Getrouwd met wettelijk huwelijkstelsel.
Bij aankoop woning een paar jaar terug was er een ongelijke inbreng ( meer door mij), maar aangezien gewoon stelsel is alles 50/50.
Mijn vrouw wil mij uitkopen en is bereid een bepaald bedrag te betalen. Hoger kan ze niet zegt ze, dan is het de woning verkopen.
De uitkoop dekt mijn inbreng niet, maar een verkoop van de woning en alles door 2 verdelen ook niet.
Zelf woning overkopen is geen optie.
Nu zoekt ze naar de goedkoopste manier om alles te regelen.
We hebben reeds wat verbouwingswerken hebben gedaan ( hoger KI). Ze wil nu op papier laten zetten dat de geschatte waarde van de woning beduidend lager ligt dan de aankoopprijs omwille van nog af te ronden verbouwingswerken en omdat ze dan minder registratierechten moet betalen bij de uitkoop.
We hebben mondeling een bepaald vast uitkoopbedrag afgesproken. Aangezien dit een vast bedrag is wou ik ook geen verder hypotheekaflossingen betalen. Daarom woon ik nu ook sinds een maand tijdelijk op een ander adres. Zij vraagt nu al herhaaldelijk of ik reeds mijn nieuw adres bij de gemeente heb doorgegeven.
Mijn 2 vragen:
1/ Zijn er voor mij valkuilen in het vastleggen van een lage waarde van de woning ( zonder dat dit door een officiële schatter is vastgelegd), of heeft de waardebepaling enkel belang op de door haar te betalen registatierechten?
2/ Wat zijn voor mij de gevolgen van het officieel laten wijzigen van mijn domicilie ( vastleggen van de feitelijke scheiding?). Zijn er ook op dit gebied valkuilen voor mij?