overname woning - openstaand kapitaal

vraaggraag
Topic Starter

overname woning - openstaand kapitaal

#1 , 02 jul 2015 16:17

Ik ga de woning normaal gezien overnemen, maar de tegenpartij laat dit nogal aanslepen...
Sinds de inzet van scheiding (4 jaar geleden), betaal ik alleen de lening af. (maw elke maand daalt het openstaand kapitaal)

Van de geschatte waarde van de woning wordt het openstaand kapitaal afgetrokken, en daarvan moet ik dan de helft betalen.
... maar openstaand kapitaal op welke datum? Datum van inzet scheiding, of wanneer de vereffening rond is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 jul 2015 20:30

Anderzijds heeft uw ex recht op een half huurgeld van u. Meestal komt dit qua bedrag (min of meer) overeen met wat jij nu extra afbetaalt. Mocht de verhuurwaarde significant lager zijn dan de afbetalingslast dan zou je dit kunnen verrekenen. Het is de datum van overdracht die bepalend is: tot die datum is immers het huis van beiden.

vraaggraag
Topic Starter

#3 , 03 jul 2015 09:17

de afbetaling en woonvergoeding is inderdaad ongeveer gelijk. Maar wat je zegt dat de datum van overdracht bepalend is, lijkt me toch niet logisch... stel dat het nog ns 5 jaar zou aanslepen (zal nu wel niet zijn, maar stel), dan zou het huis bijna afbetaald zijn...

in 2011 (inzet scheiding, vereffeninsfdatum): geschat op 250.000, openstaand kapitaal 100.000

in 2016: overdracht, openstaand kapitaal 70.000

Ik moet dan betalen: (250.000 - 100.000) / 2 of (250.000 - 70.000) / 2 ?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”