Vier jaar afbetalingen alleen, Hoe ziet Notaris dit?

lissad
Topic Starter

Vier jaar afbetalingen alleen, Hoe ziet Notaris dit?

#1 , 12 nov 2014 05:03

Hallo,

Even kort de situatie schetsen:
1. Sinds oktober 2010 doe ik alleen de afbetalingen van het huis
2. Feitelijk gescheiden vanaf 2011
3. Wettelijk gescheiden vanaf 2013 (november)

Mijn ex man hield dus de scheiding al die tijd tegen. Je kan dus wel tussen de lijnen lezen dat het geen makkelijke scheiding is.

Mijn ex man heeft het huis laten schatten : 313.000 , ik heb het huis laten schatten 280.000.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heef met:
1. Welke prijs zal de notaris nemen?
2. Kan ik het kapitaal dat ik heb alleen afgelost in rekening brengen. Maw, kan ik van mijn uitkoop bedrag nog een bedrag aftrekken voor de jaren dat hij niet heeft betaald?
3. Kan ik de woonpolis en zo en het kadaster ook aftrekken van die som?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 nov 2014 07:08

1. De prijs die u onderling overeenkomt. Notaris heeft niet de bevoegdheid om bij discussie in uw plaats te beslissen, enkel de rechter kan dit.
2. Zal voor een deel afhangen van uw huwelijksstelsel, en of u dit ook kan bewijzen.
3. Aangezien deze buiten de aflossing liggen, normaal niet. Maar als u hier onderling toe akkoord bent, kan dit wel. Anders zal u dit (of toch de helft hiervan) via de rechtbank moeten terugvorderen (wederom afhankelijk van huwelijksstelsel en bewijsstukken).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2014 10:51

Bezettingsvergoeding ( mogelijkheid tot) niet vergeten.
Langs de andere kant kan u misschien onderhoudskosten ten laste eigenaars inbrengen.

Reclame

Turaki

#4 , 12 nov 2014 11:06

Bezettingsvergoeding ( mogelijkheid tot) niet vergeten.
Ik vermoed dat TS in de woning is blijven wonen, dus is het aan haar ex om dit vragen. Doet hij dit niet, des te beter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2014 12:08

Als ex dat niet vergeten is ...dan krijgt ze dat als antwoord ... beter verwittigd dan koude douche... :D

basejumper

#6 , 12 nov 2014 14:25

Wat de verkoopprijs betreft : ofwel komt u samen tot een compromis, ofwel komt er ultiem een openbare verkoop.
Ik begrijp dat u gedurende de afgelopen jaren alleen het woonkrediet afbetaalde.
Er mag begrepen worden dat gezien eigendom gemeenschappelijk de ex partner ook verwacht werd de helft van de afbetaling - zowel kapitaal als intrest - bij te dragen. tenzij in de voorlopige maatregelen een andere regeling werd afgesproken.
De helft van uw betalingen kan u dus claimen van uw ex.
Tegelijk heeft u de woning alleen bewoon en er alleen het genot van gehad. En dat betekent inderdaad dat u een bezettingsvergoeding verschuldigd zou kunnen zijn gelijk aan de helft van de normale huurwaarde van uw woning.
De verrekening van beide sommen zal dan het saldo opleveren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#7 , 13 nov 2014 11:22

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het(=vonnis onherstelbare ontwrichting=E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing(echtscheiding onderlinge toestemming = E.O.T.) echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292.”(Gerechtelijk Wetboek).

Wat u voordien afloste - ook al was het met uw loon - kan u niet in rekening brengen.

Wat u vanaf dan afloste valt onder toepassing van “Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).
Dit geldt ook voor woonpolis en ‘kadaster‘.
Dit wordt onderling best vereffend door de notaris bij verkoop van het huis. Lever die notaris dan daartoe kopie van uw betalingsbewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Turaki

#8 , 13 nov 2014 11:46

Wat u voordien afloste - ook al was het met uw loon - kan u niet in rekening brengen.
Ook bij huwelijk met scheiding van goederen, of huwelijkscontract met bepalingen hieromtrent?

moonlady

#9 , 13 nov 2014 13:39

Je kan de notaris een schatter laten aanstellen en dat jullie op voorhand een document tekenen dat dit schattingsverslag bindend is. Dus de prijs dat die schatter op zijn verslag zet, dient u dus te betalen. hij zal dan ook de huurwaarde schatten welke u dient te betalen, wanneer u alleen in de woning was blijven wonen.
Welke spildatum hebben jullie genomen bij de notaris. datum feitelijke scheiding of wanneer de echtscheiding werd ingezet. Dat is de datum vanaf wanneer uw ex-partner de lening dient terug te betalen (kapitaal + interest) en vanaf wanneer er bezettingsvergoeding dient betaald te worden.

j.demoor

#10 , 15 nov 2014 11:00

aan Turaki :
Bij 'scheiding van goederen'(niet verwarren met feitelijke scheiding) is ook ‘voordien’ art.1251 B.W. van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”