Wijziging verblijfsplaats - noodzaak bekrachtiging?

StevenVL
Topic Starter

Wijziging verblijfsplaats - noodzaak bekrachtiging?

#1 , 23 feb 2015 20:59

Hoi,

Ex-vrouw en ikzelf hebben een goed contact. We hebben 2 zonen die hun hoofdverblijfplaats bij moeder hebben. Nieuwe vriend van ex-partner klikt absoluut niet met jongste (6). Dit gaat zover dat het gedrag van zoon bij moeder tergend wordt. Bij mij is dit allesbehalve het geval. Na veel overleg tussen beide ouders willen we de verblijfplaats van de jongste (6) bij mij onder brengen en de oudste (10) bij moeder. Dat is ook heel duidelijk wat ze willen en ik denk ook dat het voor beide rakkers een ideale oplossing biedt. We zouden dan ook elk weekend afwisselen voor de twee kids. Het ene weekend allebei bij de moeder en het andere weekend allebei bij mij. Vakantieregelingen blijven fifty-fifty, broers steeds samen.
We hebben alles doorgesproken en we komen er uit op elk punt zowel financieel als verblijfs- en vakantieregelingen enz.

Mijn vraag: mag dit op een onderling document door beiden getekend, of moet dit via een rechtbank worden uitgesproken? Of door een notaris worden bekrachtigd?
We zijn gescheiden met EOT door vonnis van de rechtbank in eerste aanleg. Als we beiden onze afspraken nakomen, maar bv de moeder komt op haar stappen terug, wat is het benodigde minimum om de laatste regeling aan te houden?

Alvast bedankt voor de info.

Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2015 23:00

kan onderling als jullie goed overeenkomen ..;voor een korte periode maar zou het daarna toch laten bekrachtigen bij de rechtbank mocht er iets tussenkomen
Nu zal de zaak via familierechtbank gaan - gezien enkel over de kinderen de jeugdrechtbank. U hebt een regeling kan zonder veel kosten .

duma

#3 , 26 feb 2015 13:06

Onderling kan, maar dan is de regeling niet afdwingebaar en moet ze teruggedraaid worden zodra een van de ouders er niet mee akkoord gaat.
De enige wettelijk afdwingbare regeling is die uit een EOT/vonnis.

Ik zou dus zeker aanraden om het te laten homologeren; dat hoeft helemaal niet veel te kosten en dan ben je beiden zeker.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”