ex zwanger van nieuwe vriend

Sond
Topic Starter

ex zwanger van nieuwe vriend

#1 , 27 mei 2015 09:11

Sinds midden december leven mijn vrouw en ik apart. Midden januari was onze eerste afspraak bij de notaris gegaan voor een EOT.
Eind april is de uitspraak gebeurt voor de rechtbank. Mijn ex heeft ook dan pas haar adres gewijzigd.

Maar ondertussen is ze ongeveer 3 maanden zwanger van haar nieuwe vriend.
Als ik de wetteksten, voor zover ik ze begrijp, ga lezen blijkt dat ik dus op papier de vader zou zijn van hun kindje omdat dat verwekt is voor de officiële scheiding?

Is er een manier om dat vaderschap niet te erkennen? En dan liefst voor de geboorte van het kind?
Ik kan nog perfect door één deur met mijn ex vrouw dus eventueel een gezamelijke verklaring of iets in die aard?

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 28 mei 2015 11:55

Zie hier: http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... _huwelijk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de domicilie dus te laat verzet werd, zal je de vader zijn en zal je na de geboorte de afstamming moeten betwisten: http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... aderschap/" onclick="window.open(this.href);return false;

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 mei 2015 11:17

Inderdaad, u heeft pech met de timing en zal zelf een procedure dienen op te starten.

Behalve indien uw ex één dezer mocht hertrouwen, dan gaat het wettelijk vermoeden van vaderschap over op de nieuwe echtgenoot. Wat ook kan, is dat de moeder een procedure opstart binnen een jaar na de geboorte of dat de verwekker zelf het initiatief neemt. Probleem is dat er omwille van het wettelijk vermoeden wel in elk scenario expliciet een vordering zal moeten worden ingesteld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

PaulMSK

#4 , 02 jun 2015 13:03

gewoon uit nieuwsgierigheid: kan DNA test of iets dergelijks hiervoor niet voldoende zijn?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2015 13:16

Dat kan deel uitmaken van de procedure ontkenning vaderschap.
De wet voorziet nl dat de echtgenoot de wettelijke vader is ...indien het kind geboren is binnen de door de wet bepaalde periode.

Eduardje

#6 , 04 jul 2015 22:39

Beste,

Wij zitten eigenlijk in de omgekeerde situatie, ik probeer hier even de hele situatie te schetsen,

Mijn vriendin is Braziliaanse en is 6 jaar geleden getrouwd met een Belg, na ongeveer een jaar in Brazilië zijn zij naar België verhuisd.
Omdat zij getrouwd is met een Belg kreeg zij een F-kaart en mocht zij hier permanent in België verblijven, op voorwaarde van het getrouwd zijn.
Zij heeft hier de inburgeringscursus gevolgd en hoogste niveau nederlands. Zij werkt inmiddels ook al 4 jaar en is volledig in orde met haar papieren.

Na een 5tal jaar ging het niet meer zo goed tussen hen maar leefden zij nog samen maar niet langer als koppel (zij zijn wel getrouwd gebleven).
In deze overgangsfase heb ik haar leren kennen, en sindsdien zijn wij samen (wel beiden goed bevriend met haar 'man')
in het begin ging zij nog wel vaak terug naar hun huis maar inmiddels woont ze hier, haar domicilie staat nog wel bij hem...
Een beetje ongepland is zij nu zwanger van mij (geboorte is voorspeld voor februari).

Blijkbaar kon zij al sinds een jaar een F+ kaart aanvragen op basis van langer dan 5 jaar getrouwd + fulltime werk, maar dit was toen niet belangrijk omdat zij een koppel waren.
Probleem: als zij scheid, moet zij onmiddellijk het land uit. Wij hebben dus de aanvraag voor de F+ kaart uiteraard direct ingediend, eind november krijgt zij deze kaart.
En dan kan zij in principe scheiden....

Maar hoe zit het met het kindje, ik wil graag de wettelijke vader zijn vanaf de start. haar huidige man heeft hier ook geen enkel probleem mee.
Maar hoe werkt dit wettelijk en kunnen we dit oplossen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2015 10:41

Een topic van iemand anders kapen is niet zo vriendelijk, en kan leiden tot verwarrende antwoorden. Begin er liever een eigen.
Gewoon hier boven links op "nieuw onderwerp" klikken

Eduardje

#8 , 05 jul 2015 13:09

Oh excuseer, ik dacht net dat dit aansloot bij dit onderwerp en ik daarom beter geen nieuwe topic aanmaakte. Ik maak meteen een nieuwe topic aan.
Zeker omdat deze topic al sinds een maand stil was.

Terug naar “Echtscheiding”