Ik ben officieel gescheiden sinds 2012 waarbij alles bij een notaris vastgelegd werd in een EOT. Ik heb 2 kinderen (18 en 15) waarvoor in de EOT een gelijke verblijfsregeling werd vastgelegd. De jongste zoon is tegenwoordig aan het puberen en doet erg lastig. Hij rookt, is onbeschoft en respectloos. Ik probeer hem waarden bij te brengen en straf hem regelmatig voor zijn gedrag. Een straf is nooit fysiek geweld maar eerder het tijdelijk niet mogen doen wat hij graag zou doen. Bij zijn moeder wordt er heel wat lichter overgegaan waardoor hij liever daar zou blijven. Een paar weken geleden is hij (voor de 3de keer) na een nieuw conflict zelfstandig naar zijn moeder gegaan en wil niet meer terugkomen. Zijn moeder neemt hem in bescherming en onderneemt zelf niets om hem te overtuigen naar mij terug te keren. Sterker nog, ze doet mij af als slecht waardoor er zelfs haat is tov mij. In tussentijd ben ik op het vredegerecht moeten verschijnen op vraag van haar advocaat voor een financieel geschil. De problemen rond mijn zoon zijn door mij eveneens ter sprake gebracht maar daar is de vrederechter niet op ingegaan. De advocaat van mijn ex heeft geantwoord dat dit op het gerecht zou behandeld worden.
Dit verontrust mij ten zeerste. Ik zie mijn zoon (voorlopig) niet meer en hij reageert vijandig als ik hem bel. Hij blijft ook steeds nieuwe verwijten maken die volgens mij door mijn ex zijn voorgezegd (bijvoorbeeld de dingen die op het vredegerecht zijn besproken). Ik wil kost wat kost vermijden dat mijn zoon meegesleurd wordt in een juridische procedure. ik heb reeds eerder een onafhankelijke bemiddelaar voorgesteld wat door mijn ex werd geweigerd. Ik heb nu recent ook zijn afwezigheid gemeld bij de politie zonder echter een klacht in te dienen.
Mijn vragen zijn:
1. is er een manier waarmee ik de discussie niet via het gerecht zou kunnen inleiden?
2. heeft mijn zoon het recht om zelf te kiezen waar hij verblijft? (weet dat ik een "normaal" leven leidt, geen verslaving heb, geen fysiek geweld gebruik en de kinderen een correcte opvang geef)
3. kan mijn ex een nieuwe regeling afdwingen? (opnieuw rekening houden met de "normale" situatie)
Ter info, ik heb vooralsnog geen advocaat onder de arm genomen omdat ik niet zoveel vertrouwen heb dat een advocaat de zaak op een menselijke manier zou willen oplossen. Mogelijk is deze vrees niet terecht maar de advocaat van mijn ex lijkt me hard te keer te gaan.