kinderen en uit elkaar gaan

berlingo
Topic Starter

kinderen en uit elkaar gaan

#1 , 22 jul 2014 17:04

mijn vriendin met wie ik momenteel geen relatie meer heb, maar wel 2 kinderen van 2 en 4,heeft mij dit weekend een document laten ondertekenen om het huis waar we beide gedomicilieerd zijn te verlaten alsook de sleutels af te geven.
ik wou dit eerst niet doen omdat ik hiervoor geen enkele reden zie,er zijn woordenwisselingen en een discussie geweest,waarin ze zich bedreigd voelde ,politie is dit komen constateren zonder verder gevolg.
als er sprake was van fysisch geweld dan heb ik er alle begrip voor,maar we zijn beide volwassenen genoeg,dacht ik om een debat te overleven.
reden hiervoor was een discussie over verdeling van geldzaken waarvan ik tot op heden onzeker ben of ze hierin haar verantwoordelijkheid zal nemen.
ik ben dus vrijwillig vertrokken en heb haar zelf geschreven document getekend,in functie van de goede vrede te bewaren naar kinderen...ook hier heb ik geen dubbel van gekregen.
is dit rechtsgeldig?
ik veronderstel toch dat ik als vader het recht heb om mijn bloedeigen kinderen te zien wanneer ik dit wil?
zij argumenteert hierop dat dit te verwarrend is voor de kinderen en dat ze pas naar papa kunnen komen als die in zijn nieuw huisje zit...
dit zal pas ten vroegste 1sep kunnen zijn aangezien we onze huurwoning die we nu hebben per 31/7 gaan opzeggen,wettelijke termijn in acht genomen is dit 3 maanden.
wij zijn feitelijk samenwonend. ik weet mezelf momenteel geen raad,wat te doen..
ze heeft een verzoekschrift ingediend vorige week om alles wat de kinderen betreft veilig te stellen,dit kon niet snel genoeg gaan, heb hier 125€ voor gegeven waar ik zelfs nog geen ontvangstbewijs voor heb gekregen.
wat kan en moet ik doen...??
wil een correcte afhandeling op financieel vlak en een rustig vertrek voor beide,zodat onze kids hier geen dupa van worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 jul 2014 21:09

Waarvoor hebt u 125 euro gegeven?

Sowieso hebben jullie steeds co-ouderschap. Dat wil niets meer en minder zeggen dan dat jullie samen moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van jullie kinderen: opvoeding, verblijf, school, opleiding, hobby's, medsiche ingrepen, ... Indien de ouders over een van deze zaken niet overeenkomen, zal de jeugd/familierechter deze beslissing in jullie plaats nemen. (De wettelijke band tussen de ouders - gehuwd, samenwonend, al dan niet wettelijk - doet hier niet ter zake)

Verder is er tegenwoordig ook de voorkeur voor bilocatie (in de volksmond ook week-week genoemd). De rechter zal dit steeds toekennen als één ouder erom verzoekt en als er geen tegenindicaties zijn (bv: drugsverslaving van een van ouders, of misbruik, of ...).

Tot op de moment dat er een vonnis is - of een onderling gehomologeerde regeling, maar ik vermoed dat dat bij jullie niet lukt - is er géén regeling en hebben beide ouders altijd evenveel recht op de kinderen. Geen enkele ouder is verplicht om het kind aan de andere ouder af te geven, maar weet wel dat tegenwerken en de kinderen achterhouden door geen enkele rechter als positief zal worden bekeken. Uiteraard slaat het dus ook nergens op dat u de kinderen niet kan zien tot u in een nieuw huis verblijft. Integendeel, het is zeer belangrijk dat u contact houdt met de kinderen, zeker op zo'n jonge leeftijd. Anders kan de moeder argumenteren 'dat de kinderen geen band hebben met u' en zal de rechter dat misschien als tegenindicatie zien om de week/week niet (onmiddellijk) toe te kennen.
En verwarrend? Hun vader helemaal niet zien, is dan niet verwarrend ofzo? Er zijn toch gekke mensen in deze wereld ...

U moet:
- zo snel mogelijk een advocaat zoeken die uw ex zal aanschrijven, hetzij om onderling toch nog overeen te komen, hetzij om een kortgeding aan te spannen als uw ex effectief het contact tussen u en de kinderen weigert.
- als onderling overeen komen niet mogelijk is, samen met deze advocaat bekijken wat de volgende stappen zijn: bemiddeling is steeds een goede zaak: mama en papa gaan naar een bemiddelaar om samen te praten en tot een oplossing te komen (indien mogelijk). Het voorstellen van bemiddeling wordt door een rechter als uitermate positief beschouwd, angezien u zo aantoont alles onderling te willen regelen en constructief te willen zijn zonder er een rechtbank bij te betrekken.
- eventueel een zaak voor de familierechtbank voor te bereiden waarin dan een verblijfsregeling voor de kinderen (en andere dingen) zal worden vastgelegd.

berlingo
Topic Starter

#3 , 23 jul 2014 08:02

we hebben 250€ gedeeld om de kosten van haar advocaat te dekken (verzoekschrift)werd ingediend woensdag j.l.
we zijn toen overeen gekomen dat ik de kinderen om de 14 dagen bij mij zou nemen van vrijdag avond tot zondag avond.
waar ik het ook moeilijk mee heb is dat zij me afgelopen zaterdag een document laat ondertekenen waarin ik toestem om mijn sleutels af te geven en de woning dien te verlaten..je tekent zoiets op een moment waarin je aan het belang van je kinderen denkt,maar ik vraag me toch af dit allemaal wel correct is.

Reclame

duma

#4 , 24 jul 2014 11:18

Waarom hebt u in godsnaam bijgedragen in kosten voor HAAR advocaat?
Aangezien dit haar advocaat is, zal die ook enkel en alleen maar haar belangen verdedigen.

Of gaat het hier wel degeling over jullie advocaat?

Over het document kan ik u niet verderhelpen, buiten melden dat dat stom was, maar dat weet u ongetwijfeld zelf ook wel.
Volgens de wet mag u steeds uw gezinswoning binnen, zelfs met een slotenmaker. Uw ex kan daartegen niets doen.
Uw gezinswoning is waar uw domicilie staat of u uw belangen heeft (kleding, tandenborstel) en waar u slaapt.

Is er een reden waarom u akkoord bent gegaan met een conservatieve verblijfsregeling?

En verder: Neem contact op met een advocaat die enkel en alleen UW belangrijk behartigt
.

Terug naar “Echtscheiding”