Eerste weekend van de maand

workingmum
Topic Starter

Eerste weekend van de maand

#1 , 01 dec 2014 12:43

Hoi allemaal,

in mijn EOT staat dat mijn zoontje na de zomervakantie steeds het eerste weekend van de maand september naar mijn ex-man moet. Maar wat gebeurt er wanneer 1 september op een zondag valt? Is dit dan het eerste weekend van de maand of niet? Geldt daar een algemene regel voor?

Groetjes,
workingmum

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 01 dec 2014 13:10

Weer een regel die de gaten niet dekt en ruimte laat voor discussie.

Hoe verloopt de verdere regeling? Of gaat hij maar 1 weekend per maand naar je ex, want dan kan er logischerwijs kan er dan wel vanuit gegaan worden dat het hier gaat over het eerste VOLLEDIGE weekend. Anders zou je ex jullie zoon slechts 1 dag zien, terwijl het er anders 2 zouden zijn.

workingmum
Topic Starter

#3 , 01 dec 2014 13:23

Mijn zoon is het ene weekend bij mij, het andere weekend bij mijn ex. Er staat dat hij het eerste weekend van september naar mijn ex moet gaan en vanaf dan zijn de weekends afwisselend.

Reclame

duma

#4 , 01 dec 2014 14:11

En in de week is jullie zoon ...?

workingmum
Topic Starter

#5 , 01 dec 2014 14:17

Door de week is hij altijd bij mij.

duma

#6 , 01 dec 2014 15:15

Dan lijkt het mij ook logisch het eerste volledige weekend.

Komen jullie er samen niet uit? Beste is namelijk nog altijd om zoiets samen overeen te komen.

En een gouden tip die ik vaak geef: Leg kalenders naast elkaar! Bekijk een jaar op voorhand die dingen. Dan worden probleemmoment zoals dit vroeg opgemerkt en heb je nog voldoende tijd om het er met twee over te hebben. Ook bij ons, waar de regeling heel duidelijk is en voorziet in uitzonderingen, bekijken wij steeds geruime tijd op voorhand of er ergens problemen zullen opduiken (bv: met vakantieregeling wel heel lang bij een ouder, of dezelfde verlofdag steeds bij dezelfde, wisselen op een feest, ...) en bespreken we die ook tijdig.
Maar als ik het goed voorheb, ben je dat nu aan het doen en is dit een probleem voor binnen een klein jaar? Hopelijk krijgen jullie het onderling geregeld.

workingmum
Topic Starter

#7 , 01 dec 2014 15:20

Onderling regelen gaat moeilijk tot niet. Maar ik ben inderdaad mijn kalender aan het nakijken om te zien waar het in de toekomst nog kan knellen.
Bij Kind & Gezin zeggen ze het wisselmoment in de maand september moet liggen en dat dat dan voor ons officieel het eerste weekend van september is. Dus kan per situatie verschillen. Wij wisselen op vrijdagavond om 19u, dus moet die vrijdag minstens 1 september zijn voor onze regeling.

duma

#8 , 01 dec 2014 15:25

heh? Ik vrees dat ik niet kan volgen?

Wat heeft Kind & Gezin er plots mee te maken? Zij hebben nul autoriteit als het aankomt op ee verblijfsregeling van een kind.
Waarom moet een wisselmoment in september liggen? Bij is de regel: de vakantie eindigt op 31 augustus om 19h en vanaf dan loopt de 'normale' regeling door alsof ze niet gestopt was.
Wat wil zeggen: je weken doortellen in de vakantie en zien waar je dan uitkomt in september.

Nu in 2015 valt die 1e september alvast niet in een weekend, dus ik gok dat je al véél verder aan het kijken bent :)

workingmum
Topic Starter

#9 , 01 dec 2014 15:35

Kleine verduidelijking: ik was toevallig vrijdag aan het praten met iemand van K&G en zij ging het bij haar op de dienst eens navragen, want ze werkt samen met een juridisch deel van K&G. Zij zeggen dat ONS wisselmoment in september moet liggen omdat er bij onze EOT gesproken wordt van het eerste weekend van september. Dus niet algemeen een regel, maar wel van toepassing op onze situatie.
En ik weet niet wanneer het de eerste keer gaat zijn dat 1 september in een weekend valt, maar ik ben aan het proberen om alle verrassingen en hiaten uit te sluiten. :-)

duma

#10 , 02 dec 2014 10:51

Spijtig genoeg is er dus geen juridisch antwoord op je vraag. Er is voor beide opties iets te zeggen.

Twee mogelijkheden:
1) Je bespreekt dit met je ex en vraagt hem misschien wat hij het liefste heeft in zo'n geval. Vermoedelijk het eerste volledige weekend.
2) Je vraagt aan de familierechtbank om deze regeling aan te passen, aangezien je het er onderling met je ex hebt over proberen te hebben en communicatie niet lukt. Dat het in ieders belang is om een regeling te hebben waar zo min mogelijk discussie over bestaat en je het dan ook graag op voorhand duidelijk wil hebben. Hiervoor heb je natuurlijk nog lang de tijd, moest dat nodig zijn.

Persoonlijk zou ik nummer 2 wel proberen te vermijden. 't is een beetje verspilling van de rechtbank hun tijd, want ze maken voor zoiets evenveel tijd vrij als voor andere issues, maar als het niet anders kan, kan het niet anders. Anderzijds: het is echt een pruts: Zou je dit ecth niet met je ex onderling kunnen regelen?

workingmum
Topic Starter

#11 , 02 dec 2014 12:12

Samen met mijn ex een oplossing zoeken is écht geen optie.
Zeg ik A, dan zegt hij B, en omgekeerd. Als ik niets zeg en hem laat kiezen, zegt hij dat het hem niet uitmaakt, tot puntje bij paaltje komt en dan staat hij te roepen en tieren aan mijn deur dat dat onze afspraak niet was en dat hij het anders interpreteert.
Onbegonnen werk dus. Hoe spijtig het ook is...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 dec 2014 14:21

Als u schriftelijk een voorstel doet en er is geen reactie dan is dat het aanvaarde voorstel.
Bepaald dat u graag antwoord heb binnen de 14 dagen ofwel per mail ofwel per AS en gewone brief. U verwacht het antwoord op dezelfde wijze terug om juridische
U doet het voorstel voor het ganse jaar of voor 6 maanden zodat alle data en wisselmomenten zijn vastgelegd. Als hij dan iets wenst te wijzigen moet hij dat laten weten en is het aan u om voor een aantal wissels daar uiteraard op in te gaan.

PS u kan altijd ook eens langsgaan langs de jeugdbrigade lokale politie die weten dikwijls hoe zo'n vonnis moet gelezen worden

Terug naar “Echtscheiding”