gemeenschappelijk onroerend bezit

Gita
Topic Starter

gemeenschappelijk onroerend bezit

#1 , 14 aug 2014 10:28

Hallo,
Ik probeer een vriend te helpen die een dringende vraag had over het verdelen van hun 2 eigendommen. Ze zijn nog niet feitelijk gescheiden, maar hij overweegt dit nu toch door te voeren...

Dit is de informatie die ik kreeg over het "in onverdeeldheid" laten van de eigendommen, maar de rest allemaal echt SCHEIDEN: dus toch gescheiden maar beide eigendommen voor 5 jaar in gezamenlijk bezit behouden. Na 5 jaar kan men hieraan een einde maken of telkens voor 1 jaar verlengen. Op die manier is men OOK wettelijk (financieel) gescheiden.
Men kan zelfs door de notaris een clausule laten toevoegen, gezamenlijk voor de grote kosten aan de onroerende goederen in te staan.
Over op welke manier de eigendommen op PERSOONLIJKE naam zouden kunnen komen te staan, lees ik, nog niet wat ik eigenlijk wil weten, met name:

Is het mogelijk het gemeenschappelijk onroerend bezit, in West-Vlaanderen op naam van de echtgenote en in Antwerpen op zijn naam te brengen, ZONDER beschrijvingskosten te moeten betalen aan de Belg. Staat of aan de Vlaamse Staat ?

Met vriendelijke groeten,
Gita

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 14 aug 2014 12:47

Neen. Je betaalt de verteeltaks (thans 2,5% in Vlaanderen met een vrijstelling op de eerste 50.000€ bij echtscheiding). De Vlaamse regering heeft half-en-half aangekondigd om die taks terug te verlagen naar de 1% van vroeger.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”