alimentatie herziening

cari
Topic Starter

alimentatie herziening

#1 , 22 mar 2006 17:57

Mijn vriend betaald 200 euro alimentatie met een loon van 1240 euro, bij een eventuele herziening wordt dan mijn loon er ook bijgerekend of niet ?
Die alimentatie werdt wel berekend in een periode dat hij meer verdiende.
En moet zijn ex er ook mee akkoord gaan met een herziening of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2006 22:46

Uw loon wordt daar niet bij geteld.

Wel wordt rekening gehouden dat een aantal kosten ook door jou mee betaald worden zodat uw vriend minder kosten moet betalen en dus meer geld beschikbaar heeft.

Als partijen niet to teen akkoord komen beslist de rechter. De ex moet dus niet akkoord gaan en dan moet uw vriend zich tot de rechter wenden.

scorpioen

sperwer

#3 , 23 mar 2006 09:02

gaat het hier over onderhoudsgeld voor kinderen of voor haar.
want ik dacht dat onderhoudsgeld tussen ex-partners slechts herzien kon worden bij onvoorzienbare omstandingheden, van werk veranderen en minder inkomsten hebben hier door is geen overmacht en telt dus niet voor vermindering van onderhoudsgeld.

Reclame

gescheiden vaders

#4 , 23 mar 2006 10:14

Mijn vriend betaalt 200 euro alimentatie met een loon van 1240 euro. Bij een eventuele herziening wordt dan mijn loon er ook bijgerekend of niet ?
Die alimentatie werd wel berekend in een periode dat hij meer verdiende.
En moet zijn ex er ook mee akkoord gaan met een herziening of niet?
Cari, je vriend kan inderdaad een wijziging van het onderhoudsgeld vragen, op voorwaarde evenwel dat zijn lager inkomen ontstaan is buiten zijn wil om: sluiting van een afdeling op zijn werk, reorganisatie waarbij de helft van zijn collega's ontslaan werden. Als hij zelf gevraagd heeft om minder te werken is zijn nieuw inkomen geen reden voor een herziening. De ervaring leert me dat heel wat rechters vinden dat gescheiden vaders minder willen verdienen omdat ze dan minder onderhoudsgeld moeten betalen. Zijn minder inkomen moet dus echt ontstaan zijn door overmacht, dus volledig buiten zijn wil om. Randgeval: als hij vroeger 's nachts werkte om meer geld voor het gezin te verdienen mag hij na de scheiding "normale" werkuren nemen.

Normaal mag de rechter nog geen rekening houden met jullie gezamenlijke inkomen: je spreekt over je "vriend" zodat jullie nog niet getrouwd zijn (en wellicht ook geen samenlevingscontract hebben). Als je vriend evenwel op een mannenhater valt, gaat die zeggen dat je vriend, wegens zijn nieuwe relatie met jou, nu zelfs meer middelen heeft (= omdat jij nu mee de huur, de elektriciteitsrekening, enz. betaalt). Zijn enige reactie kan dan zijn te stellen dat het nog niet zeker is dat jullie relatie zal standhouden.

Enkel als er geen concrete aanwijzingen zijn die wijzen op een hechte, langdurige relatie mag hij een herziening vragen. Met aanwijzingen bedoel ik een gemeenschappelijk telefoonnummer, gezamenlijke bankrekening, huurcontract met jullie beider handtekeningen, beider namen op de brievenbus, enz.

Een loon van 1.240 euro waar 200 euro onderhoudsgeld afgaat betekent dat er slechts 1.040 euro beschikbaar is. Maar maak je geen illusies: voor de meeste rechters telt dan niet mee, en is enkel het inkomen van de ouder waar het kind verblijft van belang. Hoe hoger dat is, hoe comfortabeler voor het kind (dat een kind per jaar ook gemiddeld 85 dagen bij de vader woont telt voor rechters niet mee).
Laatst gewijzigd door gescheiden vaders op 23 mar 2006 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

sperwer

#5 , 23 mar 2006 10:53

gescheiden vaders

hoe kom jij aan dat gemiddelde van 140 dagen per jaar bij de ouder met omgangsrecht? als ik dit natelt dan moet het kind minstens alle weekends 2 dagen bij die ouder zijn en blijven er nog 36 andere dagen over. dit wil zeggen meer dan een maand. Vele ouders waar de kinderen verblijven zorgen juist dat deze tijd juist zo kort mogelijk is met alle wettelijke en onwettelijke middelen. Maar het klopt wel dat de meeste rechters enkel naar de levensstandaard kijken van de ontvanger van het onderhoudsgeld en niet naar de betaler, die even vaak het slachtoffer is van de echtscheiding als de schuldinge er aan. Ook hier zouden de rechters eens wat vaker rekening mee moeten gaan houden. Het zijn immers niet steeds de mannen die willen scheiden of een andere relatie beginnen tijdens hun huwelijk.

gescheiden vaders

#6 , 23 mar 2006 11:02

met die gemiddeld 85 bedoel ik:

??n volledige maand van de grote schoolvakantie
??n week van de kerstvakantie
??n week van de paasvakantie
twee weekends per maand, behalve tijdens julie en augustus

(de meeste rechters geven aan gescheiden vaders een omgangsrecht tijdens het tweede en vierde weekend: als er een maand is met 5 weekends, is dat voordeel voor de moeder. Dat kinderen hun vader gedurende drie opeenvolgende weken niet zien is voor rechters van minder belang)
Laatst gewijzigd door gescheiden vaders op 23 mar 2006 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

sperwer

#7 , 23 mar 2006 11:16

geen probleem kon er alleen niet aan uit, er er zijn weldegelijk ouders waar de kinderen zoveel zijn hoor. helft van alle schoolvakanties plus om de twee weekends 7dagen kerst 7 dagen pasen 31 dagen grote plus nog de kleine vakanties van een week. en 26 weekends dus in totaal zo'n 100 dagen per jaar ook geen te onderschatten tijd en kost als je telt aan (enkel eten ) 10? per dag zonder uitstapjes of geschenkjes, komt dit toch nog op 1000? per jaar.

cari
Topic Starter

#8 , 24 mar 2006 08:36

bedankt voor de reactie's

Terug naar “Echtscheiding”