alicem, sorry, maar dat is me wel een aantal argumenten op een hoopje bij elkaar geschoffeld. Ik zal het even toelichten:
- als poster een pensioen van 1000 euro heeft, heeft ze méér dan waarschijnlijk een volwaardige carrière achter de rug en heeft poster zich dus niet aan de haard gewijd aan kinderen en huishouden...
- als poster 30 jaar getrouwd is, en al 10 jaar met pensioen kan je veronderstellen dat ze nu ongeveer 65 jaar oud is. Ze heeft dus nog van de luxeregeling kunnen genieten: op vervroegd pensieon zonder loonverlies, dat waren ferme kado's hoor... Nu kàn dat niet meer: crisis weet je wel.
- de kleinkinderen bijhouden is géén gratis verplichting waar je je het brood uit je mond moet sparen. Dat is iets wat je doet omdat je daar zin in hebt. Dat is ook een keuze die je geheel zelf maakt.
Kortom, ik zou poster geen valse verwachtingen doen krijgen. Ja, ze kan het proberen en allicht vind je een advocaat die hier een zaak (lees vuile-was-show) wil van maken. Maar eerlijk gezegd, het heeft evenveel kans om te verliezen en dat dan nog voor een ferme duit aan proceskosten (6000 euro is er niets bij).
Goede raad voor poster: verkoop jullie huis, (je houdt hier toch zeker zo'n 200 000 euro aan over?) en zoek een leuke serviceflat. Daar zijn er héél betaalbare en leuke. En met 1000 euro per maand alleen leven? Er zijn gezinnen van 3 die het daarmee moeten doen.
Nog een bedenking om af te sluiten: wie zegt dat de echtgenoot niet probeert om partneralimentatie te krijgen? Mannen kunnen dat ook

Enne wellicht een zelfstandige als ik zo het bedrag van zijn inkomen lees.