voorwaardelijke waarborg verkoop huis aan ex-partner

DeVogel
Topic Starter

voorwaardelijke waarborg verkoop huis aan ex-partner

#1 , 20 nov 2014 23:35

Hallo,

We zitten hier met een lastig parket (isn’t it always?). Eventjes de situatie schetsen: toen de echtscheiding van mijn ouders begon, bleef mijn ma in het huis (dat van beide was) wonen. Zoals gewoonlijk moet er een “eerlijke” verdeling gebeuren van de goederen. Dit geldt ook voor het huis. In plaats van het te verkopen aan derden, heeft mijn pa het huis gekocht.

Bij de verkoop werd er een bepaalde som geld (€2000) voorwaardelijk aan de kant gehouden door de notaris. De voorwaarden bestonden er in dat mijn ma de blauwdrukken zou geven, persoonlijk gerief (tuingerief e.d.), een keuringsbewijs van de CV, een factuur van een schoorsteenveger, enz. Verder werd er ook fijntjes bij vermeld dat mijn pa kennis had genomen van het feit dat mijn ma enkele inbouwkasten had meegenomen (stond tussen de voorwaarden, staat er wel niet letterlijk in dat dit dient terug gegeven te worden...). Indien niet alle verbintenissen werden uitgevoerd, zou mijn pa dit bedrag gestort krijgen (minus forfaitair bedrag), anders zou mijn ma dit bedrag gestort krijgen. Nu, om een lang verhaal kort te maken, niet alle verbintenissen werden uitgevoerd.

Nu, zoveel jaar nadien heeft mijn ma beslist dat ze dit bedrag wel gestort wil zien op haar rekening. Komt de 5de december voor het vredegerecht.

Nu vragen we ons af hoe je kan bewijzen dat iets niet ontvangen werd, zoals blauwdrukken of het persoonlijk gerief? Ofschoon, wat zijn onze opties, aangezien mijn pa zou zichzelf willen verdedigen, laten we zeggen dat hij het vertrouwen in advocaten kwijt is na de echt-scheiding? Heeft er iemand al ervaring hiermee?

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 21 nov 2014 07:43

Je kan niet bewijzen dat je iets niet ontvangen hebt.

Je moeder zal hier moeten bewijzen dat ze het heeft overgedragen, door bijvoorbeeld een document voor te leggen, ondertekend door haar en je vader, dat hij deze dingen ontvangen heeft. Een ontvangstbewijs dus.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”