kind weghalen of co ouderschap

vicky1488
Topic Starter

kind weghalen of co ouderschap

#1 , 19 sep 2014 13:18

beste

ik zou even willen informeren of het mogelijk is na 4j mijn dochter weg te halen bij de papa.
de papa heeft mijn dochter voltijds en ik om de twee weken een weekend.
maar de papa heeft de slechte gewoonte van niet te werken, de klein altijd te laat naar school te doen, geen eten meegeven, weed te smoren als de klein slaapt e.d.
hij heeft enkele zelfmoordpogingen gedaan en vind het niet meer veilig mijn dochter daar te laten.
hij is ook zeer agressief tegenover zijn vriendin en vroeger tegenover mij.

kan ik het voogdij aanvechten o.d.

ik ben even ten einde raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2014 13:41

Voogdij?
Is er een vonnis van een rechtbank of een authentieke akte... wat staat daar in.
Gezien druggebruik IN huis lijkt me dat wel een POS situatie. Wat zegt of schrijft de school en het CLB.
Waarom heeft hij voltijds het kind en u alleen in het week-end om de twee weken... daar is ook een reden voor?

vicky1488
Topic Starter

#3 , 26 sep 2014 12:20

ja ik bedoel dat ik mijn dochter graag terug bij mij wil laten wonen en hij om de twee weken een weekend.
ik vond het vroeger beter dat mijn dochter in een gezin opgroeide ipv bij mij alleen.
er is een vonnis van 2011 waar we toen beiden mee akkoord gegaan zijn.
ik weet niet veel van het school want de papa hindert de communicatie tussen mij en de school

Reclame

duma

#4 , 26 sep 2014 12:38

De papa kan de communicatie niet hinderen, aangezien u gewoon dezelfde rechten hebt als de vader. Hoe zou hij dat dan kunnen?

Hebt u hierover al met uw ex gesproken? Wat vindt hij daarvan? Wat vindt uw dochter zelf? Hoe oud is zij?

vicky1488
Topic Starter

#5 , 26 sep 2014 12:44

mijn dochter is 5 jaar dus denk niet dat ze zelf zou willen maar de omstandigheden waar ze nu in leeft is niet verantwoord.
mijn ex heeft naar de directie gebeld en gezegd dat ze niets aan mij mogen zeggen. soms heb ik geluk en kan ik via het school iets van documentatie krijgen zoals onlangs de tabel met afwezigheden e.d. maar dat is zeer moeilijk om eraan te geraken. mijn ex wil niet dat mijn dochter naar mij komt wonen. hij zegt altijd ik zal het is aan de klein vragen maar ja ze is nog maar 5 jaar. waar denkt u zelf dat ze wil blijven? bij de papa waar ze alles mag of bij de mama waar het een beetje strenger is? (keuze is snel gemaakt e)

duma

#6 , 26 sep 2014 12:52

De directie mag niet naar de vader luisteren. Elke ouder heeft co-ouderschap: evenveel rechten op informatie en beslissingen, ongeacht wat de verblijfsregeling is. ga zelfs naar de directie en doe een praatje. Neem eventueel uw vonnis mee waaruit blijkt dat u nog wel degelijk ouderlijk gezag heeft en verwijs hen naar volgende omzenfbrieven (dank Fransiscus):

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien u denkt gegronde redenen te hebben om de verlijfsregeling te veranderen, zit er niets anders op dan, in deze volgorde:
- met uw ex te praten en onderling een akkoord proberen te maken dat u laat homologeren door de rechtbank
- indien hij niet meewil, een advocaat te zoeken om u bij te staan en aan de familierechter bilocatie te eisen.

Hou er rekening mee dat u gevraagd zal worden waarom u nu wel voor week/week wil gaan en toen niet? Wat er veranderd is in uw leven waarom dit nu wel mogelijk zou zijn?

vicky1488
Topic Starter

#7 , 26 sep 2014 13:01

week om week zou zelfs moeilijk zijn wegens de afstand van woonplaatsen. het liefst zou ik ze volledig bij mij willen en hij een weekend om de 2 weken

duma

#8 , 29 sep 2014 11:20

Dan zal u steengoede argumenten moeten hebben om een bestaande regeling, waar u zelf voor gekozen hebt, te laten wijzigen.
Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar het zal niet simpel zijn.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2014 17:48

"maar de papa heeft de slechte gewoonte van niet te werken, de klein altijd te laat naar school te doen, geen eten meegeven, weed te smoren als de klein slaapt e.d.
hij heeft enkele zelfmoordpogingen gedaan en vind het niet meer veilig mijn dochter daar te laten.
hij is ook zeer agressief tegenover zijn vriendin en vroeger tegenover mij."

POS situatie - problematische opvoedingssituatie
gebruik drugs waar kinderen zijn.
Intra familiaal geweld
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn uw feiten en die van de nieuwe vriendin gekend bij politie en parket?

vicky1488
Topic Starter

#10 , 14 nov 2014 11:51

ik heb ondertussen de rechtzaak in gang gezet.
maandag komt het voor de eerste keer voor

Terug naar “Echtscheiding”