Mogelijk geen hypothecaire lening door autolening van ex

everwimp
Topic Starter

Mogelijk geen hypothecaire lening door autolening van ex

#1 , 24 sep 2014 15:18

Mijn situatie:
Mijn ex en ik zijn sinds een goeie 2 maanden officieel gescheiden. In onze EOT werd opgenomen dat hij de autolening op zich neemt, afbetaalt en al het mogelijke in het werk stelt om mij te schrappen van deze lening. Hij kocht mij uit uit onze woning en ik huur een appartement. deze autolening werd afgesloten 2 dagen voor ik 2 jaar geleden verhuisde, ik wilde toen niet tekenen, maar werd gedwongen omdat we nog getrouwd waren. Ik heb nooit met die auto gereden en er nooit een cent voor betaald.
Een beetje sneller dan verwacht, verkeer ik nu in de mogelijkheid om mijn huurappartement te kopen. Ik ging dus diverse banken af om een hypothecair krediet te bekomen en nu blijkt op het moment dat ik mijn lening wilde afsluiten dat ik nog op die autolening sta. Hierdoor moet mijn lening moet dus goedgekeurd worden door het hoofdkantoor ipv door de plaatselijke zetel aangezien mijn mogelijke maandlast, indien mijn ex niet meer zou betalen, te hoog is. De kans is reëel dat ik mijn lening niet goedgekeurd krijg owv een auto waar ik nooit wat mee deed.
Ik nam hier over contact op met mijn ex en zijn bank en ze deelden me simpelweg mee dat ze me niet kunnen schrappen van die lening: om mij te schrappen moet hij een nieuwe (persoonlijke) lening aangaan waar de rentevoet hoger van is, waardoor hij meer zou moeten afbetalen en dan boven zijn plafond aan afbetalingen komt.
zijn antwoord aan mij: huur gewoon nog 4 jaar langer (zo lang loopt zijn autolening nog) en sluit dan pas je hypothecair krediet af. Niet echt een optie met de huidige lage rentevoeten en de woonbonus die weg valt op t einde van t jaar.

Kan iemand me helpen bij wat ik kan doen om deze situatie op korte termijn op te lossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 25 sep 2014 14:55

Je kan hier niets doen. Je hebt mee getekend voor die lening en blijft voor de bank dus mede kredietnemer. jullie onderlinge afspraak geldt al wet tussen jullie beiden maar is niet tegenstelbaar aan de bank. De bank is niet verplicht de afspraak die jullie onderling maakten zonder meer et aanvaarden en jou al kredietnemer te ontslaan van je verplichtingen.
en elke bank zal inderdaad de positieve kredietcentrale raadplegen vooraleer krediet te verlenen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”