Financiële vergoeding?

N_Sa
Topic Starter

Financiële vergoeding?

#1 , 13 apr 2015 21:51

Mijn ex en ik zijn nu ongeveer 2 jaar uit elkaar en sinds kort ligt de EOT op de rechtbank. De bedoeling was om dit allemaal deftig af te handelen maar omwille van nieuwe verwikkelingen wil ik mij toch eens verder informeren.

Mijn ex heeft een jaar voor ons huwelijk een huis gekocht volledig op zijn naam. Een jaar later zijn wij getrouwd onder wettelijk stelsel. WIj hadden dus een gezinsinkomen en een gezamenlijke rekening. Er waren geen eigen bankrekeningen en alle kosten werden dus van de gezamenlijke betaald, alsook de hypotheek. Ik heb dus bijna 6 jaar meebetaald aan zijn hypotheek. Ik stel me nu dus de vraag of ik een terugvordering kan krijgen van de periode dat ik heb meebetaald. Ik heb al die jaren mee geïnvesteerd in zijn huis en blijf nu dus achter met lege handen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 15 apr 2015 10:59

Natuurlijk, je hebt recht op zowel het stuk dat werd afbetaald in de woning als de meerwaarde van de woning.

Stel op de dag van het huwelijk:
Woning geschat op 200.000 euro en 150.000 euro openstaande hypotheek, dus ex heeft persoonlijk vermogen van 50.000 euro.
Op de dag van vereffening
Woning geschat op 300.000 euro en 100.000 euro openstaande hypotheek, dus ex heeft nu persoonlijk vermogen van 200.000 euro.
Persoonlijk vermogen van ex is dus verrijkt met 150.000 euro, dus je heb recht op de helft, zijnde 75.000 euro.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 15 apr 2015 15:03

Hoe komt u daarbij?

De woning is eigen en blijft dat ook.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

alicem

#4 , 15 apr 2015 16:02

De woning is inderdaad eigen en blijft dat ook. Over eigendom is er ook geen discussie.

Maar het persoonlijk vermogen is wel verrijkt met 150.000 euro tijdens het huwelijk onder wettelijke stelsel, dus persoonlijk vermogen heeft een schuld aan gemeenschappelijk vermogen van 150.000 euro.

roharro

#5 , 15 apr 2015 21:15

Sedert wanneer vallen de (niet-gerealiseerde) meerwaarden van persoonlijke eigendommen in de gemeenschap?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#6 , 15 apr 2015 21:44

Het wettelijk stelsel is toch scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten: huis is van de man doch hij moet z n ex vrouw wel de helft van de aanwinst uitbetalen. Als dit niet zo is dan moe k mij dringend bijscholen :?

roharro

#7 , 15 apr 2015 21:48

Dat geldt voor de inkomsten. Moest het huis verhuurd worden dan zouden de huurinkomsten gemeenschappelijk zijn.

Maar ingeval 1 echtgenoot 1 huis heeft voor huwelijk, dan is dat nog steeds 1 huis na scheiding.
Anders zou hij de facto een deel van dat huis, zijn persoonlijke eigendom dus, moeten afgeven.

Stel dat het huis verkocht wordt bij scheiding, dan kan hij niet meer hetzelfde huis terugkopen met wat hij ontvangt.
Hij is dus een deel van zijn persoonlijk bezit kwijt.
En het deel dat hij kwijt is zou afhangen van de inflatie van de bouwprijzen.....

alicem

#8 , 15 apr 2015 22:08

Roharro, je hebt inderdaad een punt. Meerwaarde op het eigen deel van de woning blijft persoonlijk.

Ik corrigeer mijn voorbeeld.

Stel op de dag van het huwelijk:
Woning geschat op 200.000 euro en 150.000 euro openstaande hypotheek, dus ex heeft persoonlijk vermogen van 50.000 euro.
Op de dag van vereffening
Woning geschat op 300.000 euro en 100.000 euro openstaande hypotheek, dus ex heeft nu persoonlijk vermogen van 200.000 euro.
Persoonlijk vermogen van ex is dus verrijkt met
50.000 euro (afbetaling hypotheek)
100.000 euro (meerwaarde), maar daarvan werd 1/4 gerealiseerd uit persoonlijke inbreng.
Dus 50.000 euro + 75.000 euro = 125.000 euro schulden aan de gemeenschap.

Je hebt recht op de helft, zijnde 62.500 euro.

Er is een uitspraak over.. ik probeer het wel eens op te zoeken.

Sirkii

#9 , 15 apr 2015 22:54

Inderdaad. Huis was bij huwelijk maar voor een fractie van de man. Dit blijft natuurlijk van hem. De gemeenschap van aangroei is evenwel elk de helft.

roharro

#10 , 15 apr 2015 22:57

Inderdaad. Huis was bij huwelijk maar voor een fractie van de man. Dit blijft natuurlijk van hem. De gemeenschap van aangroei is evenwel elk de helft.
Ja maar dat is slechts marginaal aangezien slechts 6 jaar gehuwd, waarvan het equivalent van drie jaar betaald door de echtgenote.
In verhouding tot de waarde van het huis is dat peanuts.
Het huis is wel volledig van de man (net zoals de hypotheek), geen fractie.

Anders gezegd: De echtgenote heeft enkel recht op dat deel van de meerwaarde dat is kunnen verwezenlijkt worden door haar bijdrage in de aflossingen van de hypotheek..

alicem

#11 , 16 apr 2015 07:53

http://www.elfri.be/vereffening-verdeli ... erend-goed" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”