ben ik nu onredelijk?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: ben ik nu onredelijk?

#16 , 07 aug 2014 14:58

Er is een vonnis vermoed ik...in België of ontvankelijk verklaard in België indien een EU vonnis kan en mag dat geen probleem zijn.
Gezien beiden in B wonen is de jeugdrechter ( vanaf september) familierechtbank bevoegd
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013073023" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.familie-recht.be/omgangsrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300156682" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.legalworld.be/legalworld/Ver ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de bijzondere kosten zijn nu (beter) omschreven
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

In principe zijn er bij een vonnis steeds twee procedures mogelijk
De strafrechtelijke wegens niet naleven vonnis ( omgangsrecht en alimentatie). . in uw geval is het dus weigeren omgangsrecht.
U moet dat bedrag aan alimentatie betalen ALS dat er in het 'erkende' vonnis staat.

De burgerlijke waarin aan de familierechtbank vraagt om een en ander te wijzigen. De bevoegde RB is die van de plaats waar de kinderen gedomicilieerd zijn ( dus bij de andere partij)
Dat kan zowel alimentatie en gespecificeerde bijzondere kosten.

Stel tegenpartij ook in gebreke wegens niet naleven vonnis - maar nodig tegelijk uit dat u samen naar een bemiddelaar gaat.
Is trouwens in nieuwe wet opgenomen.
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

Als tegenpartij weigert maakt deze al geen goede beurt daarna bij de familierechtbank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Karla
Topic Starter

#17 , 07 aug 2014 15:16

weigeren omgangsrecht; bij wie kan ik terecht? de flikken willengeen klacht noteren, bij welk rechtbank ga ik hiervoor?
alimentatie betaal ik al een tijdje zoals het moet, maar het is mij onmogelijk geworden om zo een bedrag te betalen, hierdoor dus schulden

hoe moet ik de tegenpartij in gebreke stellen en schiet ik hier iets mee op?

duma

#18 , 07 aug 2014 15:19

Je zegt hier 'geen rechten'. Wat bedoel je daar juist mee? Wat staat er in jullie EOT?
Geen verblijfsregeling hebben staat niet automatisch gelijk aan het verlies van ouderlijk gezag.
Ouderlijk gezag is steeds gedeeld en het is niet meer zoals vroeger waar dat aan één ouder werd toegekend. 't is dus belangrijk om te weten wat er exact staat?

Weigeren omgangsrecht: u neemt uw vonnis/EOT mee (+ een kopie) en stapt naar de politie. En laat u niet afschepen, zij moeten uw klachtn oteren als u een vonnis/EOT bijheeft waarin staat dat u uw kinderen moet zien. Indien de agent weigert, vraagt u zijn naam en vraagt u om zijn overste te mogen spreken.

Ingebreke stellen doet u door een aangetekend schrijven te sturen. Zakelijk en feitelijk.

Reclame

Karla
Topic Starter

#19 , 07 aug 2014 15:30

Duma, dat is het net. In het vonnis is er geen omgang beschreven. De flikken hebben dus gezegd dat ze niets kunnen doen omdat het niet staat dat ik de kinderen op x dagen kan hebben...enz.
En de kinderen zijn niet in Belgie. En als ik toch via via te weten kom dat ze hier zitten, liegt mijn ex erover en als ik aan de deur kom, doet ze niet open of zegt ze dat ik geen omgangsrechten heb. Politie kan niets doen want idd, er is niets in het vonnis over de omgangsregeling van de kinderen. Gezien de leeftijd van de kinderen heb ik de hoop al opgegeven dat ik een omgangsregeling kan treffen.

Met co-ouderschap hebben de ouders toch ook plichten? Zoals informatieplicht en dergelijke? Wat als ik zeg dat ik niet meer wil dat de kinderen daar naar school gaan?

duma

#20 , 07 aug 2014 18:10

Dan kan de politie inderdaad niets doen, want de ex doet niets verkeerd: er is geen omgang bepaald.

Staat er in het EOT/vonnis iets over 'exclusief hoederecht' of over 'gezag'. Dat is wel belangrijk.

Karla
Topic Starter

#21 , 08 aug 2014 08:33

Daarom dus dat ik terug naar de rechtbank wil gaan en de vraag is wat is de kans om een omgangsregeling te kunnen treffen, zoals ik het al beschreven heb, 3 dagen respectief 2 weken in de grote vakantie. Is er een kans om dit te kunnen krijgen zonder advocaat?

duma

#22 , 08 aug 2014 08:35

Staat er in het EOT/vonnis iets over 'exclusief hoederecht' of over 'gezag'. Dat is wel belangrijk.

