Hallo,
Twee jaar geleden ben ik gescheiden (EOT) en heb 2 kinderen met mijn ex. Omwille van mijn nieuw verblijf dat ver van de school van de kinderen ligt heb ik toegestaan met een verblijfsregeling van 1 weekend om de 14 dagen en de helft van de vakanties. Een jaar geleden heeft mijn oudste zoon (toen 16 jaar, nu 17) mij te kennen gegeven dat hij liever bij mij wou komen wonen. Ik heb hem dit afgeraden omdat hij dan van school moest veranderen, zijn vriendenkring moest achter laten ed. Toen hij op het einde van vorig schooljaar (juni 2014) een B-attest behaalde heeft hij mij opnieuw gevraagd om bij mij te mogen komen aangezien hij toch van school moest veranderen (zijn school heeft enkel een ASO afdeling. Hij had reeds zijn moeder hiervan op de hoogte gebracht.
In eerste instantie heeft zij hem gezegd dat hij dan zijn valies maar moest pakken en direct bij mij moest komen wonen. Daarna mocht hij plotseling niet meer en moest hij bij haar blijven wonen.
Toen wij na ons verlof terug thuis kwamen (augustus 2014) lag er een brief vaneen advocaat in mijn bus met de dreiging dat als mijn zoon niet bij haar terug kwam er een klacht wegens overtreding van artikel 432 van het strafwetboek.
De dag dat ik mijn kinderen teruggebracht heb (eind augustus) is mijn zoon met zijn fiets tot bij mij gekomen met de mededeling dat hij niet terug ging naar zijn moeder.
Er is dan ook een klacht tegen mij ingediend. Ikzelf had ondertussen via een advocaat een verandering van de verblijfsregeling aangevraagd voor de familierechtbank. Ik ben toen de situatie bij de politie gaan uitleggen.
Mijn ex heeft vanaf september tot eind december nooit uit zichzelf contact genomen met mijn zoon. Hijzelf heeft wel verschillende keren met haar via mail contact gezocht om een afspraak ivm bezoek te regelen. Daar kwam ofwel geen ofwel een negatief antwoord op.
Deze vakantie was ik op reis en mijn zoon verbleef (op zijn vraag) bij mijn ouders. Voor ik vertrok had hij een afspraak met zijn moeder om 2 dagen bij haar te gaan. Hij heeft haar echter op het laatste moment (1 dag voor het bezoek) laten weten dat hij er niet klaar voor was om haar te zien.
Toen ik gisteren terug kwam lag er een brief van de lokale politie met het verzoek mij aan te bieden voor een verhoor over feiten die mij ten laste kunnen worden gelegd nl. weigering recht op persoonlijk contact.
Ikzelf heb altijd bij mijn zoon erop aangedrongen om met zijn moeder contact te houden via eender welk communicatiemiddel.
Kan ik klacht indienen voor valse aangifte of laster en eerroof of iets dergelijk?
De zaak voor de familierechtbank loopt nog. ook hier doet mijn ex zeer moeilijk (financiële eisen ed).
Dank u voor eventueel advies