Hallo
Gewoon ter info : Dit is mijn eerste bezoek aan dit forum. Op zoek naar antwoorden op het net, ben ik hier verzeild geraakt.
Ik las intussen al enkele berichten, maar kon niet onmiddellijk iets vinden als antwoord op mijn vraag.
Achtergrond-info : Mijn ex-man en ik gingen ca 15 jaar geleden uit mekaar en regelden dit uiteindelijk na 2 jaar via een EOT. De zoon is een week bij mij en dan een week bij zijn vader. Mijn ex-man betaalt heden zo'n 110 € alimentatie voor onze zoon (is een geïndexeerd bedrag sinds zoon 12j werd). Het kindergeld wordt gestort op mijn rekening. Alleen de verplichte schoolkosten en de uitzonderlijke, eventuele kosten bij de tandarts (om het kort zo te benoemen) worden in 2 gedeeld. Er is wel een verplichte hospitalisatie -door mij te betalen- overeengekomen. Die kosten moeten jaarlijks door mij in januari gedeclareerd worden. Alle andere kosten (sport, kledij, vakantie, zakgeld .....) dienen door mij te worden betaald. Kosten voor inwoon en eten en vervoer naar school, zijn ten laste van de ouder waar hij op dat moment verblijft.
Situatie : Mijn ex-man gaat onze zoon die bijna 18 is, leren autorijden. Hij zou het traject naar school rijden maar ook natuurlijk extra momenten inlassen om te oefenen. Hij stuurde me afgelopen week volgend bericht :
Morgen zou ik met xxx voor het voorlopig rijbewijs gaan . Ik wil xxx leren rijden ,maar zou dan wel, aan jou een kilometervergoeding willen vragen . De slijtage en risico’s zijn voor mijn rekening . Ik zou € 0,35/km willen voorstellen als vergoeding .
Een kleine inschatting : huis-school-huis = 40 km x 5d = 200 km x 2w = 400 km per maand + gemiddeld 1u extra oefenen per week à 60km/u x 2w =120 km per maand. Ik rond het af naar 500 km maal 0,35 €/km geeft 175 € per maand. Gezien de zoon "van het rustige type is", schat ik dat er minstens een half jaar overheen zal gaan vooraleer een eerste examen ter sprake zou komen ...... maar in feite is dat koffiedik kijken hé ???
Mijn visie : Mijn eerste reactie was er eentje van "ach ja, dit was te verwachten in combinatie met toch wel flink wat teleurstelling" : 0,35 € is ongeveer de vergoeding die de overheid hanteert, waarin én slijtage én benzine én risico zijn inbegrepen. De meeste van mijn collega's consultants die niet met een firmawagen rijden ontvangen ca een 0,17 € per km. De teleurstelling zit hem in het feit dat hij dit zou doen voor zijn zoon en dat ik het moeilijk heb met het feit dat hij hieruit munt wil slaan. (cfr 175 € per maand)
Voor de volledigheid geef ik mee dat ik altijd verwacht had dat ik de kosten verbonden met het leren autorijden aan de zoon, voor mijn rekening zou moeten gaan nemen. We zouden een deel van ons vakantiegeld opzij leggen voor de rijschool en gelukkig is de zoon niet "van het ongeduldige type". Gezien de kosten voor een autorijschool momenteel voor mijn gezin echt geen optie zijn, was ik enkele maanden geleden echt heel erg blij met het feit dat de zoon thuis kwam vertellen dat zijn vader hem zou leren autorijden. Ik heb mijn ex-man dan ook hiervoor bedankt.
Er is hierover niets onderhandeld in de EOT. Ik dacht onlangs nog voor te stellen dat ik als de zoon "bijna klaar was voor het examen" hem op dat moment een tiental uren rijschool zou laten volgen -vooral ook naar het parkeren toe en zo- en zijn examen zou laten afleggen met de rijschool.
Risico en slijtage zijn moeilijk in te schatten, maar naar benzinekost toe, durf ik stellen dat een vergoeding van 0,08 €/km voor gemaakte dieselkosten in België veel reëler is.
En hoe ga ik controleren over hoeveel km's het gaat. Gezien we gescheiden zijn en onze huidige verstandhouding in gedachten, heb ik mijn twijfels over de correctheid van een eventuele declaratie. Ik wil deze taak ook echt niet in de schoot werpen van mijn zoon. Het vervoer van en naar school als hij bij zijn vader is, valt ten laste van de papa.
Enfin, een heleboel bedenkingen. Misschien moet ik hier de artikels omtrent het aanpassen van een EOT er eens op nalezen, want in september moet het inschrijvingsgeld voor de hoge school betaald worden en het zou fijn zijn als ik niet hoefde te wachten op de helft van vaders deel tot volgend jaar in januari (betaling volgt meestal in mei als vader zijn vakantiegeld ontvangt).
Vraag : Zijn er onder jullie mensen die hiermee ervaring hebben ? Het zou fijn zijn om jullie ervaring eens te kunnen doornemen.
Alvast bedankt !
Vriendelijke groeten