Wie moet nu belastingen betalen?

pianoman
Topic Starter

Wie moet nu belastingen betalen?

#1 , 07 jul 2014 08:44

Vriendin is ondertussen al meer dan 15 jaar wettelijk gescheiden van haar ex en heeft een zoon van 20.
Tot vandaag wordt de wettelijke alimentatie amper betaald, maar als ze dan toch betaald wordt,
doet de vader de storting met voorbedachte rade (want er is hem meermaals gevraagd dit niet te doen ) op de rekening van zijn zoon ipv de moeder ...

Dit heeft tot gevolg dat zoon nu een belastingsbrief gekregen heeft waardoor hij belastingen moet betalen op de sommen die op zijn rekening geschreven zijn ... De moeder weigert dit te betalen omdat ze het geld nooit rechtstreeks van haar ex gekregen heeft, en de zoon kan het niet betalen, want heeft het geld niet ( en wil het ook niet, want "het zijn mijn zaken niet" ).
De vader weigert er ook maar iets aan te doen of te betalen, laat staan: praten met zijn ex om tot een overeenkomst te komen.

Hoe zit dit nu wettelijk ?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 07 jul 2014 09:01

eerst enkele vragen (om dan een duidelijk rekenvoorbeeld te kunnen geven):
- werkt de zoon?
- heeft de zoon een ander inkomen?
- hoeveel bedraagt het alimentatiegeld dat bvb in 2013 gestort is (dus voor de heden in te vullen belastingsbrief)?

pianoman
Topic Starter

#3 , 07 jul 2014 09:06

Hallo,
de zoon werkt niet, is nog student ( 1e jaar bachelor afgewerkt ),
en heeft ook geen ander inkomen. Woont fulltime bij zijn mama.
Bedrag alimentatie 2013 heb ik nu geen zicht op, want papieren (van vriendin) niet bij de hand...

Reclame

pianoman
Topic Starter

#4 , 07 jul 2014 09:21

en eigenlijk ligt de échte vraag veel dieper: hoe kan je de vader een beetje tot bezinning brengen zodat hij de rechtmatige alimentaties betaalt én op de rekening waar deze thuishoort: die van de moeder.

JPV

#5 , 07 jul 2014 10:07

Hallo,
Bedrag alimentatie 2013 heb ik nu geen zicht op, want papieren (van vriendin) niet bij de hand...
Ik zie, tenzij het bedrag op jaarbasis >9000 euro is, geen enkel probleem. Als er tot 9000 euro alimentatiegeld betaald wordt en er geen inkomen uit werk (jobstudent) is, is het onmogelijk dat de zoon belastingen zou moeten betalen. Bovendien is het wettelijk zo dat de zoon het alimentatiegeld wel degelijk moet aangeven aan de belastingen, ongeacht op welk rekeningnummer dit terechtkomt.

Ivm wie het geld gestort krijgt, is dus niet echt van belang (toch niet voor belastingsredenen). De zoon kan trouwens eisen dat het geld op zijn rekening komt en niet aan de moeder gestort wordt.

JPV

#6 , 07 jul 2014 10:07

Hallo,
Ik zie, tenzij het bedrag op jaarbasis >9000 euro is, geen enkel probleem. Als er tot 9000 euro alimentatiegeld betaald wordt en er geen inkomen uit werk (jobstudent) is, is het onmogelijk dat de zoon belastingen zou moeten betalen. Bovendien is het wettelijk zo dat de zoon het alimentatiegeld wel degelijk moet aangeven aan de belastingen, ongeacht op welk rekeningnummer dit terechtkomt.

Ivm wie het geld gestort krijgt, is dus niet echt van belang (toch niet voor belastingsredenen). De zoon kan trouwens eisen dat het geld op zijn rekening komt en niet aan de moeder gestort wordt.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jul 2014 11:30

Of het onderhoudsgeld voor het kind nu gestort wordt op rekening op naam van de moeder, dan wel van het kind, maakt voor de belastingen geen enkel verschil uit.

