uitoefenen hoederecht

camadith
Topic Starter

uitoefenen hoederecht

#1 , 22 jul 2008 11:56

Beste

Mijn kinderen "mogen" de volledige maand augustus bij mij verblijven maar mijn financiële situatie laat echter niet toe dat ik ze onder normale omstandigheden kan opvangen. Het is dan ook wenselijk dat ze tevens een deel van die maand bij mijn ex zouden doorbrengen. Van enige communicatie met mijn ex is geen sprake en mijn pro-deo advocaat heeft er vorige maand de brui aan gegeven. Hoe los ik dit op en hoe voorkom ik dat in de toekomst op de jeugdrechtbank mijn falen in het correct uitoefenen van mijn hoederecht verkeerd wordt beoordeeld? Het is namelijk zo dat ik in beroep ga tegen het huidige vonnis waarbij ik de kinderen om de veertien dagen en alle tweede helften van de schoolvakanties bij me heb. Ik wens het hoederecht aan te vechten en een week-week regeling te verkrijgen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Archie

#2 , 22 jul 2008 13:34

Als je nu al niet financieel in staat bent om je kinderen een maand op te vangen, hoe ga je dat bolwerken als ze in bi-locatie komen? Want dan ga je nog meer kosten hebben...
Ik zou alle moeite van de wereld doen om je kinderen toch die hele maand op te vangen. Op die manier moet je je niet verantwoorden in de rechtbank.
Ik denk dat het niet-gebruik maken van je omgangsrecht met de kinderen je sowieso in een slecht daglicht zal zetten.

camadith
Topic Starter

#3 , 23 jul 2008 11:30

De financiële problemen zijn een tijdelijk probleem dat voor een deel veroorzaakt wordt door de bestaande maatregelen m.b.t. de maandelijkse alimentatie en het uitblijven van een overeenkomst omtrent de verdeling van de opbrengst van ons recent verkochte woning. Ik heb iedere beschikbare Euro geïnvesteerd in het opknappen van onze gemeenschappelijke woning en ik zal daar gelukkig ongeveer 60000,00 Euro uit kunnen recupereren. Deze middelen heb ik vandaag de dag echter niet tot mijn beschikking en ik ben niet bereid om een lening af te sluiten om mijn kinderen naar behoren te verzorgen, dat gaat mij echt een beetje te ver. Uw reactie op mijn vraag was dan misschien wel een antwoord maar het biedt geen oplossing voor mijn probleem namelijk: hoe voorkom ik dat de jeugdrechter mij binnen enkele maanden op de vingers tikt voor het later dan voorzien ophalen van mijn kinderen? Ik verneem bovendien dat de alimentatie tijdens het verblijf bij de ene ouder gewoon verder moet betaald worden, ook al zijn de kinderen dan een volledige maand onttrokken aan de zorg van de andere ouder?

Reclame

citroentje

#4 , 23 jul 2008 22:28

Ik vind ook dat een rechtbank de allimentatie zou moeten intrekken in de maand dat jij de kinderen heb want dan zijn de kosten voor u.
Mij vriend moet dat ook doen en nu betaal hij al 3 jaar geen allementatie meer in de maand dat ze bij ons zijn.Tot nu toe heeft zijn ex nog niets gezegt al is ze een heks op gebied van geld,nu me vriend heeft het haar ook laten weten dat hij dan niet betaald en dat hij het geld zelf gebruikt in de maand dat ze bij ons zijn.

Archie

#5 , 24 jul 2008 08:26

Een oplossing voor jouw probleem... t'is af te wachten of de rechtbank er een probleem van maakt. Als tegenpartij zou ik zeker gebruiken van het feit dat jij je kinderen niet komt ophalen. Maar het gaat over een omgangsrecht, geen plicht.
ivm de alimentatie tijdens de zomermaanden: wij leven het vonnis strikt na: we betalen de alimentatie braaf tijdens de vakantie. Het geld is immers bedoeld voor het kind. Op die manier is er geen enkel aanzet om tegenpartij naar de rechtbank te doen hollen.
Daarbij, je trekt 80% terug via je belastingen.

Terug naar “Echtscheiding”