partner verhuist buitenland

nodwin
Topic Starter

partner verhuist buitenland

#1 , 03 nov 2014 14:04

Hallo
Mijn man en ik zijn feitelijk samenwonend en hebben 2 kinderen van 11j.
Onlangs vond ik een nota van mijn man dat hij bezig is met stappen te zetten om naar het buitenland te verhuizen.
Nu alle materialistische zaken zoals kast en afwasmachine enzo interesseren mij niet.
Wat mij wel zorgen maakt is wat met de kinderen??
co ouderschap zal zowiezo niet gaan denk ik? daar de afstand te groot zal zijn.
Hoe word dat geregeld ?? Ik kan moeilijk om de veertien dagen een reisje ondernemen om mijn kinderen op te halen int buitenland.
mogen de kids zelf beslissen waar zo willen wonen.?
Wat als hij ze gewoon meeneemt???
Wat zijn eigenlijk de rechten en de plichten tov de kids in dergelijke situaties?.
Hoe bereid ik me daar op voor? Hij weet niet dat ik van zijn stappen weet heb momenteel.
Graag zou ik hem dan ook een beentje voor zijn tegen het zover is..
mvg NW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 nov 2014 14:07

Je kan toch meegaan met je man naar het buitenland?
Waarom wil hij naar het buitenland?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nodwin
Topic Starter

#3 , 03 nov 2014 14:23

Nee heb hier een eigen zaak. En hij wil alleen gaan. uit elkaar gaan.

Reclame

Turaki

#4 , 03 nov 2014 14:38

De partner die verder weg gaat wonen, moet normaal voor alle nadelige gevolgen die hier het gevolg van zijn instaan.
In dit geval zijn deze geen week-week regeling, alimentatie die hier het gevolg van is, en de kosten om de kinderen te kunnen zien. Dit afdwingen wordt natuurlijk wel moeilijker vanwege de verhuis naar het buitenland.

nodwin
Topic Starter

#5 , 03 nov 2014 15:12

Dus als ik het goed begrijp zit ik vrij save wat de kinderen betreft..
Wat ik het liefst zou hebben is dat hij verhuist , al zijnen boel meeneemt op de kinderen na dan toch.
Al de rest interesseert mij niet... die dingen zijn vervangbaar. de kids niet uiteraard.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2014 16:06

Heeft partner een andere nationaliteit of dubbele nationaliteit?
U zal toch best via de voorzitter RB eerste aanleg passeren indien er dringende maatregelen moeten genomen worden.
Als men nog voldoende overeenkomt kan het materiële geregeld worden in een akte notaris maar voor de kinderen zal u zo wie zo via familierechtbank (jeugdrechtbank) moeten gaan en beter nu de zaken op papier en in vonnis.

Heb ooit een case meegemaakt waar een van de ouders ( beide Belgen) plots nogal ver wegging en de kinderen ( geen regeling) mee had. Bleek op Schiphol te zitten vlucht naar Z.A.
Marechaussee had dame tegengehouden maar gezien geen vonnis hebben ze haar moeten laten gaan ( na contact met Belgisch parket door hun Officier van Justitie).

Gezien uw uitlating boeltje pakken is de verhouding blijkbaar niet meer je dat ... dus een advocaat die u begeleid lijkt me beter.
In het door mij beschreven geval heeft het drie jaar geduurd voor er een eerste Belgische beslissing was gevallen ... ik weet niet wat het uiteindelijke resultaat is geworden..

Uiteraard is het een verschil als partner in de EU blijft en een EU nationaliteit heeft. Daarbuiten zitten we met internationaal recht.

nodwin
Topic Starter

#7 , 03 nov 2014 16:36

Aan materialistische kant hebben wij eigenlijk niets samen . Het huis en een deel van de inboedel is van mij. De losse delen zijn deels van hem.
Als hij dat kan aantonen, anders hoort het bij het huis.. zo hebben ze mij toch wijsgemaakt.
Hij heeft b nationaliteit en zou naar F verhuizen.. kids zien dat niet zitten... zijn 11 jaar hebben zij recht van spreken ??
Eigenlijk zouden zij moeten kunnen beslissen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 nov 2014 18:46

Jeugdrechter zal dan beslissen indien ouders niet overeenkomen.

Dus kinderen weten het al wel dat papa gaat verhuizen???

AdvoBleyaert
Contacteer: Website

#9 , 05 nov 2014 15:43

Je kan desnoods eenzijdig door de Voorzitter van de Rechtbank laten opleggen dat de kinderen niet meegenomen mogen worden naar het buitenland. Evident op voorwaarde dat de plannen van uw ex kunnen worden aangetoond én dat een en ander naderhand een procedure op tegenspraak zou kunnen doorstaan. Maar als (zeer) tijdelijke ontzenuwing zou dit kunnen een oplossing bieden....

Terug naar “Echtscheiding”