co-ouderschap afstand

Kim.vdb
Topic Starter

co-ouderschap afstand

#1 , 20 jan 2015 10:12

Ik ben van plan om samen te gaan wonen met mijn nieuwe vriend,maar die woont op een afstand van 88 km(aalst) van waar mijn ex vriend (de vader van mijn kind) woont.Mijn kindje is nu bijna 9 maand oud en binnen een paar jaar gaat hij naar school dus zal dat niet mogelijk zijn om de week-week regeling te behouden vanwege de afstand,op papier staat zo dat de afstand niet meer dan 20 km mag zijn.is het dan mogelijk dat ik hierdoor vast zit en niet kan verhuizen?ik zou mijn kindje in aalst naar school willen doen en dan in de weekends en vakanties bij mijn ex-vriend laten,is dat mogelijk?Hij heeft tenslotte ook geen werk en nog geen opvang voor de baby.Ik ben bang dat ze zullen zeggen dat als ik verhuis,mijn kind hierdoor minder zal zien en hem alleen nog maar in het weekend zal zien en vakanties.Waar ik nu woon zie ik geen toekomst en ik ben bang dat ik hier vast zal zitten,kan iemand me hier aub mee helpen?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 jan 2015 13:21

Wat u zelf vreest, klopt.
Uiteraard kan u verhuizen, niemand kan u dat verbieden. Maar als dat ervoor zorgt dat er nadelen zijn voor de papa en voor het kind, zal u degene zijn die de lasten daarvan moet dragen.
88 km is inderdaad zeer ver om bilocatie te doen voor een schoolgaand kind. De redenering is dan ook dat de ouder die ver weg verhuist meestal een conservateive regeling (1 weekend op 2) krijgt en de ouder die blijft wonen waar hij woont het kind het meeste heeft.

Er kan ook uitgesproken worden dat u dan moet instaan voor al het vervoer. Uw ex kiest er namelijk niet voor om plots zoveel kilometers extra te gaan doen, dus is de redenering dat hij niet verplicht kan worden om daar extra tijd en geld in te steken.

Weet ook dat als uw ex het merendeel van de tijd voor jullie kind zou zorgen, u ook alimentatie zal moeten betalen.

Jullie hebben samen voor een kind gekozen en zullen de rest van jullie leven ook keuzes moeten maken, steeds rekening houdend met dat kind én de andere ouder. Zomaar ver weg verhuizen, kan niet zonder een goede uitvoering van co-ouderschap in het gedrang te brengen. Ik raad het u dan ook af.

Kan uw nieuwe vriend niet naar uw regio verhuizen?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2015 10:52

Kan uw nieuwe vriend niet naar uw regio verhuizen?
Lijkt me inderdaad de enige logische oplossing. Het kindje naar de vader doen alle weekends en vakanties, lijkt me niet echt wenselijk moest de vader terug werk hebben. In dat geval light het "opvangprobleem tijdens vakanties" waar zowat alle werkende ouders mee te kampen hebben, volledig bij hem. In dat geval zou het kind inderdaad ook meer dagen in het jaar bij de vader zijn dan bij de moeder.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”