Hallo ,
Ik heb een vraagje .
Ik ben afkomstig uit Belgie maar ben woonachtig in nederland sinds 2008 .
Ik heb een zoon van 19 jaar uit een misgelopen huwelijk in belgie .
Mijn vraag bij deze is : tot welke leeftijd hoor ik alimentatie te betalen en welke uitzonderingen zijn er eventueel .
Ik woon samen met mijn vriendin ( niet getrouwd of samenlevingscontract ) die nemaline meopathie ( zeldzame spierziekte ) heeft , zij heeft 4 kinderen waarvan er nog 3 thuis wonen waarvan 1 kind minderjarig is .
Ik ben ook sinds april 2015 werkloos en verdien +/- 1350 euro per maand waarvan alle lasten afgaan en wij dus helemaal niks meer overhouden .
Zelf leven wij momenteel van de voedselbank omdat de financieele toestand het ons niet toelaat om eten te kopen .
Wij waren net schuldenvrij verklaart tot ik vandaag een mail kreeg van mijn ex haar advocaat dat mijn ex nou een rechtzaak wil aanspannen tegen mij om meer alimentatie te krijgen , ik betaal nu 145 euro en zij wil nou 250 tot 300 euro .
Er is wel bekend dat mijn zoon een jaar lang zelfstandig gewoond heeft en sinds kort weer inwonend is bij zijn moeder .
Volgens de instantie DAVO zou mijn zoon met deze leeftijd zeker leefloon zou moeten hebben .
In het verleden is me wel door het OCMW schriftelijk gevraagd naar mijn inkomen ivm een aanvraag door mijn zoon voor leefloon .
Ik heb al verschillende instanties opgebeld , maar steeds word ik met de rug tegen de muur gezet en krijg ik te horen dat ik zoiets via mijn zoon zelf moet te weten komen .
Maar aangezien mijn ex nogal tiranisch is en iedere keer mijn zoon weer opzet tegen me , is ons contact weer helemaal weg , dus met andere woorden kom ik eigenlijk nooit achter de waarheid .
Nou ben ik ten einde raad , hoe kan ik er in vredesnaam achter komen tot wanneer ik nou alimentatie moet betalen , of hij een inkomen heeft , want iedere cent moeten wij dubbel omdraaien voor we iets kunnen kopen .
Indien hij recht heeft op alimentatie dan is het zo en zal ik gewoon ook mijn plicht blijven doen , maar indien hij zelf inkomen heeft en de boel belazerd en ik ten onrechte nog betaal en hun een paar keer per jaar op vakantie kunnen , dan voel ik me behoorlijk machteloos ( aangezien ik hier niks kan uitgeven aan eten ) en voel ik mij ten onrechte behandeld .
Hopelijk kan iemand me hier antwoorden op geven of raad geven waar ik terecht kan .
Alvast bedankt voor de antwoorden .
Gr. een wanhopige vader