Toestemming nodig van ex voor buitenlandse vakantie mt kids?

belladonna
Topic Starter

Toestemming nodig van ex voor buitenlandse vakantie mt kids?

#1 , 08 jul 2015 17:01

Hoi allemaal,

ik ben zo juist nieuw op dit forum en heb uiteraard al meteen een vraag waar ik het antwoord niet direct op weet en kan vinden...

Ik en mijn ex man zijn gescheiden, wij delen het co ouderschap over onze kinderen.
Dit co ouderschap zegt dat de kinderen tijdens de grote vakantie week om week wisselen van mama naar papa.

Nu willen wij een weekje op vakantie gaan naar het buitenland, maar mijn ex staat ons niet toe om met het vliegtuig te gaan. Kan hij dit tegen gaan ? Heb ik zijn toestemming nodig om op reis te gaan ?

Ik heb reeds een document opgemaakt wat hem toestemming geeft om op reis te gaan , en voor mij ook zo ééntje. Het document voor hem is bekrachtigd door het gemeentehuis. Het document dat ik nodig heb heeft hij getekend, maar zal hij waarschijnlijk niet laten bekrachtigen op het gemeentehuis.

Wie weet raad?

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 jul 2015 17:25

elke ouder kan en mag binnen zijn/haar verblijfstijd met de kinderen die tijd besteden zoals hij/zij wil. Jij kan perfect met je kinderen een vliegreis maken zonder zijn toestemming. Het getuigt wel van goed co-ouderschap dat je hem vertelt dat je op reis gaat en welke de bestemming is. Binnen Europa volstaat dat één ouder het kind vergezelt. Bij wet heb je de ouderlijke autoriteit waardoor dit kan. Een attest waarvan de handtekening door de gemeente is gevaloriseerd is dus niet eens nodig. dat is enkel nodig als het kind met een begeleider op reis gaat die geen ouderlijke autoriteit uitoefent: zoas een leerkracht (schoolreis) of de grootouders. Leg de vader dus rustig uit dat hij dit niet kan en mag verhinderen. En dat hij zich best informeert bij een objectieve deskundige die hem de wetgeving hieromtrent even uitlegt.

belladonna
Topic Starter

#3 , 08 jul 2015 17:58

elke ouder kan en mag binnen zijn/haar verblijfstijd met de kinderen die tijd besteden zoals hij/zij wil. Jij kan perfect met je kinderen een vliegreis maken zonder zijn toestemming. Het getuigt wel van goed co-ouderschap dat je hem vertelt dat je op reis gaat en welke de bestemming is. Binnen Europa volstaat dat één ouder het kind vergezelt. Bij wet heb je de ouderlijke autoriteit waardoor dit kan. Een attest waarvan de handtekening door de gemeente is gevaloriseerd is dus niet eens nodig. dat is enkel nodig als het kind met een begeleider op reis gaat die geen ouderlijke autoriteit uitoefent: zoas een leerkracht (schoolreis) of de grootouders. Leg de vader dus rustig uit dat hij dit niet kan en mag verhinderen. En dat hij zich best informeert bij een objectieve deskundige die hem de wetgeving hieromtrent even uitlegt.

Bedankt alvast voor je reactie.
Maakt het niets uit dat de kinderen op zijn adres gedomicilieerd zijn ?
Hij gaat er echt niet met akkoord dat wij een vliegreis maken met de kinderen... hij denkt dus dat hij sterk in zijn schoenen staat.

Reclame

Jackrussell

#4 , 08 jul 2015 18:26

Sterker nog: je hebt een informatieplicht om hem mede te delen waar zijn kinderen wanneer zullen verblijven. Hij kan vervolgens naar de rechter stappen als hij het er echt niet mee eens is. Niet dat hij dat wint, maar het kan wel.

eylis

#5 , 08 jul 2015 18:32

vertel de vader eenvoudigweg dat hij zich het best degelijk laat informeren over de wet mbt ouderlijke autoriteit. Vertel hem ook rustig dat als hij jouw wettelijke rechten verhindert doordat hij de wet niet goed kent of een persoonlijke mening heeft die eigenlijk niet spoort met de wetgeving, hij daar zelf ernstig problemen mee kan krijgen. Het veiligste voor hem is dat hij zich terdege informeert hierover. Dan is er geen enkel probleem.
Jackrussel: het volstaat dat de ouder laat weten dat ze samen een vliegreis maken naar X land, maar wààr en wat wanneer? Dat zie ik nergens gespecifieerd in de wetgeving... En naar de rechter stappen? Hij kan dat doen ja. Elkeen kan dat doen voor wat hem/haar niet zint, maarre ik denk dat ie dan echt wel de wind vanvoren krijgt op de rechtbank. Met zo'n fratsen kunnen rechters niet meer lachen tegenwoordig. Genoeg ernstige zaken waar ze het beredruk mee hebben.

Terug naar “Echtscheiding”