terugvordering partneralimentatie?

stacyvh
Topic Starter

terugvordering partneralimentatie?

#1 , 13 okt 2014 08:58

Goedemorgen iedereen.

Ik post dit bericht aangezien ik dit toch een vreemde situatie vind.
Dit gaat over mijn 67 jarige meter.
zij is sinds 1985 gescheiden van haar ex echtenoot en heeft sindsdien recht op een partneralimentatie (uitgesproken in rechtbank)
zij heeft dit bedrag steeds maandelijks ontvangen via loonsbeslag via zijn werkgever. dit werd altijd stipt uitbetaald tot juni 2014.

nu vrijdag heeft zij via een aangetekend schrijven de melding gekregen van zijn advocaat, dat er gedurende meer dan 10 jaar onterecht betaald is, en dat zij BINNEN DE 20 DAGEN een som van 17000€ + 8000€ interest moet terugbetalen.

ten eerste snap ik die interest al helemaal niet. ook werd mijn meter al die tijd belast op deze alimentatie, en mocht hij dit inbrengen in zijn belastingen.

wat denken jullie van deze situatie? wij zullen zowiezo dit aanvechten via een advocaat, maar ik weet niet goed wat te verwachten

ik heb ondertussen ook al gelezen dat parneralimentatie een maximum duur heeft van 12 jaar, maar daar was zij als oudere dame niet van op de hoogte.

alvast bedankt voor jullie mening

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2014 10:13

En schrijft die advocaat ook waarom dit ten onrechte zou betaald zijn?

stacyvh
Topic Starter

#3 , 13 okt 2014 10:31

volgens haar was er sprake van een "tijdelijke overeenkomst" voor de partneralimentatie, maar daar hebben wij niks van teruggevonden

Reclame

scorpioen

#4 , 13 okt 2014 11:46

Vraag aan de advocaat bewijs van die "tijdelijke overeenkomst".

Uw meter kan ook al eens beginnen zoeken naar het vonnis van de rechtbank waarbij de alimentatie werd toegekend.

Franciscus

#5 , 13 okt 2014 17:30

Bij de gemeente kan men eveneens vragen om eens na te kijken in RijksRegister bij burgerlijke staat.
Daar staat gescheiden vonnis van datum Rb en aktenummer.
Mocht men de rechtbank/griffie niet direct vinden ... maar via gemeente heeft men direct de juiste nummers en dan naar de griffie om een afschrift (te betalen en MET stempel voor eensluidend afschrft) of een copie (geen juridische waarde).

Terug naar “Echtscheiding”