Rechtspositie ouders in de jeugdhulp bij minderjarige.

tl9999
Topic Starter

Rechtspositie ouders in de jeugdhulp bij minderjarige.

#1 , 22 jun 2015 18:31

Beste,

Enkele weken geleden is mijn zoon(ik ben gescheiden) bij mij thuis weggelopen. De daarop volgende week werk ik gecontacteerd door iemand van het CKG die blijkbaar mijn zoon al 8 maanden aan het begeleiden was zonder dat ik daar van op de hoogte was.
Ik heb dit aangekaart bij de organisatie en zij gaan er prat op dat het akkoord voor beide ouders niet nodig is voor een thuisbegeleidingstraject.

Nu volgens mij(de tijdslijn in gedachte) zijn er zaken besproken met mijn zoon die betrekking hebben op het gezinsleven wanneer hij bij mij is, zonder deze in de correcte context te plaatsen bij gebrek aan referentie informatie(ik was niet op de hoogte).

In het burgerlijk wetboek heb ik echter wel iets vonden onder "BW, titel IX ouderlijk gezag, art.374", waar staat vermeld dat bij consulatie van een therapeut of keuzes die een impact kunnen hebben op de opvoeding er een akkoord nodig is van het ouderlijk gezag(de ouders). In onze situatie hebben we gezags co-ouderschap dus beiden

Ofwel moet deze begeleider zich niet vinden in de rol als therapeut, maar hoe moet ik hem dan wel bekijken? En welke acties mag hij dan stellen.
Hij is momenteel bezig met contact voor het bureau van bijzondere jeugdzorg om onze zoon een timeout periode te kunnen aanbieden in een leefgroep.
En wordt vervolgens buitenspel gezet vooralleer ik de situatie kan inschatten en verder helpen.

Ik heb het decreet van de minderjarige in de integrale jeugdzorg gelezen, maar kan alleen maar vaststellen dat de rechten als ouder nogal vaag worden gedefiniëerd.
Heeft er iemand ervaring mee?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2015 19:06

In het decreet is iedere hulpverlener verplicht de jeugdrechtbank in kennis te stellen en zal het de rechtbank zijn die verder beslist.
Al naar gelang de leeftijd van de jongere zal de hulpverlener al dan niet de ouders inlichten.
In principe zijn deze hulpverleners gebonden door beroepsgeheim.
Gezien we niet alle elementen kennen is daar dus moeilijk iets over te zeggen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”