Starten met bemiddeling en daarna dwangsom vragen bij niet opvolgen.

Omgangsregeling:
Wie betaald de gsm's
Wat is de leeftijd van de kinderen?
Wissen van gesprekken en sms en naar moeder?
Bellen de kinderen naar u als ze bij de moeder zijn?

Vermoedelijk fysiek contactverbod tussen de volwassen partijen?
Voor de rest zie bij @duma.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”