Moet ik nu blij zijn dat mijn dochter geen vader meer heeft ?
Deze stelling is compleet fout.
Het feit dat de dochter enkle bij u verblijft doet op geen enkel moment afbreuk aan feit dat ze een vader heeft én dat die vader nog steeds rechten heeft. Er is nog steeds co-ouderschap: u moet nog steeds samen beslissen in de belangrijke dingen in het leven van uw kind: onderwijs, religie, medische ingrepen, hobby, verblijf, ... Deze zaken kan en mag u niet alleen beslissen. Toegegeven: dit is moeilijker in een wereld waarin de vader owille van de verblijfsregeling uit beeld verdwijnt en dit zelf ook wenst. U doet er best aan om bij 'grote momenten' (bv inschrijving school) de vader hier wel van op de hoogte te stellen).
Wettelijk gezien, is én blijft hij de vader, met evenveel rechten én plichten als eender welke andere vader. Nogmaals: de verblijfsregeling heeft hier geen invloed op!
Moet ik mij zorgen maken over dat maatschappelijk onderzoek ?
Neen, u blijft gewoon uzelf en blijft positief, over zowel uw moeder als de papa. Maak hem niet uit voor het rot van de straat, erken hem in zijn vaderrol en maak duidelijk dat u het spijtig vindt voort uw kind dat hij deze niet wenst op te nemen en dat u zelf liever wel een weekendregeling had gehad.