#8 , 06 mar 2015 07:07
Even mijn persoonlijke mening als bonusmama.
Ikzelf ben heel fel betrokken bij het welzijn van de kinderen van mijn vriend. Ik behandel ze als ware het mijn bloedeigen kinderen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de mama tracht te vervangen, zeker niet. Wat ik wel bedoel is dat ik ze opvoed zoals ik een eigen kind zou opvoeden.
Ik help met hun schoolwerk, stimuleer ze op alle mogelijke manieren, ben een luisterend oor wanneer nodig enz.
Vaak breng of haal ik ze ook van school als de papa aan het werk is.
Ik doe dit met hart en ziel, zonder eigenbelang, en enkel en alleen met het welzijn van de kinderen op het oog.
Als ik dergelijke clausule in een eot zou lezen zou ik het daar als bonusouder bijzonder moeilijk mee hebben. Ik vind het enerzijds belangrijk dat ik ook betrokken word bij de schoolactiviteiten. Het is immers niet enkel de "echte" ouder die zal instaan voor de kinderen m.b.t. educatieve zaken. Ook ik neem de nodige zorgen op mij.
Het is dan ook belangrijk dat ik de mogelijkheid heb om, indien nodig, aanwezig te zijn op het oudercontact. Al is het maar om vragen te kunnen stellen of te luisteren naar de raad van de leerkrachten.
De ouder kan natuurlijk het verloop thuis navertellen maar vaak zal wel een deel van de info verloren gaan.
Persoonlijk ben ik van mening dat de bonusouders wat meer naar waarde mogen worden geschat. Tenslotte zullen zij, zoals hier al is aangemerkt, ook een deel van de opvoedkundige taken op zich nemen. In mijn ogen is de bonusouder dan ook rechtstreeks betrokken partij bij de opvoeding van de kinderen.
Wij delen in ons gezin lief en leed, zonder onderscheid. En ik wil nooit maar dan ook nooit de indruk wekken bij de kinderen dat het voor mij tweederangskinderen zijn die een andere behandeling zouden krijgen dan een biologisch kind. Ik verwacht dan ook dat ik niet buitengesloten word voor dergelijke zaken. Zo niet wordt het mij onmogelijk gemaakt om de kinderen op de best mogelijke manier bij te staan.
De bonusouder maakt een deel uit van het gezin en verdient in mijn ogen niet om als buitenstaander behandeld te worden. Of u het nu wilt of niet, de bonusouder zal een onderdeel vormen van de opvoeding. Geef hen dan ook alle mogelijke tools om, in het belang van alle kinderen, het beste van zichzelf te geven voor uw kinderen.
Dus mijn advies, laat die clausule vallen en tracht een goede verstandhouding met elkaar op te bouwen. U kan er alleen maar de vruchten van plukken. U zal altijd de mama/papa blijven. Een bonusouder zal u niet vervangen, deze zal alleen een bonus zijn, als u dat toelaat.