Mijn vriend betaalt 200 euro alimentatie met een loon van 1240 euro. Bij een eventuele herziening wordt dan mijn loon er ook bijgerekend of niet ?
Die alimentatie werd wel berekend in een periode dat hij meer verdiende.
En moet zijn ex er ook mee akkoord gaan met een herziening of niet?
Cari, je vriend kan inderdaad een wijziging van het onderhoudsgeld vragen, op voorwaarde evenwel dat zijn lager inkomen ontstaan is buiten zijn wil om: sluiting van een afdeling op zijn werk, reorganisatie waarbij de helft van zijn collega's ontslaan werden. Als hij zelf gevraagd heeft om minder te werken is zijn nieuw inkomen geen reden voor een herziening. De ervaring leert me dat heel wat rechters vinden dat gescheiden vaders minder willen verdienen omdat ze dan minder onderhoudsgeld moeten betalen. Zijn minder inkomen moet dus echt ontstaan zijn door overmacht, dus volledig buiten zijn wil om. Randgeval: als hij vroeger 's nachts werkte om meer geld voor het gezin te verdienen mag hij na de scheiding "normale" werkuren nemen.
Normaal mag de rechter nog geen rekening houden met jullie gezamenlijke inkomen: je spreekt over je "vriend" zodat jullie nog niet getrouwd zijn (en wellicht ook geen samenlevingscontract hebben). Als je vriend evenwel op een mannenhater valt, gaat die zeggen dat je vriend, wegens zijn nieuwe relatie met jou, nu zelfs meer middelen heeft (= omdat jij nu mee de huur, de elektriciteitsrekening, enz. betaalt). Zijn enige reactie kan dan zijn te stellen dat het nog niet zeker is dat jullie relatie zal standhouden.
Enkel als er geen concrete aanwijzingen zijn die wijzen op een hechte, langdurige relatie mag hij een herziening vragen. Met aanwijzingen bedoel ik een gemeenschappelijk telefoonnummer, gezamenlijke bankrekening, huurcontract met jullie beider handtekeningen, beider namen op de brievenbus, enz.
Een loon van 1.240 euro waar 200 euro onderhoudsgeld afgaat betekent dat er slechts 1.040 euro beschikbaar is. Maar maak je geen illusies: voor de meeste rechters telt dan niet mee, en is enkel het inkomen van de ouder waar het kind verblijft van belang. Hoe hoger dat is, hoe comfortabeler voor het kind (dat een kind per jaar ook gemiddeld 85 dagen bij de vader woont telt voor rechters niet mee).