Gebruiker21

#8 , 07 jul 2014 11:43

Het is trouwens niet omdat de zoon een belastingsaangifte krijgt, dat hij belastingen zal moeten betalen. Vul de belastingsbrief in op taxonweb en kijk op welk bedrag je uitkomt. Als aan de voorwaarden die JPV vermeld voldaan is, zal het te betalen belastingsbedrag 0€ zijn.

Verder begrijp ik deze quote niet:
de zoon kan het niet betalen, want heeft het geld niet
Ik dacht dat het geld op de rekening van de zoon gestort werd? Hoe kan hij dan geen geld hebben moest er al belastingen op betaald moeten worden (hij heeft bijvoorbeeld ook een vakantiejob)?

Als ik als werknemer al mijn inkomen opdoe tijdens het jaar, moet ik ook niet afkomen met: "Ik kan mijn belastingen niet betalen, want ik heb het geld niet." (Gelukkig krijg ik elk jaar terug ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pianoman
Topic Starter

#9 , 07 jul 2014 12:46

Zoon heeft zelf weinig of geen zakgeld.

Wat belasting op onderhoudsuitkering betreft: als de mama die zou aangegeven hebben zou zij dat dan moeten betalen en evenveel?

scorpioen

#10 , 07 jul 2014 12:52

Als het onderhoudsgeld voor het kind aan de moeder betaald wordt, en dit zo hoog is dat belasting moet betaald worden, moet dit aangegeven worden op naam van het kind. En de zoon is meerderjarig, dus ook dan zou de zoon de aangifte moeten doen.

Roeland

#11 , 07 jul 2014 12:56

In principe is het zo dat als de alimentatie niet regelmatig wordt betaald, deze niet aangegeven dient te worden en de zoon hierop geen belastingen dient te betalen (wordt dan beschouwd als een gift). Bovendien heeft de vader geen recht op aftrek voor onregelmatig betaalde alimentatie.

Best is hier wel om de bewijsstukken bij te houden waaruit het onregelmatig karakter van de betalingen blijkt zodat dit overgemaakt kan worden aan de administratie moest ze hierover vragen stellen.

Mvg

Franciscus

#12 , 07 jul 2014 17:36

Waarom is bij niet betalen alimentatie geen aangifte gedaan bij politie.
Niet betalen alimentatie is een strafbaar feit.
eens lezen : familieverlating art 391 bis strafvervolging naast de burgerlijke vordering.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.davo.belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#13 , 09 jul 2014 10:32

Ik ga ervan uit dat de moeder beschikt over een vonnis of gehomologeerde overeenkomst waaruit blijkt dat zij begunstigde is van de alimentatie.

Betaalt de schuldenaar van de moeder dan toch aan de zoon,dan geldt :
“Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen. De betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, is geldig, indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De betaling door een schuldenaar,niet aan zijn schuldeiser maar aan een derde,bevrijdt hem indien de schuldeiser er voordeel uit getrokken heeft‘[Cass. 6 mei 2011(E./V.),R.W.2011-12,790-792,Noot MOSSELMANS,S.,Rechtstreekse betaling van alimentatie aan het kind in plaats van aan de ouder].

T.a.v. de zoon geldt :
“Art.1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(B.W.).

Eventuele belastingen zijn verschuldigd door degene die het geld ontving en behield.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Roeland

#14 , 09 jul 2014 11:04

Beste J. Demoor,

Zoals ik al zei is er op deze gelden in principe geen belasting verschuldigd in hoofde van de zoon, vooropgesteld dat het gaat om alimentatie die onregelmatig werd betaald. In hoofde van de zoon dient dit aanzien te worden als een gift door de vader.

De vader verliest door de onregelmatige betaling zijn recht op aftrek van de onregelmatig betaalde alimentatie in zijn personenbelasting en zal dus bij een eventueel onderzoek door de administratie geconfronteerd worden met een verwerping van de aftrek en dit kan aanleiding geven tot een correctie.

Mvg,

Roeland

Terug naar “Echtscheiding”