onderhoudsgeld partner

pebbles46
Topic Starter

onderhoudsgeld partner

#1 , 29 jun 2014 14:53

Indien mijn echtgenoot wil scheiden na 30 jaar huwelijk, kan ik onderhoudsgeld vragen? Ik ben namelijk al 10 jaar met pensioen (1000 euro/maand) Mijn echtgenoot verdient bijna 4X zoveel. Het huis is afbetaald en de kinderen het huis uit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 jun 2014 21:23

Je kan het proberen eisen pebbles, maar 1000 euro pensioen per maand, geen personen ten laste én een huis dat verkocht en de opbrengst in twee gedeeld kan worden. Dat laat niet denken dat je behoeftig achterblijft. Een rechter zal dat enkel toekennen als je géén middelen van bestaan hebt én geen werk. dus neen, vermoedelijk krijg je géén partneralimentatie toegekend als het is om een hoge levenstandaard te kunnen aanhouden.

alicem

#3 , 30 jun 2014 17:40

Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. De behoeftigheid is niet de enige maatstaf.

Je kan de argumenten gebruiken dat je op pensioen bent gegaan met de veronderstelling dat je echtgenoot nog een inkomen zou hebben en dat je op die manier ook de taken in het huishouden waren verdeeld, maw jij hebt de kans opgegeven om langer te kunnen werken om je volledig op de huishoudelijke taken te storten en de zorg om de kinderen (en mss kleinkinderen), zelfs al wonen ze niet meer thuis.

Ik denk dat je een zeer goeie kans hebt, maar er is helaas weinig lijn in te trekken.

Reclame

eylis

#4 , 30 jun 2014 18:44

alicem, sorry, maar dat is me wel een aantal argumenten op een hoopje bij elkaar geschoffeld. Ik zal het even toelichten:
- als poster een pensioen van 1000 euro heeft, heeft ze méér dan waarschijnlijk een volwaardige carrière achter de rug en heeft poster zich dus niet aan de haard gewijd aan kinderen en huishouden...
- als poster 30 jaar getrouwd is, en al 10 jaar met pensioen kan je veronderstellen dat ze nu ongeveer 65 jaar oud is. Ze heeft dus nog van de luxeregeling kunnen genieten: op vervroegd pensieon zonder loonverlies, dat waren ferme kado's hoor... Nu kàn dat niet meer: crisis weet je wel.
- de kleinkinderen bijhouden is géén gratis verplichting waar je je het brood uit je mond moet sparen. Dat is iets wat je doet omdat je daar zin in hebt. Dat is ook een keuze die je geheel zelf maakt.

Kortom, ik zou poster geen valse verwachtingen doen krijgen. Ja, ze kan het proberen en allicht vind je een advocaat die hier een zaak (lees vuile-was-show) wil van maken. Maar eerlijk gezegd, het heeft evenveel kans om te verliezen en dat dan nog voor een ferme duit aan proceskosten (6000 euro is er niets bij).
Goede raad voor poster: verkoop jullie huis, (je houdt hier toch zeker zo'n 200 000 euro aan over?) en zoek een leuke serviceflat. Daar zijn er héél betaalbare en leuke. En met 1000 euro per maand alleen leven? Er zijn gezinnen van 3 die het daarmee moeten doen.
Nog een bedenking om af te sluiten: wie zegt dat de echtgenoot niet probeert om partneralimentatie te krijgen? Mannen kunnen dat ook :-)
Enne wellicht een zelfstandige als ik zo het bedrag van zijn inkomen lees.

pebbles46
Topic Starter

#5 , 01 jul 2014 17:43

Ik weet niet wie poster is,,,maar soit.
Ik heb een carrière van 20 jaar achter de rug en ben 52 jaar.
En ik werd op pensioen gesteld wegens medische redenen.

alicem

#6 , 01 jul 2014 20:27

Vergelijkbare case: http://www.elfri.be/rechtspraak/onderho ... -bij-wijze" onclick="window.open(this.href);return false;.

In een recent vonnis bepaalde de rechter het persoonlijk onderhoudsgeld als de helft van het verschil in netto inkomen, verminderd met het onderhoudsgeld voor de kinderen.
Netto inkomen van partij A was 1500, netto inkomen van partij B was 3000, onderhoudsgeld kinderen was 300, dus persoonlijk onderhoudsgeld werd bepaald op 450 voor de duur van het huwelijk.

eylis

#7 , 01 jul 2014 20:57

alicem, de elfri-case gaat over een werkloze vrouw!
En als je de case goed leest staat er letterlijk dat de nieuwe wet van partneralimentatie (2007) het kunnen aan houden van een even hoge levensstandaard niet meer als argument ingeroepen kan worden . Maar dat partneralimentatie enkel nog kan dienen om de staat van behoeftigheid te dekken. In jouw voorbeeld zie ik een zekere mogelijke behoeftigheid (1500 euro mét kinderen)
De poster in onze case is alleenstaand: heeft 1000 euro pensioen en een huis te verdelen. Ik zou nu echt niet proberen poster overtuigen dat ze dit wint. Dat zou niet erg eerlijk zijn.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 jul 2014 21:02

Vergelijkbare case: http://www.elfri.be/rechtspraak/onderho ... -bij-wijze" onclick="window.open(this.href);return false;.

In een recent vonnis bepaalde de rechter het persoonlijk onderhoudsgeld als de helft van het verschil in netto inkomen, verminderd met het onderhoudsgeld voor de kinderen.
Netto inkomen van partij A was 1500, netto inkomen van partij B was 3000, onderhoudsgeld kinderen was 300, dus persoonlijk onderhoudsgeld werd bepaald op 450 voor de duur van het huwelijk.
Maar dit is geen regel!
Zou betekenen dat als één van de twee geen inkomen heeft de andere de helft van zijn inkomen moet afgeven!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jul 2014 23:10

Zaak mij gekend -- moest ook aanpassen
eerst onderhoudsgeld en daarna aanpassing van pensioen echtgenote (nooit) gewerkt.

alicem

#10 , 02 jul 2014 13:47

Senaeve, P. 'De Wet van 27 april 2007 tot hervorming van het echtscheidingsrecht. Deel 1, De echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting' p 103-124
Verstraete, K. 'Hervorming echtscheidingsrecht' NJW, 26 september 2007, 639

"Het principe geldt dat de minst begoede principieel onderhoudsgerechtigd is en de meest begoede principieel onderhoudsplichtig."

Brouwers S, Alimentatie in APR, Mechelen, Kluwer, 2009 p 559; Cass, 12 okt 2009.

"De levensstandaard tijdens het huwelijk is weliswaar niet langer het uitgangspunt bij de begroting van de onderhoudsuitkering, maar blijft een beoordelingselement."

pebbles46
Topic Starter

#11 , 03 jul 2014 12:52

dank voor de reacties,,ik weet in ieder geval al iets meer,,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 jul 2014 19:02

De zaak waar ik naar refereerde is in vriendenkring man moest € 250 + index bijpassen van zijn pensioen aan ex.
Pensioenen kwamen dan ongeveer overeen. Vonnis van ik dacht 1995.

Terug naar “Echtscheiding”