scheiden, in woning blijven wonen maar woning wordt van ex?

Beetjeradeloos
Topic Starter

scheiden, in woning blijven wonen maar woning wordt van ex?

#1 , 04 dec 2014 14:12

Tja, ga het hier zo eenvoudig mogelijk proberen beschrijven.
Mijn man en ik willen scheiden.
We hebben een eigen woning dat hij volledig zelf heeft gezet en dus voor hem niet alleen financiëel maar ook emotioneel veel waarde heeft.
De woning verkopen is dus iets wat we beiden absoluut niet willen.

We hebben 2 kinderen en we vinden het beide belangrijk dat ze in hun huis kunnen blijven, dichtbij de school en hun hobby's.
Financiëel is het voor mij en mijn man niet mogelijk om de ander uit te kopen.

Mijn man wil ook niet dat één van ons 700 euro gaat beginnen betalen aan een huurwoning. "is weggesmeten geld"
Nu komt mijn man met het voorstel om onze lening op hem te nemen. Hij zou dan nog 50.000 euro bijlenen en deze aan mij schenken.
Dan zou ik een lening moeten aangaan bij de bank en met het geleende geld + die 50000 euro van hem dan een kleine woning kopen. Hij zou zelf dan in die kleine woning gaan wonen. Komt er dus ergens op neer dat hij de lening zou afbetalen voor ons huis nu waar ik dan in zou blijven wonen maar wel van hem zou zijn en dat ik een lening afbetaal van een ander huis waar hij dan in zou gaan wonen maar dat dan wel mijn woning is. Probleem is natuurlijk dat we eerst moeten gescheiden zijn voor één van ons kan gaan aankloppen bij de bank.

Ik zou dan eerst de scheiding moeten tekenen. Momenteel is er totaal geen sprake van ruzie of vechtscheiding en willen we beiden het beste voor de kinderen. Maar wat als hij na de scheiding veranderd van gedacht??? Zou het op de één of andere manier toch mogelijk zijn om in de echtscheiding zelf hiervan al iets te laten opnemen? Mijn grootste schrik is dat ik dan een kleine woning koop en mijn man na de scheiding dan toch zegt dat ik moet vertrekken. Dan sta ik daar al sowieso met een uitbetaling die veel te laag is ( geschatte waarde woning = 560000euro), zonder huis met 2 kids en een huis dat ik eigenlijk niet wens omdat ik er met mijn kids niet kan wonen...

Kunnen er zo een gekke dingen opgenomen worden in een echtscheiding? Wil momenteel nog geen contact opnemen met advocaat omdat ik mijn man niet het gevoel wil geven dat ik hem onder druk begin te zetten.

Bedankt!!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 04 dec 2014 15:38

Wat mij niet duideljjk is uit je verhaal is: van wie is de woning?

Beetjeradeloos
Topic Starter

#3 , 04 dec 2014 15:53

Hallo Duma
De woning is momenteel van ons beiden. Natuurlijk is de hypotheek wel nog lopende.

Reclame

Sirkii

#4 , 06 dec 2014 18:37

Als uw man u niet kan uitkopen door bij te lenen (uitkoopbedrag is ruwweg 50% van de geschatte verkoopswaarde verminderd met 50% van het openstaand leningsbedrag) dan zal je het huis moeten verkopen. De redeneerfout die gemaakt wordt is dat jij je deel uit het huwelijksvermogen zelf zou moeten bijeenterugbetalen na de scheiding... Hij wil je 50.000 € geven en je vervolgens "huur" laten betalen onder de vorm van het afbetalen van een lening. Correct is dat je de helft van de waarde onmiddellijk krijgt en vervolgens "huur" betaalt om te mogen blijven wonen zodat hij z n grotere lening kan terugbetalen....

Die "huur" zou kunnen gebruikt worden om je in de toekomst je deel uit te betalen onder de vorm van een afbetaald huis doch dit moet dan wel een huis zijn met een aankoopwaarde (incl kosten) van het huidige uitkoopbedrag. De verhuurwaarde van een 5slaapkamervilla is zo n 1200-1300€ per maand maar hij moet bijdragen voor de kinderen. Moet je dan minder dan pakweg 800-900€ per maand terugbetalen op de lening voor dat kleine huisje? Of ben je bereid 1200-1300€ "huur" te betalen.

Trouwens; ga jij in het huis blijven wonen de dagen dat je man bij de kinderen is ? Zoniet moet je 2 kleine huisjes kopen. En wat als jij of je man een nieuw gezin samenstellen? De idee is nobel naar de kinderen toe doch niet realistisch als er onvoldoende middelen zijn om 3 woongelegenheden te financieren.

PS. Heb je t huis al laten schatten door een neutrale schatter? Voor 560.000€ koop je al veel huis aan de bovenzijde van de huizenmarkt. Het feit dat uw man veel zelf gedaan heeft doet niets af van t gegeven (als je onder t wettelijk stelsel getrouwd was) dat het elk de helft is. Terwijl hij bouwde deed jij andere zaken (voor de kinderen zorgen etc).

Als je r toch voor gaat neem dan een paar sessies bij een ervaren bemiddellaar om alle afspraken waterdicht te krijgen.

Terug naar “Echtscheiding”