is domicilie veranderen genoeg?

saartje79
Topic Starter

is domicilie veranderen genoeg?

#1 , 28 jul 2014 11:12

Mijn man is elders gaan wonen, en heeft ook zijn domicilie veranderd. Volgende week gaan we naar de notaris en wordt de echtscheiding ingezet.
Ik krijg van verschillende mensen rondom mij de raad om naar de politie te gaan om te laten vaststellen dat hij de woonst heeft verlaten.
Is dit nodig?
Momenteel verloopt alles wel vriendschappelijk (hoewel ik niet achter de scheiding sta, maar we maken geen ruzie).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 28 jul 2014 12:17

Dat is niet nodig, tenzij u hem wil laten veroordelen voor gezinsverlating.
Normaal gezien mag je als getrouwde mensen niet zomaar elders gaan wonen en heb je daar toestemming van de vrederechter voor nodig. in realiteit verloopt dat vaak anders. Vooral als er kinderen zijn, kan dat gevolgen hebben (maar dat moet niet, niet elke rechter zal zo oordelen)

Ik zou de vriendschappelijke band daar nu niet voor op het spel zetten. Welke reden heb je om dat te laten vaststellen?
Moesten er problemen komen en de band verslechteren, kan je dat nog altijd doen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2014 12:25

" hij heeft ook zijn domicilie veranderd'" dat is voldoende want de wettelijke wijziging geeft aan dat jullie uit elkaar zijn.
In principe zijn gehuwden verplicht om samen te wonen en is het idd de vrederechter die hiervoor naars de andere dringende voorlopige maatregelen de toelating geeft.
Maar als er een notaris de authentieke akte opstelt is dat even goed. Heeft het voordeel dat deze akte duidelijker 'kan' zijn en meer verregaande afspraken opneemt.

Lees hiervoor zieker in deze rubriek eens een aantal teksten zeker van duma, eylis artemis j.demoor enz

Wat u wel kan doen is bij de gemeente gaan vragen dat er niemand op uw adres mag ingeschreven worden zonder dat er een politieonderzoek wordt gedaan - u wordt dan zo wie zo verwittigd.
Dit om te vermijden dat uw echtgenoot zich toch stiekem terug inschrijft op uw adres.
In deze procedure zal politie dan eerst komen vragen of u akkoord bent dat persoon X terug wordt ingeschreven ...en dan hangt het van uw antwoord af of dit kan gebeuren.

Reclame

saartje79
Topic Starter

#4 , 28 jul 2014 14:14

als het niet noodzakelijk is, ga ik dat inderdaad ook niet doen, wil alles op een rustige manier geregeld krijgen, voornamelijk in het belang van de kinderen. En ook omdat ik helemaal geen ruzie wil (wil zelfs niet uit elkaar gaan, maar helaas heb ik daar niets aan te zeggen)

Ik denk ook niet dat hij stiekem zich terug gaat inschrijven.

Terug naar “Echtscheiding”