Weigering van bezoekrecht

Benny Tr
Topic Starter

Weigering van bezoekrecht

#1 , 18 dec 2014 22:20

Beste,

Hopelijk heeft iemand raad voor me wat ik kan doen?

Tot op heden heb ik mijn zoontje van 3 jaar al zeven weken niet te zien gekregen van mijn ex vrouw aangezien zij zegt dat er niks van enige regeling op papier staat betreffende het bezoekrecht, kan dit ?

De zaak is wel door haar en haar advocaat aanhangig gemaakt bij de familierechtbank, hiervoor zijn we voor gekomen en werd de zaak in beraad genomen voor 7 dec 2015, ik sta me zonder advocaat bij, dit is een persoonlijke keuze van mezelf aangezien ik vind dat je dit zelf moet oplossen je heb de kinderen ook niet gemaakt met iemand erbij die je zei wat en hoe je het moest doen.

ik heb de Rechter gevraagd bij de zitting, hoe het nu verder ging naarmate het bezoek, en zij zei tegen me dat r een voorlopig omgangs regeling..

Ik hou deze situatie echt niet langer meer vol voor er dingen gebeuren die ik niet wil dat gebeuren, en zeker niet na de feestdagen toe in het vooruitzicht

Kan ik haar geen boete opleggen voor het niet brengen van mijn zoon?

Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt,

Benny

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 dec 2014 08:58

Is er een voorlopige omgansgregeling?

Ps: Bezoekrecht bestaat niet meer, want u bezoekt uw kind niet. Dit heet omgangsrecht.

Benny Tr
Topic Starter

#3 , 19 dec 2014 13:53

Niet op papier, de zaak werd in beraad genomen naar 7 januari, maar ik heb de vraag wel gesteld aan de rechter hoe het verder ging betreffende de omgangsregeling aangezien het nu 7 weken is dat ik mijn zoontje niet heb gezien.

en zij antwoorden hierop dat er toch een voorlopige regeling is..

Reclame

eylis

#4 , 19 dec 2014 14:34

hoe dan ook: zelfs als er op dit ogenblik nog geen zekerheid is mbt een vonnis of uitspraak voor een omgangsregeling, heeft u als ouder het recht omgang te hebben met uw kind. Als u niet uit uw ouderlijke rechten ontzet bent en als uw exvrouw u al 7 weken contact weigert te hebben met uw kind, is er al sprake van een overtreding van de wet van de ouderlijke rechten. Stuur een mailtje naar uw exvrouw (n best ook naar haar advocaat) dat u zich gerust naar haar agenda en wensen wil richten, maar dat u omgang wenst met uw kind in afwachting van het vonnis. Dat u daar recht op heeft. Maak een voorstel: bijvoorbeeld 2 maal per maand. Dat is niet overdreven. Stel wel voor dat u julie kind zelf komt ophalen (dat is de zekerste manier van werken) Laat haar weten dat haar pertinentente weigering strafrechterlijk vervolgd kan worden, zelfs zonder een duidelijk vonnis. En dat haar weigering ook de uiteindelijke beslissing van de familierechtbank kan beinvloeden ten hare nadele.
Als ze hier niet op ingaat legt u klacht neer bij de politie. Zelfs als er geen uitspraak is van de rechter mag uw exvrouw niet verhinderen dat u contact heeft met uw kind. Daar bestaan wettelijke artikels over.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2014 14:49

Doen zoals Eylis heeft geschreven.
Het kan zijn dat politie niet direct een PV wil opstellen maar laat ze op zijn minst een melding maken

Over welke regeling had de rechter het dan?

strafrecht:
Art. 432. <W 2000-11-28/35, art. 31, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001> § 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen worden gestraft :<W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
de vader of moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de rechtsvervolging, tegen dit kind ingesteld uit kracht van de wetgeving betreffende de jeugdbescherming of betreffende de jeugdbijstand, die het onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van de personen aan wie de bevoegde overheid het heeft toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan kan de gevangenisstraf tot drie jaar worden verhoogd.
§ 2. Indien de schuldige het minderjarige kind meer dan vijf dagen verborgen houdt voor degenen die het recht hebben het op te eisen of het minderjarige kind onrechtmatig buiten het grondgebied van het Koninkrijk vasthoudt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan is de gevangenisstraf minstens drie jaar.

Madeliefje35

#6 , 20 dec 2014 07:27

Als je ex bang is dat je je zoontje zou ontvoeren of niet zou terug brengen kan je desnoods het CGG (Centrum Geestelijke Gezondheidszorg) of CAW (Centrum Algemeen Welzijnszorg) contacteren.
Zij hebben speciale familiekamers, bezoekkamers (of hoe ze ook noemen) zodat je samen met je kind enige tijd kan samen zijn. Dit ook schriftelijk aanvragen bij haar via aangetekend schrijven of mail.

Benny Tr
Topic Starter

#7 , 20 dec 2014 11:22

Wat een info zeg! waarvoor dank!

Franciscus: Over welke regeling had de rechter het dan?
Die gelijkgesteld werd met de omgangsregeling van mijn eerste kind, weekend om de vier tien dagen, en de vakanties zodat ik ze altijd samen heb en niet eentje appart.

Eylis:

Ik heb je raad opgevolgd en ben klacht gaan neerleggen aangezien ik hem weer niet heb gekregen, heb wel lang moeten aandringen eer dat ze iets deden, maar doen ik de info van hier op het forum voor las deden ze ineens niet moeilijk meer, tevens heb ik de raadsman van haar een schrijven gedaan met de gevolgen die hier aan verbonden zijn voor haar en een kopij van het pv!
met een dringend antwoord naar mij toe.

Madeliefje35:
Heb al zovele stappen ondernomen maar geen enkele gaat ze akkoord mee.

eylis

#8 , 20 dec 2014 14:17

Heb je onze tips en info op het forum voorgelezen op het politiekantoor? En dat het nog effect heeft ook! Dat vind ik wel grappig :-)

Terug naar “Echtscheiding”