Omgangsregeling

lyraatje
Topic Starter

Omgangsregeling

#1 , 17 dec 2014 20:02

Hallo, is er iemand die ervaring heeft met het niet naleven van de uren van de omgangsregeling?
Mijn ex heeft omgangsrecht van zaterdag 10.00u tot zondag 18.00 om de 14 dagen. Hij komt deze regeling al meer dan een half jaar niet na.
Soms komt hij mijn zoon niet halen zonder enige verwittiging en andere keren staat hij plots voor de deur
ergens op een ander tijdstip dan dat de rechter heeft opgelegd, meestal ook zonder enige verwittiging.
We kunnen namelijk in de weekends niets plannen, niet wetende of hij al dan niet voor de deur gaat staan.
Hoe lang moet ik wachten zaterdagmorgen? Of ben ik verplicht het hele weekend gekluisterd te zitten tot
mijn ex zin heeft om mijn zoon wel of niet te komen halen. Overleg met ex is niet mogelijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2014 22:16

Ik vermoed dat er een vonnis is na een EOT of een EOO?
Omgangsrecht begint om 10 uur .. academisch kwartiertje is zonder verwittigen 15' daarna gaat u met uw kinderen en het vonnis naar de politie ..in elke lokale politiezone is er tenminste één bureau 24/7 open.
Daar doet u de melding dat vader niet is geweest.. feit is niet strafbaar daarom maakt politie alleen een melding op.. vraag het registratienummer.
Is het tijdstip niet opgenomen in het vonnis hoeft u zoon niet mee te geven.
Na de melding mag u gaan en staan waar u wil.
Na verloop van tijd volstaat het om te bellen met de melding niet geweest en in de loop van de dag eens langs te gaan...reden u zal iedereen al kennen die de wachtdienst verzekerd en zij u. U kan dat men hen bespreken hoe u dat best doet. Hangt zo'n beetje van de plaatselijke gebruiken af.

Overleg niet mogelijk ... hebt u de mogelijkheid overwogen van bemiddeling...
U kan via een AS vader eerst vragen om zich te houden aan vonnis.
Dat u wil praten via een bemiddelaar ...
Stel deze brief heel open en positief of tenslotte heeft uw zoon een moeder maar ook een vader ongeacht het probleem tussen de ouders.

Via familierechtbank zal het zo wie zo als eerste aan bod komen... indien op die wijze gesprek wordt geweigerd .... niet zo'n goede beurt bij de rechtbank
Huidige bemiddelaarorganisaties ...
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#3 , 17 dec 2014 23:23

Nadat u bovenstaande wijze al een aantal meldingen heeft verzamelt, kan u dan op de rechtbank vragen om de omgangsregeling aan te passen naar de werkelijke situatie, waarbij u ook meteen een verhoging van de alimentatie vraagt (kinderen zijn meer bij u, dus meer kosten voor u).

Ook niet meer opendoen als hij te laat komt en u toch thuis bent (zorg er wel voor dat de melding dan reeds is gebeurt). Wordt hij agressief (op deur bonken, roepen, ...) 101 bellen en zeggen dat er iemand aan uw deur staat die binnen wil en u schrik heeft, u moet niet zeggen dat het uw ex is. Indien mogelijk bellen van aan de deur, zodat operator mee kan luisteren.

Reclame

lyraatje
Topic Starter

#4 , 18 dec 2014 11:41

Dank je wel voor deze schitterende informatie. Super bedankt!
Mijn zoon wordt bijna 12 en mijn ex is meteen na de geboorte het ouderlijk gezag verloren.
Mijn zoon wil ook echt niet graag gaan, omdat de situatie vaak triest te noemen valt.
Hij betaalt ook al jaren geen alimentatie, wat amper € 100 bedraagt,
maar daar heb ik twee weken geleden DAVO voor ingeschakeld.
Mijn ex is aan laag wal geraakt en er zijn al verschillende meldingen gedaan bij de politie, niet alleen door mij.
Ook staat er al in het dossier vermeld dat het kind in erbarmelijke situaties moet verblijven.
Twee weken geleden bedreigde hij me met de dood. Ondanks alles denk ik dat hij eerder een grote mond heeft,
dan dat hij werkelijk tot zoiets in staat zou zijn. Er zijn allemaal meldingen gemaakt, maar ik weet niet of dit echt wel zoveel effect heeft.
Ik ben nog niet naar de rechter gestapt omdat mijn zoon nu in januari twaalf wordt en dan weet ik dat hij recht heeft om gehoord te worden door een rechter.
Ook de financiële en emotionele kant (zowel voor zoon als voor mij) houdt me eerlijk gezegd wat tegen om voor de zoveelste keer een advocaat in de roepen.
Het gaat allemaal ten kosten van mijn zoon, zowel financieel als emotioneel. Hij heeft best al wat te verwerken met het besef dat zijn vader zo is.
Toch bestaat er voor mijn zoon een loyaliteit naar zijn vader en hij is eveneens bang voor de gevolgen wanneer hij aangeeft dat hij niet meer wil komen.
Naar mijn mening is hij ook erg jong om zulke zware beslissingen te nemen.
Soit, ik ben al blij dat ik nu weet dat ik maar 15' moet wachten en dat ik dan meteen een melding moet maken zonder het hele weekend op hete kolen te zitten.
Nogmaals erg veel dank.

Turaki

#5 , 18 dec 2014 11:45

U kan ook om een sociaal onderzoek vragen, waarbij de leefomstandigheden bij de vader (en bij u ook) geïnspecteerd gaan worden. Resultaat hiervan kan zijn dat er geen overnachting meer mag zijn, of enkel omgang onder toezicht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2014 23:34

"ex is meteen na de geboorte het ouderlijk gezag verloren."
Wil dat zeggen dat hij uit de ouderlijke macht is ontzet door de rechtbank in dat geval was er geen bezoekrecht /vanaf 2006 omgangsrecht.

"Twee weken geleden bedreigde hij me met de dood" hiervan zeker aangifte doen bij politie.

Terug naar “Echtscheiding”