Karla
Topic Starter

#23 , 08 aug 2014 09:25

Nu nog wel, ja. Maar ik zie geen reden waarom ik co-ouderschap geweigerd zou krijgen.
Wat verandert er indien co-ouderschap maar GEEN omgangsregeling?
Wat zijn dan mijn rechten en die van ex? En plichten?

duma

#24 , 08 aug 2014 10:39

Bij co-ouderschap moeten ouders samen beslissen over alle belangrijke zaken in het leven van hun kind(eren): religie, onderwijs, opvoeding, medische ingrepen, hobby's, verblijf.
Indien ouders onderling niet akkoord gaan over een van deze zaken, zal de jeudgrechter (familierechter) in hun plaats beslissen.

Je ex is dus verplicht om met jou te communiceren en te overleggen indien ze bepaalde dingen wil veranderen/doen: een nieuwe school, doopsel/vormsel, orthodont of niet, welke hobby's, ...
Ze is ook verplicht om jou op de hoogte te houden over de ontwikkeling van de kinderen en jouw informatie te verschaffen indien je daarom vraagt. Als zij niet langer het exclusief hoedrecht heeft, kan jij ook naar de school zelf gaan en informeren naar de resultaten/ontwikkeling van je kinderen (of eender welke instantie). Zij moeten je dan de nodige info geven, uitnodiging voor oudercontact, ....

Scorpio

#25 , 08 aug 2014 11:07

U geeft bitter weinig informatie over de achtergrond, zoals waar de kinderen nu verblijven. EN waar is de echtscheiding uitgsproken? In België of in buitenland. Het feit dat u jarenlang cash heeft betaald lijkt me eerlijk gezegd DOM. Tenzij u een ontvangstbewijs hebt van elke betaling. Het feit dat u ineens gestopt bent met het betalen van het alimentatiegeld, om welke reden dan ook, spreekt in uw nadeel. Het niet betalen van alimentatiegeld is strafbaar. En ik verschiet er van dat uw ex nog geen deurwaarder heeft gestuurd. Ik ontvang een all-in alimentatiegeld voor mijn kinderen, uitspraak in een ander Europees land. En de rechters in België hebben dit tot nu toe gerespecteerd. Ik ben al verschillende keren voor de jeugdrechter geweest ivm school en interpretatie van het omgangsrecht (dat anders was in buitenland). Mijn kinderen zijn ook gehoord geweest. Ik weet van een vriendin die naar buitenland getrokken is dat indien de vraag er is, ze iemand naar buitenland sturen voor een sociaal onderzoek (kosten van dit onderzoek worden gedeeld). Ik denk dat U best een advokaat raadpleegt want uw situatie lijkt me een grote rommelhoop op dit moment. En de "ik vind dat" van anderen hier helpen niet veel. De jeugdrechter volgt het recht, niet wat boze ouders vinden...

Karla
Topic Starter

#26 , 08 aug 2014 11:28

Kinderen verblijven in het buitenland, domicilie in Belgie, bij de ex partner.
Scheiding uitgesproken in Belgie.
Ex heeft wel via DAVO invorderingen gemaakt, alles is afgehandeld, ik heb geen achterstand meer. Ik betaal dus nog altijd een all in, maar wil dit laten veranderen, ik wil een eerlijke alimentatie gebaseerd op reeële kosten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 aug 2014 13:48

Zit u hier op het forum onder verschillende namen?
Ik heb zo de indruk.
PS het is politie en niet flikken... beetje beleefdheid kan geen kwaad.
Indien er geen tegenstelbaar vonnis is om in het Belgisch vonnis geen omgangs-/vroeger bezoekregeling staat vermeld kan politie niet doen ... gezien geen gerechtelijke beslissing kan en mag politie ook niets doen
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 aug 2014 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Karla
Topic Starter

#28 , 11 aug 2014 11:35

Zaak komt voor de vrederechten ivm herziening alimentatie. Hopelijk zal het geen probleem zijn om van de all in af te stappen.
Betreffend niet naleven vonnis (co-ouderschap) heb ex in gebreke gesteld. Wat in geval van geen antwoord op mijn AS? (termijn van 8 dagen gegeven)

Terug naar “Echtscheiding”